Fyra

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5460
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

dentheo schreef:
rvdborgt schreef:[Vergeet niet dat er naast het technische falen ook sprake was van een duidelijk commercieel falen: als er iets duidelijk is geworden in die paar weken dat de Fyra reed, is het dat de modale reiziger geen Thalys-achtig tariefsysteem wil.
Ik heb in de Fyra (ik heb hem inderdaad kunnen gebruiken :lol: :lol: )
Ook ik was bij de "gelukkigen", een heel pak eerder in dit topic staat m'n uitgebreide relaas.

Ergens wel blij dat ik nog snel een foto heb kunnen maken voor het vertrek in Amsterdam (treinen waren niet het hoofddoel van de reis). Maar des te jammerder dat ik in België nooit een foto gemaakt heb. Zei steeds tegen mezelf dat ik nog wel tijd genoeg zou hebben om een paar foto's te maken, niet dus. Enkel van de overbrenging van een teststel, een paar jaar geleden nu al, heb ik een foto.
Afbeelding Afbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

rvdborgt schreef:
rdv schreef:Door de neoliberale economie met zijn vrije marktprincipes moesten we een Europese aanbesteding doen en de goedkoopste producent kiezen, ook al had die geen ervaring.
Het is een sprookje dat je bij een aanbesteding altijd de goedkoopste moet nemen. Je moet die aanbieding nemen die het beste scoort volgens de door jou opgestelde criteria. Prijs maakt normaliter wel deel uit van de beoordelingscriteria maar is als je verstandig bent niet het enige criterium.

Groetjes,
Rian
Dat is niet waar. Frank Van Massenhove, die toch algemeen geldt als dé topambtenaar bij de overheid en die bewierookt wordt door UNIZO en het VBO en zijn gedacht heeft gezegd tegen Rudy De Leeuw (en daardoor hier toch een betrouwbare indruk moet geven), heeft gezegd dat de overheid elke dag Fyra's moet kopen, juist door die aanbestedingsprocedure.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

dentheo schreef:
carlos schreef: Of ze zien de opportuniteiten van de situatie en zorgen voor een win-win situatie, waarbij de win voor NMBS groter is dan wat ze in normale omstandigheden zouden krijgen.
Vergeet het, Nederland interesseert de NMBS niet.
Dat is ook niet waar. De NMBS heeft 55 jaar actief bijgedragen aan een degelijke verbinding met Nederland en wil dit na de fout van de Nederlanders nog eens voor minstens vijfenvijftig jaar doen :D
Ook rijdt de NMBS in Maastricht de grens over en geen een Ollandse maatschappij. De NMBS doet dat dan nog met een milieuvriendelijk en elektrisch treinstel dat de Nederlandse lucht schoonhoud, in tegenstelling tot veel maatschappijen, die gewoon met een diesel de grens oversteken.
Laatst gewijzigd door Retard op 06 jun 2013, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Fyra.

Bericht door Adler »

Het is wel merkwaardig dat AnsaldoBreda in het persbericht enkel uithaalt naar de NMBS niettegenstaande toen al bekend was dat ook de NS er zou mee stoppen.
Deze zin is wel grappig:
"The malfunction was only a pretext to stop the supply, especially by the operator in Belgium".
In Nederland moesten ze dus niet stoppen :lol:
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Fyra.

Bericht door stefanic »

Toch ook goed nieuws! De opvolger voor de V250 is vanochtend al gespot in Antwerpen-Berchem. De testrit verliep succesvol! Afbeelding ...nog net kunnen 'schieten' voor het -stipte!- vertrek richting Puurs om 7u18...
...en sorry voor het 'promoten' van graffiti, maar deze vond ik toch goed...
spoorwegrealist
bobby

Re: Fyra.

Bericht door bobby »

stefanic schreef:
En nog maar eens vermelden: naast de fysische beperkingen zijn er ook de technische: een M6 heeft aan 1500V niet genoeg maar moet minstens 2000V aangeleverd krijgen. Dus zouden de omvormers moeten aangepast worden (in ELK rijtuig uit de M6-vloot) om ze in NL gehomologeerd te krijgen.

intern werkt de omvormer met 650Vdc...
kika
Berichten: 2866
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Retard schreef:
rvdborgt schreef:Het is een sprookje dat je bij een aanbesteding altijd de goedkoopste moet nemen. Je moet die aanbieding nemen die het beste scoort volgens de door jou opgestelde criteria. Prijs maakt normaliter wel deel uit van de beoordelingscriteria maar is als je verstandig bent niet het enige criterium.
Dat is niet waar. Frank Van Massenhove, die toch algemeen geldt als dé topambtenaar bij de overheid en die bewierookt wordt door UNIZO en het VBO en zijn gedacht heeft gezegd tegen Rudy De Leeuw (en daardoor hier toch een betrouwbare indruk moet geven), heeft gezegd dat de overheid elke dag Fyra's moet kopen, juist door die aanbestedingsprocedure.
Ik hoor tussen de lijnen door: "Onze overheid is zelden in staat om gedegen criteria op te stellen voor aanbestedingen. Ook grijpen de beleidsmakers standaard naar de goedkoopste in plaats van de beste keuze."
bobby

Re: Fyra.

