Fyra

Steven

Re: Fyra.

Bericht door Steven »

Ook daar ja. Dat is het eerste station met klassieke signalisatie in Vlaanderen dat ETCS heeft.
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Kan hij doorrijdend van level 1 op 2 of zit er nog een stukje memor tussen ?

Shrek, ik zit te wachten op pendeltest Breda Noorderkempen , kan men in één dag 50 keer de overgang Belgie Nederland en vice versa testen....
Eventueel met twee Fyra's , kan men gelijk de "performance" van GSM-R overgang testen.

Kunnen jullie de dialoog tussen trein en vaste wal volgen op scherm in Brussel ?
Ik denk het niet, het RBC hoeft normaal ook helemaal niet gemonitord te worden. Maar dan nog is eigenlijk enkel het treingedeelte van belang. De vaste apparatuur werkt gewoon. Ook de capaciteit van de GSM-R is normaal gezien geen probleem, tenzij ze daar met 20 treinen tegelijk de grens gaan oversteken.
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Ik denk het niet, het RBC hoeft normaal ook helemaal niet gemonitord te worden. Maar dan nog is eigenlijk enkel het treingedeelte van belang. De vaste apparatuur werkt gewoon. Ook de capaciteit van de GSM-R is normaal gezien geen probleem, tenzij ze daar met 20 treinen tegelijk de grens gaan oversteken.
"normaal" en "gewoon"werkt natuurlijk alles en moet je nergens naartoe kijken.
Bij proeven lijkt mij dat toch ietsje anders.."komt de aanvraag binnen ? ja Nee Waarom niet ?" /"reageren we snel op aanvraag, ja , nee, waarom soms wel, soms niet ?" zonder monitoring kom je daar niet uit en het is een prachtige leerschool.
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: Ik denk het niet, het RBC hoeft normaal ook helemaal niet gemonitord te worden. Maar dan nog is eigenlijk enkel het treingedeelte van belang. De vaste apparatuur werkt gewoon. Ook de capaciteit van de GSM-R is normaal gezien geen probleem, tenzij ze daar met 20 treinen tegelijk de grens gaan oversteken.
"normaal" en "gewoon"werkt natuurlijk alles en moet je nergens naartoe kijken.
Bij proeven lijkt mij dat toch ietsje anders.."komt de aanvraag binnen ? ja Nee Waarom niet ?" /"reageren we snel op aanvraag, ja , nee, waarom soms wel, soms niet ?" zonder monitoring kom je daar niet uit en het is een prachtige leerschool.
Ik denk dat je daarvoor bij het RBC zelf moet zijn. Het is inderdaad nuttig om te debuggen bij problemen. Maar in dit geval lijkt het mij toch nog veel nuttiger gewoon te kijken wat er in de trein zelf gebeurt.
en "normaal" en "gewoon" zijn helemaal niet zo normaal en gewoon bij de Fyra hoor :lol:
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Ik denk dat je daarvoor bij het RBC zelf moet zijn. Het is inderdaad nuttig om te debuggen bij problemen. Maar in dit geval lijkt het mij toch nog veel nuttiger gewoon te kijken wat er in de trein zelf gebeurt.
en "normaal" en "gewoon" zijn helemaal niet zo normaal en gewoon bij de Fyra hoor :lol:
van wie is die RBC ? Is die van jullie of hebben beide landen er één ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: Ik denk dat je daarvoor bij het RBC zelf moet zijn. Het is inderdaad nuttig om te debuggen bij problemen. Maar in dit geval lijkt het mij toch nog veel nuttiger gewoon te kijken wat er in de trein zelf gebeurt.
van wie is die RBC ? Is die van jullie of hebben beide landen er één ?
Eén in Berchem en één in Nederland ja.
groentje

Bericht door groentje »

Lijn 2 is wel al vaker als testparcours gebruikt, niet om ETCS te testen, natuurlijk, maar wel om te zien hoe de trein zich gedraagt aan hogere snelheden. ETCS wordt daartoe afgezonderd, en alle andere verkeer verboden.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Ook daar ja. Dat is het eerste station met klassieke signalisatie in Vlaanderen dat ETCS heeft.
Waren dat niet Herent, Kortenberg, Diegem, en co? :P
Steven

