De NS stopt met de Fyra en topman Bert Meerstadt vertrekt.
Dat hebben betrouwbare bronnen binnen het spoor en de ministeries tegen De Telegraaf bevestigd.
Het besluit om met de wrakkige Italiaanse hogesnelheidstrein te stoppen is binnen de NS al enige tijd geleden genomen.
Fyra
Re: Fyra.
Bron: De Telegraaf
Re: Fyra.
Wat een klucht. Maar er zitten ook positieve kanten aan het verhaal: een tweede kamer die zich in alle populisme een keer druk maakt over de verbinding Maastricht-Luik en 'gewone' treinen voor het 'gewone' volk wilt. Vraag me af hoeveel van hun er zelf of in hun directe omgeving werden geconfronteerd met de belabberde toestand sinds december 2012. Vandaag maak ik me vrolijk over het populisme 

Re: Fyra.
t-town schreef:Nmbs persconferentie: ze stoppen er mee.
- benelux:10-12 keer per dag tegen december
- onderzoek: antwerpen-eindhoven
- nieuwe treinen? Duurt zeer lang, weinig aanbod.
waar gaat NMBS al die locomotieven halen?
Traxxen (duur) huren (kopen is blijkbaar geen optie) of toch HLE18??
Wel een dikke proficiat voor de moedige beslissing die de NMBS-top genomen heeft!
Laatst gewijzigd door pietmol op 03 jun 2013, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fyra.
Klopt niet, ten tijde van de aanbesteding voor de V250 reden er al lan TGV duplexen rond. Dat was al zo toen er aan de aanleg van de lijn werd begonnen.Peter Eijkman schreef:@ Joti: Je hebt daar een punt...Laat onverlet dat destijds door de politiek een dusdanig hoge prijs werd bedongen aan de vervoerders dat deze HSL NOOIT, maar dan OOK NOOIT rendabel geëxploiteerd kon worden met bestaande treinstellen als Thalys of Eurostar. De capaciteit van een stel diende tenminste 500 reizigers te zijn, en die plaatsen moesten ook alle bezet zijn. ( In die tijd was er nog geen Thalys Duplex beschikbaar)
Eerste TGV duplex: 1995
Start aanleg HSL: 2000
In onze socialistische economie is het inderdaad zo dat staatsbedrijven fouten kunnen maken die de belastingbetaler uiteindelijk miljarden kost, zonder dat de verantwoordelijken daarvoor gestraft worden.wattman schreef:De belastingbetaler moet sowieso bijpassen, aangezien er een inferieur product is besteld & geleverd. Zo werkt dat nu eenmaal in de zo geroemde neo-liberale economie.Peter Eijkman schreef:Ansaldo failliet en de belastingbetaler (U en ik) mogen weer "even bijpassen AUB!"
In de (neo-)liberale economie zouden de betrokken bedrijven gewoon failliet gaan en zouden de concurrenten/opvolgers zich hoeden om niet dezelfde fouten te maken.
Re: Fyra.
In een socialistische economie hadden we bij ACEC/Bombardier dure treinen gekocht die misschien ook niet perfect waren, maar wel kwalitatief zouden zijn.
Door de neoliberale economie met zijn vrije marktprincipes moesten we een Europese aanbesteding doen en de goedkoopste producent kiezen, ook al had die geen ervaring.
Geef mij maar het eerste, dan blijft het geld tenminste in de Belgische economie.
Door de neoliberale economie met zijn vrije marktprincipes moesten we een Europese aanbesteding doen en de goedkoopste producent kiezen, ook al had die geen ervaring.
Geef mij maar het eerste, dan blijft het geld tenminste in de Belgische economie.
Re: Fyra.
Dat is geen socialistische economie, dat is een protectionistische economie.rdv schreef:In een socialistische economie hadden we bij ACEC/Bombardier dure treinen gekocht die misschien ook niet perfect waren.
Door de neoliberale economie met zijn vrije marktprincipes moesten we een Europese aanbesteding doen en de goedkoopste producent kiezen, ook al had die geen ervaring.
