Fyra
Re: Fyra.
Shrek schreef:Waarschijnlijk niet, maar waarom zou het niet kunnen?AlexNL schreef:Ik mag toch hopen dat dat geen definitieve oplossing wordt.Shrek schreef:Een beetje geruchten mogen toch? Ik heb opgevangen dat er "iets" met traxxen op de HSL zou voorbereid worden.
Stel dat je een TRAXX zou kunnen uitrusten met draaistellen voor 200km/h en dan een verbinding Brussel-Antwerpen-Breda-Rotterdam-Amsterdam maakt, dan ben je toch al goed bezig denk ik
waarom nen traxx ombouwen neem gewoon een T18 en bouw de nodige beveiligingssystemen in
en waarom die stop in Breda? die kost u veel te veel tijd.
Antwerpen - Rotterdam = 100 km -> tegen 200 km/u zo'n 30 min
@Carlos: waarom niet in Breda stoppen? Waarom zouden mensen uit het zuiden (en oosten) van Nederland naar Rotterdam moeten reizen om de grens over te geraken? Ja, een stop in Breda kost tijd, en dus geld. Maar er rijdt al een Thalys, dus dat marktsegment is al afgedekt (nu alleen nog interessantere tarieven voor NL-B, en niet alleen NL-F of B-F). Vanuit Breda rijdt er niets naar België. Hoewel je een spoorlijn hebt tussen Noorderkempen en Breda, rijdt er geen trein. Zelfs tussen Antwerpen en Breda rijdt er niets. Het spoor ligt er nochtans. En goed, dan heb je 2 opties: je legt een pendeltreintje in tussen Antwerpen en Breda, of je rijdt verder dan Breda en/of Antwerpen. Ik verkies het tweede.
Verder rijden dan Breda en/of Antwerpen juich ik toe, maar ik zou er een andere verbinding van maken. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel te laten rijden, en daarnaast een trein in te leggen op Antwerpen - Breda - Tilburg - Eindhoven en deze te exploiteren als normale intercity binnen Brabant. Als je dit goed plant (in de hele dienstregeling welteverstaan) kan dit interessant zijn voor Brabant (en dus ook voor de rendabiliteit van de trein).
Bovendien vermijd je er een tijdrovende procedure mee (van rijrichting wisselen) waardoor ook de trein tussen Rotterdam en Antwerpen een aantrekkelijk alternatief is en blijft voor de belangrijkste concurrent: de auto.
Bovendien vermijd je er een tijdrovende procedure mee (van rijrichting wisselen) waardoor ook de trein tussen Rotterdam en Antwerpen een aantrekkelijk alternatief is en blijft voor de belangrijkste concurrent: de auto.
Als de frequentie hoog genoeg ligt (twee-uursdienst als absoluut minimum als je het in leven wil houden, minstens een uurdienst als je ook nog succesvol wil zijn), heb ik daar geen problemen mee. Ik pin me niet vast op die verbinding naar Amsterdam, en bijvoorbeeld Eindhoven heeft een zeer slechte verbinding met België, momenteel.
Voor de definitieve oplossing had ik het niet over traxxen ombouwen maar er gewoon nieuwe kopen.carlos schreef:waarom nen traxx ombouwen neem gewoon een T18 en bouw de nodige beveiligingssystemen in
Bombardier heeft het gewoon in de aanbieding. Er zijn, eens de FYRA afgeschreven is, toch nieuwe treinen nodig. Dan kan je maar beter meteen iets deftig doen en niet liggen ombouwen.
Een HLE 18 uitrusten met STM-ATB en gehomologeerd krijgen voor het Nederlandse netwerk zal sneller en goedkoper zijn dan een geheel nieuwe locomotief laten bouwen. Bij voorkeur krijgt die HLE 18 helemaal geen ATB, maar worden de trajecten waar ze zal rijden uitgerust met ERTMS, dat is een betere langetermijninvestering.
Help! Daar gaan we weer met de Techneuten en hun al dan niet mogelijke/ wenselijke systemen! Een "straatverbod" dient hier onverwijld te worden uitgevaardigd door de Moderatoren!