Bericht door Steven »

dat zijn stopplaatsen, station met wisselstraten en zo meer bedoel ik eigenlijk :) :)
dentheo

Bericht door dentheo »

Is het verschil tussen station en stopplaats nog altijd dat een station minstens één wissel heeft ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Peter Eijkman

Bericht door Peter Eijkman »

dentheo schreef:Is het verschil tussen station en stopplaats nog altijd dat een station minstens één wissel heeft ?
In Nederland hanteren we de volgende definitie: Wij kennen knooppunten en halten langs de vrije baan (beiden zijn stations). Een knooppunt is een station van waaruit men meer dan twee richtingen op kan naar een volgend station, en een halte maar een of twee. Probleempje: Amsterdam Centraal is volgens deze definitie een halte: men kan slechts naar Amsterdam Sloterdijk in Westelijke richting en Muiderpoort naar het Oosten... Die gekke 'Ollanders ook...! :mrgreen:
odul

Bericht door odul »

Hoe zit het nu met die FYRA???

De 3 maanden respijt zijn allang om!!
En het blijft plots muisstil aan de kant van de NMBS.

Misschien moet ik één van mijn vorige berichten eens terug bovenhalen...
Iets van... hou me tegen of ik doe ze een ongeluk...alias Descheemaeker.
Om daarna de kop in het zand te steken.

Veel geblaat en weinig wol.
Het is toch zooooo voorspelbaar. :lol:
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Één van de Belgische politici, Jef van den Bergh, schreef:
onderzoek en rapporten nog niet klaar. externe toetsing via audit. kan belangrijk zijn in juridische strijd.
Tanguy Veys schreef:
#NMBS durft ondanks krachtige taal en gestelde termijn nog steeds niet stekker uit #Fyra te trekken en voor volwaardig alternatief te zorgen
edit:
Op Tanguy Veys' website:
Minister Jean-Pascal Labille: NMBS zal op basis van rapport adviesbureau omtrent Fyra ten vroegste eind mei 2013 beslissing nemen
Volgens minister werd inzake schadeclaims wegens laattijdige levering het voorziene plafond reeds bereikt
/edit

Het lijkt erop dat de NMBS afwacht tot NS klaar is met het technisch onderzoek dat wordt uitgevoerd door Mott MacDonald, om daarna - indien nodig - samen de juridische strijd met AnsaldoBreda aan te gaan. Dat is begrijpelijk, met één grote zaak sta je sterker dan met twee kleinere zaken.

Ik vermoed dat er meer speelt: als NMBS nu éénzijdig de stekker uit Fyra trekt, heeft dit ook voor NS (en Thalys) gevolgen. In de HSL-Zuid-concessie staat als één van de ontbindende voorwaarde opgenomen dat er een samenwerkingsovereenkomst moet zijn met NMBS. Als NMBS de stekker eruit trekt, komt de samenwerkingsovereenkomst te vervallen, en daarmee ook de hele HSL-Zuid-concessie (inclusief binnenlandse Fyra). Dat heeft op zijn beurt ook weer gevolgen voor de Nederlandse Hoofdrailnetconcessie voor de periode 2015 - 2025, want dat hangt weer samen met de Fyra-problematiek.

Om die reden heb ik het gevoel dat NS aan het lobbyen is geweest bij NMBS om wat meer tijd dan de gestelde drie maanden, in de hoop dat de V250 (en dus de Fyra) nog te redden valt. Als HSA/Fyra omvalt betekent dit een nieuwe kans voor concurrenten als Veolia en Arriva, en zoals de afgelopen tijd is gebleken is NS doodsbang voor concurrentie.
masertje

