Fyra

pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

Steve schreef:Door de ligging van Breda ten opzichte van de HSL denk ik ook dat het onverstandig zou zijn om een dergelijke trein de omweg via Breda te laten maken, precies omdat er moet worden kopgemaakt. Althans, als die IC het enige alternatief is voor de Thalys.

Als er een Thalys rijdt voor het topsegment, een Fyra voor iedereen die een snelle maar qua prijs toch redelijke verbinding zoekt, dan zou die IC wat mij betreft wel in Breda kunnen stoppen. In het andere geval zie ik meer potentieel in een andere verbinding waarbij het tijdrovende kopmaken kan worden vermeden, nota bene het reeds geopperde (Brussel -) Antwerpen - Breda - Tilburg, en dan verder ofwel richting Eindhoven ofwel richting Den Bosch. Allemaal verplaatsingen die vandaag de dag met de trein minstens dubbel zo lang duren als met de auto.
Steve,

om Breda vanuit Belgie te bereiken is een shuttle Antwerpen (eventueel ook halte in Luchtbal) - Noorderkempen - Breda financieel het meest zinvol.
Doorrijden naar Brussel is economisch niet verantwoord, want dan zou je omwille van de bezetting tussen Antwerpen & Brussel al bijna met M6 moeten gaan rijden (bv IC-i);

Ddoorrijden als IC Mechelen;Zaventem Luchthaven en Leuven is mss financieel net haalbaar (trein met 5 à 6 rijtuigen) (IC-Q)

Doorrijden naar Tilburg & DenBosch zou nuttig kunnen zijn (regering wil de gevangenis van Tilburg nog 3 à 4 jaren extra huren) en is in combinatie met IC-Q financieel mss net haalbaar

en Steve er is op korte termijn idd nood aan een (relatief) snelle verbinding tussen Antwerpen & Breda
Laatst gewijzigd door pietmol op 30 mei 2013, 09:59, 2 keer totaal gewijzigd.
pietmol

Bericht door pietmol »

deadlock schreef:
Leuk en aardig maar zonder ATB kom je in Nederland het spoorwegnet niet op dus de discussie is zeker wel relevant.
discussie is eigenlijk NIET relevant:

je wil een trein in Nederland laten rijden of je wil het niet.
als je naar Nederland wil dan aanvaard je de Nederlandse regels, dus vandaag is ATB nodig

je kan natuurlijk ook wachten totdat het ganse traject dat je voor ogen hebt ECTS heeft, maar daar heb je vandaag niets aan.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Als je vandaag naar Nederland wilt rijden kun je niet om ATB heen, dat is correct. We weten allemaal dat treinverbindingen niet van vandaag op morgen gerealiseerd zijn, en dan kan het zinvol zijn om te gaan lobby'en voor de invoering van ETCS op de trajecten waar je wilt gaan rijden. De invoering van ETCS in Nederland is al gepland, door te lobbyen voor een versnelde invoering op de trajecten die je voor ogen hebt kun je een win-win-situatie creëren:
- Je bespaart op de inbouw en certificering van een ATB-installatie
- Je realiseert een (gewenste) internationale verbinding
- De ETCS-uitrol wordt uitgevoerd waardoor de verantwoordelijke minister/staatssecretaris een pluspuntje scoort

Breda HSL - station Breda is maar een kleine afstand. Dat er nog geen ETCS ligt vind ik opvallend, maar ook begrijpelijk: ten tijde van de bouw van de HSL was er geen of nauwelijks ervaring met dual signalling (ATB en ERTMS). Wil je na Breda doorrijden, dan kun je voorlopig niet om ATB heen.

Over routes: ik zou kiezen voor Antwerpen - Breda - Eindhoven, omdat er voor mijn gevoel meer vervoerpotentiaal is op die route. Op Breda - Den Bosch rijden al 4 redelijk snelle treinen per uur (2x IC, 2x iets tragere L-trein). Op Breda - Eindhoven is het verschil groter, en voor mijn gevoel is er meer reizigerspotentieel (o.a. vanwege de universiteit Eindhoven, Eindhoven Airport, enz).
Peter Eijkman

Bericht door Peter Eijkman »

Kijk! Zo wordt er weer creatief nagedacht! :D 1. Thalys Asd-Bxl-Paris, topsegment
2."Fyra" achtige Asd-Rtd-Antw-Bxl, middensegment
3. Int.IC Ehv-Tb-Bd- Antw.(Bxl) "Economy+"
4. Lagelandenlijn (Asd) Gv-Rtd-Ddr-Rsd-Antw-Bxl "normale prijs" door nieuwe exploitant ( Den Haag??)
Zo heb je keuze, goede verbinding en bedien je ook de regio Eindhoven ( techno-motor van Nederlandse economie )
neigezug

Bericht door neigezug »