Het al dan niet rijden in de toekomst van de FYRA of haar vervangers is vooral een politieke beslissing, die - als het meezit- ook de betrouwbaarheid van de V250 meeneemt. Zoals vandaag al bekend werd zal er naast deze HSL verbinding ZEER waarschijnlijk ook een klassieke uursverbinding á la Benelux trein komen. Daar zou hier de discussie over moeten gaan. Van mijn part worden er stoomtreinen ingelegd (leuk voor toeristen) maar onder welk tecnisch regime.... "Het zal mij aan mijn ANUS oxideren": er dienen reizigers vervoerd te worden, en wel ZO SPOEDIG MOGELIJK!!!

Peter, ik ben met je eens dat het vervoeren van reizigers het belangrijkste is en dat de techniek in deze slechts bijzaak hoort te zijn. Het was ook niet mijn intentie om de discussie naar de techniek te leiden. Wel wilde ik er even de aandacht op vestigen dat - uit technisch maar ook uit economisch oogpunt - sommige oplossingsrichtingen wenselijker zijn dan andere.
Dat de Nederlandse Tweede Kamer de wens heeft geuit dat er terug een Beneluxtrein komt te rijden op Amsterdam - Brussel náást de Fyra betekent niet dat dit ook daadwerkelijk zal gebeuren. Het staat de spoorwegen vrij om te doen wat ze willen, er zijn geen concessies of andere overeenkomsten die ze verplichten tot het laten rijden van een klassieke Beneluxtrein. Tenslotte, het is dezelfde Tweede Kamer geweest die ooit instemde met de aanleg van de HSL en die pas in actie kwam toen de Beneluxtrein al afgeschaft wás. Het eisen van de herintroductie van de klassieke Beneluxtrein zal er tevens voor zorgen dat NS aankomt met een verhaal als "zo klopt onze business case niet meer", waardoor de minister weer mag gaan uitleggen waarom ze een begrotingstekort krijgt.
Voor de korte tot middellange termijn kun je je hoop het beste vestigen op de Lage Landen Lijn, het initiatief van de gemeente Den Haag om terug een intercity te hebben tussen Den Haag en Brussel.
Dat de Nederlandse Tweede Kamer de wens heeft geuit dat er terug een Beneluxtrein komt te rijden op Amsterdam - Brussel náást de Fyra betekent niet dat dit ook daadwerkelijk zal gebeuren. Het staat de spoorwegen vrij om te doen wat ze willen, er zijn geen concessies of andere overeenkomsten die ze verplichten tot het laten rijden van een klassieke Beneluxtrein. Tenslotte, het is dezelfde Tweede Kamer geweest die ooit instemde met de aanleg van de HSL en die pas in actie kwam toen de Beneluxtrein al afgeschaft wás. Het eisen van de herintroductie van de klassieke Beneluxtrein zal er tevens voor zorgen dat NS aankomt met een verhaal als "zo klopt onze business case niet meer", waardoor de minister weer mag gaan uitleggen waarom ze een begrotingstekort krijgt.
Voor de korte tot middellange termijn kun je je hoop het beste vestigen op de Lage Landen Lijn, het initiatief van de gemeente Den Haag om terug een intercity te hebben tussen Den Haag en Brussel.
Leuk en aardig maar zonder ATB kom je in Nederland het spoorwegnet niet op dus de discussie is zeker wel relevant.Peter Eijkman schreef:Help! Daar gaan we weer met de Techneuten en hun al dan niet mogelijke/ wenselijke systemen! Een "straatverbod" dient hier onverwijld te worden uitgevaardigd door de Moderatoren!Het al dan niet rijden in de toekomst van de FYRA of haar vervangers is vooral een politieke beslissing, die - als het meezit- ook de betrouwbaarheid van de V250 meeneemt. Zoals vandaag al bekend werd zal er naast deze HSL verbinding ZEER waarschijnlijk ook een klassieke uursverbinding á la Benelux trein komen. Daar zou hier de discussie over moeten gaan. Van mijn part worden er stoomtreinen ingelegd (leuk voor toeristen) maar onder welk tecnisch regime.... "Het zal mij aan mijn ANUS oxideren": er dienen reizigers vervoerd te worden, en wel ZO SPOEDIG MOGELIJK!!!
Ik denk dat een IC trein Brussel - Antwerpen - Noorderkempen - Breda - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam de beste oplossing is op middellange termijn, naast de Thalys.