Geef mij maar het eerste, dan blijft het geld tenminste in de Belgische economie.
Eigen (volk/producten/rommel/...) eerst vlat volgens mij niet onder socialistisme.
Staar u niet blind op het feit dat het hier veelal toch verdedigd wordt in socialistishe kringen, die mensen zijn meer xenofoob dan ze zelf denken.
In een protectionistische economie krijgen bedrijven die veel te duur zijn toch bestellingen omdat ze de enige zijn in een land.
Volgens mij heeft de NMBS zo ooit de T13 locs gekocht en die waren ook geen succes.
De nieuwe T18/19 zijn gekocht volgens een aanbesteding bij Siemens en deze zijn blijkbaar toch beter ontworpen.
Zoals ik dus zeg, de huidige regeling in verband met aanbestedingen is zeker niet slecht, maar er zijn zo van die staatsbedrijven die er een rommeltje van maken.
Re: Fyra.
Als het iets definitief is zal er waarschijnlijk wel nieuw materiaal gekocht worden op termijn. Maar of de NMBS gaat kopen?pietmol schreef:waar gaat NMBS al die locomotieven halen?
Traxxen (duur) huren (kopen is blijkbaar geen optie) of toch HLE18??
Mij lijkt het dat de Nederlanders eens goed moeten nadenken over het gebruik van de HSL-zuid. De zeer dure exclusieve concessie werkt gewoon niet en dat blijkt dikwijls genoeg. Als dat scharminkel wordt opgedoekt en de HSL wordt gewoon een spoorlijn als al de rest kunnen de binnenlandse treinen (met normale tarieven) er ook over rijden. In dat geval kunnen IC's als Venlo-Den Haag of Amsterdam-Vlissingen ook een stukje over de HSL knallen, de IC-A en IC-O in België laten zien dat zoiets perfect werkt.
Voor die IC's moet de NS dan wel aangepast materieel bestellen. Als ze dat toch doen is een aanpassing voor België maar een kleine meerkost (enkel nog de 3kV, memor of TBL1+ zijn niet nodig). Dat lijkt mij dan de grootste kanshebber als definitieve oplossing voor de grensoverschrijdende verbindingen, naast de Benelux/Lagelandenlijn.
Voorlopig zal het in ieder geval traxx zijn, geen enkele andere trein geraakt simpelweg de grens over.
Re: Fyra.
En wat dan met die 12 nog perfect rijvaardige rood-gele locs die momenteel in Stockem staan te verkommeren?Shrek schreef: Voorlopig zal het in ieder geval traxx zijn, geen enkele andere trein geraakt simpelweg de grens over.
Akkoord dat ze ongetwijfeld niet de beste oplossing zijn voor een langdurige en betrouwbare dienst, maar in een context waarin er gesproken wordt over tijdelijke noodoplossingen, snap ik echt niet dat men de HLE 11 niet minstens tijdelijk opnieuw betrekt in het verhaal. We zouden minstens opnieuw een uurdienst tot Den Haag kunnen doen door de HLE 11 te gebruiken, al dan niet gecombineerd met Traxx.
Re: Fyra.
Dat van die TGV Duplex had ik dus duidelijk verkeerd gezien...Vraagje! Is het mogelijk TGV/ Thalys/ICE /Eurostar stellen ergens te huren, of zijn die allen ingezet en is er geen stilstaande reserve bij dit soort materieel ? Ik snap natuurlijk ook wel dat hier de nodige technische aanpassingen dienen te worden gedaan, maar zou dit niet sneller zijn dan nieuw kopen? De reeks 11 van de voormalige Benelux is ook zéér onbetrouwbaar gebleken in de jaren dat zij dienst deed- dat lijkt me geen goed alternatief. 

Re: Fyra.
Steve schreef:En wat dan met die 12 nog perfect rijvaardige rood-gele locs die momenteel in Stockem staan te verkommeren?Shrek schreef: Voorlopig zal het in ieder geval traxx zijn, geen enkele andere trein geraakt simpelweg de grens over.