De LageLandenlijn doortrekken tot Amsterdam en/of eens naar Arriva luisteren.
Het advies van Richard Brandson (Virgin) vragen.
De Fyra's terug naar Italië sturen en het geld terugvragen is risicivol als Ansaldo failliet zou gaan.
pietmol

Bericht door pietmol »

AlexNL schreef:Als je vandaag naar Nederland wilt rijden kun je niet om ATB heen, dat is correct. We weten allemaal dat treinverbindingen niet van vandaag op morgen gerealiseerd zijn, en dan kan het zinvol zijn om te gaan lobby'en voor de invoering van ETCS op de trajecten waar je wilt gaan rijden. De invoering van ETCS in Nederland is al gepland, door te lobbyen voor een versnelde invoering op de trajecten die je voor ogen hebt kun je een win-win-situatie creëren:
- Je bespaart op de inbouw en certificering van een ATB-installatie
- Je realiseert een (gewenste) internationale verbinding
- De ETCS-uitrol wordt uitgevoerd waardoor de verantwoordelijke minister/staatssecretaris een pluspuntje scoort

Breda HSL - station Breda is maar een kleine afstand. Dat er nog geen ETCS ligt vind ik opvallend, maar ook begrijpelijk: ten tijde van de bouw van de HSL was er geen of nauwelijks ervaring met dual signalling (ATB en ERTMS). Wil je na Breda doorrijden, dan kun je voorlopig niet om ATB heen.

Over routes: ik zou kiezen voor Antwerpen - Breda - Eindhoven, omdat er voor mijn gevoel meer vervoerpotentiaal is op die route. Op Breda - Den Bosch rijden al 4 redelijk snelle treinen per uur (2x IC, 2x iets tragere L-trein). Op Breda - Eindhoven is het verschil groter, en voor mijn gevoel is er meer reizigerspotentieel (o.a. vanwege de universiteit Eindhoven, Eindhoven Airport, enz).

maar voor een uurse dienst Antwerpen Breda Eindhoven heb je 1 treinstel meer nodig dan voor een uurse dienst Antwerpen Breda DenBosch:

shuttle Antwerpen Breda (uurse dienst) 2 treinstellen;
Antwerpen Breda DenBosch (uurse dienst) 3 treinstellen;
Antwerpen Breda Eindhoven (uurse dienst) 4 treinstellen;

Antwerpen Breda Utrecht (uurse dienst) 4 treinstellen
groentje

Bericht door groentje »

En toch zijn kleine eindjes gewoon zinloos. Je wil niet kopmaken in Breda, omdat dat teveel tijd kost. Allemaal goed en wel, maar als je met een korte pendeltrein zit (en Antwerpen-Breda is een korte pendeltrein), dan maak je op korte tijd 2x kop. Het lijkt me des te logischer om door te rijden naar een interessant eindpunt. En goed, Brussel is misschien geen goed idee (te veel capaciteit nodig in vergelijking met het grenstraject) als bestemming, maar waarom niet naar Leuven? Of naar Namen via de luchthaven en/of lijn 26 en de Josaphattunnel? Al dan niet gecombineerd met de IC uit Dinant, die ze niet meer willen doortrekken naar Brussel-Zuid...
OK, ik ben maar aan het freewheelen, niet elk van mijn ideeën is even goed. Maar ik blijf erbij dat Antwerpen, en zeker -Centraal, geen goede terminus is, zeker niet vanuit het noorden. Een lijn naar Brussel-Luxemburg ontbreekt vandaag nog, terwijl er toch heel wat mensen in de Europese wijk werken, en sommigen toch wel richting Mechelen zullen wonen, toch?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Zelfs met de stops in Noorderkempen en Breda zal die IC nog steeds sneller zijn dan de oude Beneluxtrein.
Ik heb dat al eens uitgerekend en kwam op amper verschil (hoogstens enkele minuten).

Groetjes,
Rian
groentje

Bericht door groentje »

De grootste winst voor de HSL zit inderdaad wanneer je niet Breda binnen rijdt, en Den Haag links laat liggen. Dan ben je merkelijk sneller in Amsterdam. Maar laat Den Haag en Breda net twee niet onbelangrijke steden zijn, die al genegeerd worden door de Thalyssen op die lijn.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

De HSL is juist gebouwd met als doel een snellere (kortere) verbinding tussen Schiphol en Rotterdam en tussen Rotterdam en Antwerpen. Een snelle verbinding Den Haag - Brussel had gerealiseerd kunnen worden als er slimmer materieel was besteld, zodat er vleugeltreinen gevormd hadden kunnen worden. Nu heb je lange, inflexibele, treinen.

Een vloot bestaande uit zo'n 40 vierledige stellen zou, achteraf gezien, veel praktischer zijn geweest. Je zou daarmee een gecombineerde trein Brussel - Den Haag/Amsterdam hebben kunnen maken, zonder dat dit extra capaciteit zou hebben gekost. Ook zou je Amsterdam - Breda efficiënter kunnen aanbieden: 8 bakken tijdens de spits, 4 erbuiten.