Daarnaast ook gewoon een halfuurs stoptreindienst op Roosendaal - Antwerpen, met goede aansluitingen aan beide einden en modern, snel materiaal.
Daarmee heb je verschillende producten voor verschillende markten. Parijs - Brussel - Amsterdam wordt dan het best bedient door de Thalys. De IC doelt vooral op de markt van verplaatsingen tussen tussenliggende plaatsen. Zelfs met de stops in Noorderkempen en Breda zal die IC nog steeds sneller zijn dan de oude Beneluxtrein. En aangezien op die manier een hoop meer reismogelijkheden geschapen worden is dat een fikse stap vooruit.
Daarnaast ook gewoon een halfuurs stoptreindienst op Roosendaal - Antwerpen, met goede aansluitingen aan beide einden en modern, snel materiaal.
Daarmee heb je verschillende producten voor verschillende markten. Parijs - Brussel - Amsterdam wordt dan het best bedient door de Thalys. De IC doelt vooral op de markt van verplaatsingen tussen tussenliggende plaatsen. Zelfs met de stops in Noorderkempen en Breda zal die IC nog steeds sneller zijn dan de oude Beneluxtrein. En aangezien op die manier een hoop meer reismogelijkheden geschapen worden is dat een fikse stap vooruit.
De totale reistijdwinst op de verbinding Rotterdam - Antwerpen, het belangrijkste internationale deel van de hele verbinding, reduceer je daarme van 30 minuten tot hoogstens 10 minuten. De 'magische' 30-minutengrens wordt daarmee overschreden, waardoor het moeilijker wordt om de verbinding te 'verkopen' aan reizigers.
Omrijden via Breda is in mijn ogen behoorlijk onverstandig.
Omrijden via Breda is in mijn ogen behoorlijk onverstandig.
Door de ligging van Breda ten opzichte van de HSL denk ik ook dat het onverstandig zou zijn om een dergelijke trein de omweg via Breda te laten maken, precies omdat er moet worden kopgemaakt. Althans, als die IC het enige alternatief is voor de Thalys.
Als er een Thalys rijdt voor het topsegment, een Fyra voor iedereen die een snelle maar qua prijs toch redelijke verbinding zoekt, dan zou die IC wat mij betreft wel in Breda kunnen stoppen. In het andere geval zie ik meer potentieel in een andere verbinding waarbij het tijdrovende kopmaken kan worden vermeden, nota bene het reeds geopperde (Brussel -) Antwerpen - Breda - Tilburg, en dan verder ofwel richting Eindhoven ofwel richting Den Bosch. Allemaal verplaatsingen die vandaag de dag met de trein minstens dubbel zo lang duren als met de auto.
Als er een Thalys rijdt voor het topsegment, een Fyra voor iedereen die een snelle maar qua prijs toch redelijke verbinding zoekt, dan zou die IC wat mij betreft wel in Breda kunnen stoppen. In het andere geval zie ik meer potentieel in een andere verbinding waarbij het tijdrovende kopmaken kan worden vermeden, nota bene het reeds geopperde (Brussel -) Antwerpen - Breda - Tilburg, en dan verder ofwel richting Eindhoven ofwel richting Den Bosch. Allemaal verplaatsingen die vandaag de dag met de trein minstens dubbel zo lang duren als met de auto.
Steven schreef:blijkbaar denkt carlos er niet aan dat je op slag geen gemiddeld van 200 kan rijden dus vergeet maar die tijd van 30 min voor 100 km, maak er maar 45 van. Optrekken, afremmen, paar reserve minuten.
idd Steven,
niet de volle 100 km is HST,
100km waarvan er zo'n 70 tegen 200km/u ;15km om op te trekken , 15 km om af te remmen,tege gemiddeld zo'n 100 km/u (schatting)
70 km tegen 200km/u = 21 min;
30 km tegen 100km/u = 18 min;
totaal 39 min, plus enkele marges zit je idd aan 40 à 45 min
maar een stop in Breda zou dit plaatje ernstig verstoren, dan blijft er nog zo'n 45 km over waar je 200 km/u rijdt, al de rest (55km)rij je tegen gemiddeld 100; plus daarbij ook nog een frontwissel
of 45km à 200 km/u = 13min30
55km à 100 km/u = 33 min
plus frontwissel 5 min
plus marges, kom je al snel aan 50 à 60 min.