NMBS als oplossing voor werkloosheid
NMBS als oplossing voor werkloosheid
zoals ik in een vorig topic reeds zei vind ik dat er bij de NMBS nog wel wat werk aan de winkel is....properdere treinen/stations,meer veiligheid,stipter,...
Nu is mijn opmerking zou het van de overheid niet interessanter zijn om de NMBS veel meer te subsidieren om deze punten wegtewerken en zo uiteraard mensen aan het werk te zetten wat dan weer besparingen oplevert in werkloosheidsuitkeringen.
Want uiteindelijk vaart de samenleving er wel bij en het is voor een werkloze ook beter werk te vinden ondanks de hoge uitekeringen in Belgie. Want werke brengt regelmaat en sociaal contact in je leven hé
Nu is mijn opmerking zou het van de overheid niet interessanter zijn om de NMBS veel meer te subsidieren om deze punten wegtewerken en zo uiteraard mensen aan het werk te zetten wat dan weer besparingen oplevert in werkloosheidsuitkeringen.
Want uiteindelijk vaart de samenleving er wel bij en het is voor een werkloze ook beter werk te vinden ondanks de hoge uitekeringen in Belgie. Want werke brengt regelmaat en sociaal contact in je leven hé
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
Het grootste deel van het onderhoud (kuisen, verwijderen van graffiti, ....) doet de nmbs niet meer zelf maar besteed ze uit.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
Dan herhaalt de geschiedenis zichzelf. Door de werkloosheid in de jaren 70 moest de NMBS van de overheid veel mensen aanwerven. Toen de actieve babyboomers die nu op pensioen aan het gaan zijn. Zoals Steven zei worden verschillende taken uitbesteed terwijl die taken soms nog door NMBS-mensen worden gedaan. Maar vanaf deze mensen op pensioen gaan, worden hun taken herverdeeld en uitbesteed.
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
Ten eerste heeft de NMBS op dit moment vooral machinisten, technici ed. nodig. De mensen die hiervoor in aanmerking komen zijn doorgaans personen die meestal niet zoveel moeite hebben een job te vinden.
Ten tweede: De overheid overtollige jobs doen creëren gewoon om de werkloosheid aan te pakken is symptoombestrijding. Men moet de grondoorzaken van de werkloosheid aanpakken.
Ten tweede: De overheid overtollige jobs doen creëren gewoon om de werkloosheid aan te pakken is symptoombestrijding. Men moet de grondoorzaken van de werkloosheid aanpakken.
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
Prima idee.
Alle stationsgebouwen die de afgelopen 15 jaar gesloten zijn, kunnen weer heropend worden. De kosten zijn vrijwel nihil, omdat het bespaart op uitkeringen en er is minder verloedering.
Alle stationsgebouwen die de afgelopen 15 jaar gesloten zijn, kunnen weer heropend worden. De kosten zijn vrijwel nihil, omdat het bespaart op uitkeringen en er is minder verloedering.
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
Ga je die mensen dan zoveel betalen als hun vroegere uitkering? Hoe wil je ze zover krijgen dat ze dit doen?SvMp schreef:Prima idee.
Alle stationsgebouwen die de afgelopen 15 jaar gesloten zijn, kunnen weer heropend worden. De kosten zijn vrijwel nihil, omdat het bespaart op uitkeringen en er is minder verloedering.
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
Bijzonder slecht idee. Als ze onder de cao van de NMBS vallen, zullen ze al snel 2 - 3x meer kosten dan een uitkering (inclusief werkgeverslasten).SvMp schreef:Prima idee.
Alle stationsgebouwen die de afgelopen 15 jaar gesloten zijn, kunnen weer heropend worden. De kosten zijn vrijwel nihil, omdat het bespaart op uitkeringen en er is minder verloedering.
Projecten werkverschaffing moet je niet gaan doen. Op korte termijn hebben die mensen geld. Op lange termijn kost het alleen maar handen vol extra geld, dat veel beter besteed kan worden. Banen ontstaan er door toename van de economische groei en een toenemende vraag naar producten en diensten.