Akkoord dat ze ongetwijfeld niet de beste oplossing zijn voor een langdurige en betrouwbare dienst, maar in een context waarin er gesproken wordt over tijdelijke noodoplossingen, snap ik echt niet dat men de HLE 11 niet minstens tijdelijk opnieuw betrekt in het verhaal. We zouden minstens opnieuw een uurdienst tot Den Haag kunnen doen door de HLE 11 te gebruiken, al dan niet gecombineerd met Traxx.
de HLE11 wordt als onbetrouwbaar beschouwd.
terecht of niet terecht? (ik weet het niet)
wel zijn er op diverse fora tal van redenen te vinden waarom de HLE11 onbetrouwbaar/ongewenst zou zijn.
-probleem met koeling van de machinekamer (ventilator die door TB uitgeschakeld wordt)
-probleem dat sommige TB de machine te weinig ontzien
-probleem met onderhoud
-NS TB willen in de zomer airco in de stuurcabine.
Re: Fyra.
Zoals ik al zei: misschien niet het beste product voor een langdurige oplossing, maar volgens mij meer dan geschikt om nu een tijdelijk aanbod (mee) op te zetten tot er iets definitiefs uit de bus komt. Vooral omdat je ze zonder grote verspilling van tijd en kosten weer operationeel kunt hebben.
Re: Fyra.
HST-materiaal is zodanig duur dat het onbetaalbaar is er teveel van te hebben.Peter Eijkman schreef:Dat van die TGV Duplex had ik dus duidelijk verkeerd gezien...Vraagje! Is het mogelijk TGV/ Thalys/ICE /Eurostar stellen ergens te huren, of zijn die allen ingezet en is er geen stilstaande reserve bij dit soort materieel ? Ik snap natuurlijk ook wel dat hier de nodige technische aanpassingen dienen te worden gedaan, maar zou dit niet sneller zijn dan nieuw kopen? De reeks 11 van de voormalige Benelux is ook zéér onbetrouwbaar gebleken in de jaren dat zij dienst deed- dat lijkt me geen goed alternatief.
1 ongebruikte Eurostar of een half-uitgebrande TGV-R kan je misschien nog vinden, misschien nog enkele tot-de-draad-versleten TGV-E, maar onmogelijk genoeg treinen om een deftige dienst aan te bieden. Nieuw kopen is de enige optie voor extra HST-materieel.
Maar hoeft er extra materieel te komen? Er rijden nog steeds lege Thalyssen tussen Oostende en Brussel en halflege tussen Mons en Luik. Die verbindingen schrappen en in de plek de treinen een slagje Amsterdam laten doen vult al een heel deel van het Fyra-gat op.
Maar daarnaast hoeft niet alles wat over de HSL rijdt specifiek HST-materieel te zijn. Dat laat de Breda-Amsterdam mooi zien (net zoals de IC's Brussel-Luik)
Re: Fyra.
[quote="Peter Eijkman"]..Vraagje! Is het mogelijk TGV/ Thalys/ICE /Eurostar stellen ergens te huren, of zijn die allen ingezet en is er geen stilstaande reserve bij dit soort materieel ?
Ik denk dat er nog korte Eurostars ter beschikking zijn of zijn die allemaal op stap in Noord Frankrijk ?
Ik denk dat er nog korte Eurostars ter beschikking zijn of zijn die allemaal op stap in Noord Frankrijk ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Fyra.
Jamaar, dat is toch ook de definitie van leasing-materieel?Steve schreef:Zoals ik al zei: misschien niet het beste product voor een langdurige oplossing, maar volgens mij meer dan geschikt om nu een tijdelijk aanbod (mee) op te zetten tot er iets definitiefs uit de bus komt. Vooral omdat je ze zonder grote verspilling van tijd en kosten weer operationeel kunt hebben.
Snel inzetbaar als tijdelijke oplossing. Bovendien zijn de Traxxen heel wat performanter dan die zwakke 11'jes en is de kans reëel dat ze binnenkort de HSL op mogen.