Bericht door masertje »

msts.be schreef:
sammarco1 schreef:Echt jammer dat die trein nu zo een afgang maakt... Nu om te zeggen dat italie alleen maar brol maakt vind ik er wel wat over. Ik ben akkoord als men zegt dat Italiaanse dingen iets minder kwalitatief zijn dan duitse rommel. Maar vergeet niet dat ook Italie in sommige industriele dingen marktleider is. De nieuwe Fiat 500 is wel een succes verhaal bvb. Ferrari maakt motoren om u tegen te zegen, Buggatti om maar even een topmerk te noemen. Daar staan we toch allemaal met bewondering naar te kijken niet ? Neem de Stoomlok 12006 uitgerust met kleppen ipv stoomschuif. Was een italiaanse vinding. De Directe injectie voor dieselwagens. Zo dommerikken zijn het ook niet hé.

De finesse ontbreekt ze. De totale eind afwerking. Mischien dat Belgische of nederlandse Technici deze extra finesse nog aan die trein kunnen aanbrengen, word het mischien toch nog een goed product.
100% gelijk. Ik was er nog onlangs over aan het nadenken: alhoewel er wel kwalitatieve Duitse kledingsmerken (Hugo Boss) zijn, zal zowel een man als vrouw nog altijd liever Armani/Versace of een pak van een top Italiaans merk willen dragen dan van een Duits merk. Idem voor koffie: een koffie gemaakt door een échte Italiaanse barista zal altijd beter smaken dan een Duitse koffie. Veel mensen zullen ook de Italiaanse keuken verkiezen boven de Duitse specialiteiten :lol: En uiteindelijk hebben de Italiaanse treinen ook veel zaken bijgebracht: zonder Fiat was er geen Pendolino (ETR450), zonder Pendolino geen opvolgers (geen Cisalpino, geen Virgin Pendolino, geen Cisalpino Due). Uiteindelijk hebben die eerste Pendolino's het toch goed gedaan, en dat voor een techniek die toen nog in de kinderschoenen stond.

Sterker nog: ik durf zelfs stellen dat eigenlijk de Fiat/Alstom-techniek de enige kantelbak is die deftig werkt. De electro-mechanische versie van ADTranz/Bombardier heeft áltijd met pannes gesukkeld: op de Duitse reeksen 611/612 is die meestal afgezonderd, omdat die toch niet deftig werkt en de uiteindelijke tijdswinst niet zoveel opbrengt.

Naast de Fiat 500 nog andere iconen: veel mensen koesteren nog altijd liever een Vespa (klein beginnen hé :lol: ), Aprilia of een Ducati dan een BMW Motorrad 8) Een Italiaanse motor straalt tenminste iets uit, terwijl die Beemer-moto u gewoon van A naar B brengt.

Dus, conclusie: Italiaanse producten moeten zeker niet onderdoen voor Europese concurrenten, integendeel zelfs. Maar het is nu net ongelukkig dat er 1 bedrijf (AnsaldoBreda) in het nieuws komt waardoor het lijkt dat alle Italiaanse producten (en in het bijzonder treinen) rommel zijn.

hier kan ik het alleen maar mee eens zijn!! :)
de fiat 500 is sowieso een icon en italiaanse producten hebben toch meer flair dan duitse, alleen de klank al
Ik ben zelf een groot fan van de vespa´s, heb er al verschillende gehad en vaak neem ik mijn vespa mee en ga dan in belgie touren of andere plekken in nederland, zeker nu het mooie weer er weer aankomt vind ik dat een fantastische bezigheid. Trouwens als er anderen zijn die ook geinteresseerd zijn in die mooie vespa´s, ik heb de de vespa hier gekocht. Misschien nog een tip voor andere Vespa en/of andere scooter/auto liefhebbers want je kan de fiat 500 er ook op vinden!
neigezug

Bericht door neigezug »

Het zijn niet alleen de treinstellen die een probleem vormen.De commerciële politiek à la SNCF met de reserveringsplicht deugt nog minder.de hulp van Deutsche Bahn (zoals Arriva dit noemt) is wel echt nodig om van dit euvel vanaf te geraken.Laat 100 jaar na WO1 de Duitsers maar gerust binnenkomen met de ICE.
Plaats reactie