De mensen die nu thuis zitten, kan je beter omscholen om te zorgen dat ze zijn opgeleid voor werk waar vraag naar is (op lange termijn) vanuit de markt. Dan kunnen deze mensen zelfstandig aan een baan komen, die ze meer gaat opbrengen dan een uitkering en de belastingbetaler op lange termijn minder geld kost. Die mensen hebben, door een hoger inkomen, dan weer de ruimte om geld uit te geven en stimuleren zo de economie mee.
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
Dat een loon voor een functie meer kost dan een uitkering vind ik niet meer dan normaal,maar ook dat verdien je terug. Door een betere mobiliteit aan te bieden,door mensen een ritme te geven,door mensen hun koopkracht te verhogen...
En ik denk dat voor veel technische vacatures een heropleiding perfect werkt. Ik heb ooit bvb de fabriek van Ford Genk bezocht...dat zijn mensen met héél veel potentieel die echt veel verscheidene functies aankunnen.
En ik denk dat voor veel technische vacatures een heropleiding perfect werkt. Ik heb ooit bvb de fabriek van Ford Genk bezocht...dat zijn mensen met héél veel potentieel die echt veel verscheidene functies aankunnen.
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
Per werknemer krijgt de NMBS nu zo ongeveer 100.000 Euro steun per jaar....dat terugverdienen valt nogal mee.Honda-V6 schreef:Dat een loon voor een functie meer kost dan een uitkering vind ik niet meer dan normaal,maar ook dat verdien je terug ?.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
rekenmachine: 2 miljard gedeeld door 20000.....Retard schreef:Waarvan komt dat cijfer?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
Deze redenering raakt kant nog wal. Je moet ook de kosten dat de NMBS betaald aan infrabel, de kosten aan elektriciteit, de kosten aan consultencybureau's meerekenen i.p.v. op zo'n domme manier het NMBS-personeel te viseren.dentheo schreef:rekenmachine: 2 miljard gedeeld door 20000.....Retard schreef:Waarvan komt dat cijfer?
In Vacature in oktober 2010 stond er dat een gemiddeld NMBS-personeelslid 60.000 euro per jaar kost. Veel, maar toch geen 100.000 en zeker niet op zo'n inferieure manier berekend.
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
U geraakt te snel opgewonden , aan subsidie trekt NMBS-groep 100.000 euro per personeelslid om niet failliet te gaan.Retard schreef:[Deze redenering raakt kant nog wal. Je moet ook de kosten dat de NMBS betaald aan infrabel, de kosten aan elektriciteit, de kosten aan consultencybureau's meerekenen i.p.v. op zo'n domme manier het NMBS-personeel te viseren.
In Vacature in oktober 2010 stond er dat een gemiddeld NMBS-personeelslid 60.000 euro per jaar kost. Veel, maar toch geen 100.000 en zeker niet op zo'n inferieure manier berekend.
Ik heb NERGENS beweerd dat dat personeelslid dat krijgt !!!!
Een NMBS personeelslid kost dus x maal een werkloze....niet hetzelfde en daarover ging het hierboven
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
Maar de NMBS-groep heeft ook andere kosten. Het is daarom dat de subsidie uitgedrukt wordt in reizigerskilometers én niet per personeelslid.
Jij zegt dat de NMBS een subsidie krijgt per personeelslid
Jij zegt dat de NMBS een subsidie krijgt per personeelslid

Re: NMBS als oplossing voor werkloosheid
Allé, nog eens een voorbeeld waaruit blijkt dat u redenering kant nog wal raakt:
Stel dat de NMBS meer jullie zin zou doen, en opteren om meer uit te besteden aan de privé, maar wel te opteren voor meer onderhoud en meer nieuwe treinstellen, meer comfort, meer consultancy. Er zijn maar 12.000 man, maar door dan andere kosten krijgt de NMBS nog altijd 2 miljard subsidie:
2.000.000.000/12.000= NMBS krijgt 166.000 euro per personeelslid.
Zoiets moet je uitdrukken in reizigerskilometers.
Stel dat de NMBS meer jullie zin zou doen, en opteren om meer uit te besteden aan de privé, maar wel te opteren voor meer onderhoud en meer nieuwe treinstellen, meer comfort, meer consultancy. Er zijn maar 12.000 man, maar door dan andere kosten krijgt de NMBS nog altijd 2 miljard subsidie:
2.000.000.000/12.000= NMBS krijgt 166.000 euro per personeelslid.
Zoiets moet je uitdrukken in reizigerskilometers.