Perrondeuren op metrostations
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Perrondeuren op metrostations
Waarom zijn er bij een automatische metro perrondeuren en bij een bemande metro niet? Onder een bemande metro kunnen toch ook mensen terechtkomen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Perrondeuren op metrostations
Wellicht iets psychologisch? Ik gis maar, hoor, maar ik kan aannemen dat de veiligheidseisen voor een geautomatiseerde metro gewoon een pak strenger zijn. Bovendien, een automaat slaagt er beter in tot op de meter juist te stoppen, ter hoogte van de deuren.
Re: Perrondeuren op metrostations
Zelfde geldt voor een trein of tram: mensen werk + veiligheid + psychologie van de angst: mensen zijn bang dat een automaat een fatale fout maakt zonder menselijk toezicht; het maken van fouten door mensen wordt (onterecht) beschouwd als minder gevaarlijk. En "springers" zouden eerder voor een onbemande metro/trein /tram springen, want dan is er geen schrik bij de bestuurder...
Re: Perrondeuren op metrostations
Die zijn er niet per se, de U-Bahn-lijnen 2/21 en 3 in Neurenberg rijden automatisch en de stations zijn niet voorzien van perrondeuren.Waarom zijn er bij een automatische metro
Re: Perrondeuren op metrostations
En ook de automatische metro van Kopenhagen is niet volledig uitgerust met perrondeuren. Maar het is wel iets dat nogal frequent is bij automatische metrolijnen, en wat ik nog niet ben tegengekomen op klassieke metrolijnen.
Re: Perrondeuren op metrostations
In Londen beschikken enkele stations over perrondeuren.
De redenen zijn volgens mij:
Met perrondeuren moet een trein altijd heel precies stoppen, dat gaat gemakkelijker met automatische treinen.
En perrondeuren kunnen makkelijk voorkomen dat personen op het spoor terecht komen, in Neurenberg zijn er (zonder perrondeuren en met automatische metro's) ingewikkelde sensoren nodig om personen te herkennen en hopelijk tijdig te kunnen stoppen.
De redenen zijn volgens mij:
Met perrondeuren moet een trein altijd heel precies stoppen, dat gaat gemakkelijker met automatische treinen.
En perrondeuren kunnen makkelijk voorkomen dat personen op het spoor terecht komen, in Neurenberg zijn er (zonder perrondeuren en met automatische metro's) ingewikkelde sensoren nodig om personen te herkennen en hopelijk tijdig te kunnen stoppen.
Re: Perrondeuren op metrostations
1 van de redenen is uiteraard een verhoogde veiligheid. Anderzijds is het waarschijnlijk ook gewoon goedkoper op lange termijn. Een automatisch systeem dat moet kunnen detecteren dat het iemand heeft aangereden heeft waarschijnlijk vele duizenden lijnen code meer nodig, die uiteraard allemaal onderhouden moeten worden. En dan spreken we nog niet over sensoren en detectoren in de trein en op de perrons.
Re: Perrondeuren op metrostations
In Hong Kong is er geen automatische metro maar wel perrondeuren...