De verbinding tussen Breda en België kun je het beste als losliggend beschouwen, niet opnemen in Rotterdam - Antwerpen.
groentje

Bericht door groentje »

Nu, behalve het kopmaken, dat inderdaad veel tijd kost, zie ik weinig redenen om een technische doorkoppeling van de verbinding Amsterdam-Rotterdam-Breda met een Breda-Antwerpen(-Brussel...) af te wijzen. Ja, ik heb een voorkeur voor een verbinding naar ergens anders, zonder kopmaken, maar het betekent nog niet dat doorrijden naar Amsterdam (vanuit België) dom zou zijn. Akkoord, sommige mensen zullen worden afgeschrikt door de lange(re) reistijd, maar voor anderen maakt het minder uit, als ze maar comfortabel kunnen zitten, en niet moeten overstappen.
Men had natuurlijk ook een HST-station kunnen bouwen buiten op de kruising met de klassieke lijn, zonder te moeten afbuigen, of binnenkomen langs het westen en buitenrijden langs het oosten, maar goed, daarvoor heeft men dus niet gekozen. We zullen het dus moeten doen met de infrastructuur die er is.
-Jeroen-

Bericht door -Jeroen- »

Steve schreef:Door de ligging van Breda ten opzichte van de HSL denk ik ook dat het onverstandig zou zijn om een dergelijke trein de omweg via Breda te laten maken, precies omdat er moet worden kopgemaakt. Althans, als die IC het enige alternatief is voor de Thalys.

Als er een Thalys rijdt voor het topsegment, een Fyra voor iedereen die een snelle maar qua prijs toch redelijke verbinding zoekt, dan zou die IC wat mij betreft wel in Breda kunnen stoppen. In het andere geval zie ik meer potentieel in een andere verbinding waarbij het tijdrovende kopmaken kan worden vermeden, nota bene het reeds geopperde (Brussel -) Antwerpen - Breda - Tilburg, en dan verder ofwel richting Eindhoven ofwel richting Den Bosch. Allemaal verplaatsingen die vandaag de dag met de trein minstens dubbel zo lang duren als met de auto.
Achteraf bezien had het "makkelijker" geweest dat men bij Prinsenbeek een vergelijkbaar station had gebouwd als Noorderkempen (naast de huidige halte voor de stoptrein Breda - Den Haag). De reiziger van Antwerpen naar het "centrum van Breda" kan daar dan desgewenst overstappen

Voor de lange termijn kon men dan ook nog een halte bouwen waar de HSL Zuid de spoorlijn Utrecht - Den Haag kruist (stond wel in eerdere plannen). Dan kan de lijn tenminste tenminste wel nuttig benut worden, als men er ook meer treinen overheen kan sturen. Die boog van Antwerpen naar Breda had men dan beter niet kunnen aanleggen. De verbouw van station Breda (zijn ze nu mee bezig), had men kunnen schrappen, zodat men voor dat geld veel meer had kunnen doen (zie bovenstaand).

Het doortrekken van de trein Antwerpen - Breda naar Den Bosch kan in theorie. Je zit alleen met een mogelijk probleem op het baanvak Tilburg - Den Bosch. Er is namelijk een flink geplande toename van het aantal goederentreinen aldaar. Men is aan de noordkant van Tilburg bezig om Tilburg Industrie te gaan uitbouwen zodat daar flink gerangeerd kan gaan worden met het nodige verkeer vanuit Rotterdam.
Rondom Eindhoven is men ook flink begonnen met verbouwen, zodat ook daar tijdelijk aanzienlijk minder capaciteit beschikbaar is.
wimkalmthout

Bericht door wimkalmthout »

Passeerde vanavond in Kapellen ri NL om 21u05 op tegenspoor om de L-trein te passeren.
Wat opviel was dat 1 rijtuig volledig was beklad met grafiti.

gr
Wim
wbrm

Bericht door wbrm »

Ja dat is opvallend, normaal zijn alle vier beklad... :twisted:
bobby

Bericht door bobby »

groentje schreef: ... Maar ik blijf erbij dat Antwerpen, en zeker -Centraal, geen goede terminus is, zeker niet vanuit het noorden.
Er zijn vandaag nog steeds meer treinen die in Antwerpen Centraal niveau -2 kopmaken dan dat er doorrijden. Dus waarom zou een trein die vanuit het noorden komt en kop maakt slechter zijn dan een die vanuit Mechelen komt en kop maakt?
Als de treinen kort genoeg zijn en de sporen/perrons lang genoeg, kunnen mss beiden tegelijkertijd aan hetzelfde perron komen... :?: :?:
Plaats reactie