Bericht door bobby »

Tijgernoot schreef:
Hoe wil je het vrije profiel aanpassen? Dat is letterlijk gegoten in beton.

op sommige plaatsen zal dit idd in 'beton gegoten' zitten, maar op andere plaatsen zal het volstaan om de bovenleiding enkele centimeters hoger te hangen, terwijl op menig andere plaatsen er helemaal niets hoeft gewijzigd te worden.
Het echte probleem is dat er niet eens een studie gemaakt wordt, dat er geen overzicht bestaat van hoeveel echte probleempunten er zijn tussen Essen en Amsterdam.

pas als je dat weet kan je zeggen of het zinvol om M6 voor te stellen of niet.
bobby

Re: Fyra.

Bericht door bobby »

Shrek schreef: Die M6 naar NL sturen is echt te onnozel voor woorden.
Zowel BE als NL gaan in de komende 5 jaar nieuwe dubbeldekkers bestellen. Oud materieel dan nog aanpassen is gewoon geld wegsmijten.
In nieuw materieel kan je veel goedkoper de gevraagde eigenschappen van bij de bouw voorzien.

nieuw materieel ok, maar dan zitten we weeral 5 a 10 jaar verder.

probleem stelt zich vandaag.


materieel aanpassen is voor de NMBS van vandaag een vies woord, nochtans kan NMBS bogen over een roemrijk verleden van zelf aangepast materieel (en zelfs zelf gebouwd materieel).
Er zijn nochtans voldoende buitenlandse voorbeelden te vinden van materieel dat aangepast wordt/werd door de operator. Zijn die operatoren dan allemaal fout? Sommigen onder hen maken zelfs winst...
kika
Berichten: 2866
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Retard schreef:De NMBS heeft 55 jaar actief bijgedragen aan een degelijke verbinding met Nederland en wil dit na de fout van de Nederlanders nog eens voor minstens vijfenvijftig jaar doen :D
Of ze opportuniteiten zien en ten volle achterna jagen, durf ik te betwijfelen, maar bon, ik geef je het voordeel van de twijfel: vele afgeschafte en verminderde verbindingen zijn uiteindelijk (deels) gevolgen van politieke beslissingen. mompel Weert mompel Je kan ook niet alle schuld in de schoenen van de Nederlanders schuiven.
Retard schreef:Ook rijdt de NMBS in Maastricht de grens over en geen een Ollandse maatschappij. De NMBS doet dat dan nog met een milieuvriendelijk en elektrisch treinstel dat de Nederlandse lucht schoonhoud, in tegenstelling tot veel maatschappijen, die gewoon met een diesel de grens oversteken.
Ach, schrijf je nog een bedankbrief naar de toenmalige Duitse bezetters die voor een verbinding met Guillemins hebben gezorgd? Door wie werden de nachttreinen uitgebaat van Amsterdam naar Genua? Of de weekend-IC Amsterdam-Maastricht-Luxemburg? Of die blauwe Engels (diesel, ja, maar daar hing toen geen draad)? En ik zie het probleem niet met dieselstellen: als je kortlopende concessies hebt, op rare sporen (kroko, 3kDC), en ergens tussen Eijsden en Visé een denkbeeldig lijntje waar plots andere regels gelden: waarom dan investeren in duurder elektrisch materieel? [En voor een ander topic: waar komt die elektriciteit vandaan?]
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

Retard schreef:
dentheo schreef:
carlos schreef: Of ze zien de opportuniteiten van de situatie en zorgen voor een win-win situatie, waarbij de win voor NMBS groter is dan wat ze in normale omstandigheden zouden krijgen.


Vergeet het, Nederland interesseert de NMBS niet.
Dat is ook niet waar. De NMBS heeft 55 jaar actief bijgedragen aan een degelijke verbinding met Nederland en wil dit na de fout van de Nederlanders nog eens voor minstens vijfenvijftig jaar doen :D
Ook rijdt de NMBS in Maastricht de grens over en geen een Ollandse maatschappij. De NMBS doet dat dan nog met een milieuvriendelijk en elektrisch treinstel dat de Nederlandse lucht schoonhoud, in tegenstelling tot veel maatschappijen, die gewoon met een diesel de grens oversteken.

graag citaten correct weergeven
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Fyra.

Bericht door stefanic »

bobby schreef:
Tijgernoot schreef:
Hoe wil je het vrije profiel aanpassen? Dat is letterlijk gegoten in beton.

op sommige plaatsen zal dit idd in 'beton gegoten' zitten, maar op andere plaatsen zal het volstaan om de bovenleiding enkele centimeters hoger te hangen, terwijl op menig andere plaatsen er helemaal niets hoeft gewijzigd te worden.
Het echte probleem is dat er niet eens een studie gemaakt wordt, dat er geen overzicht bestaat van hoeveel echte probleempunten er zijn tussen Essen en Amsterdam.

pas als je dat weet kan je zeggen of het zinvol om M6 voor te stellen of niet.
Alstublieft STOP met fantaseren over de M6! Los van alle technische en fysische problemen hebben we nu al te weinig M6 om de binnenlandse reizigers te vervoeren. Men is nu al zinnens om op de IC-A M6 te gaan gebruiken (die we dan elders van treinverbindingen moeten gaan afsnoepen!). I11 zullen er dan wel -beperkt!!!- vrijkomen.
Dus geen denken aan dat we x rijtuigstammen M6 dan ook nog eens ver de grens over gaan sturen. Waarom moet trouwens NMBS met zijn materiaal overal over de grenzen rijden, en maar zorgen dat het compatibel is met de buitenlandse systemen? Laat de NS dan wat van haar rijtuigen ombouwen hé! Naar vrijeruimteprofiel moet dat al zeker lukken. En ze hebben het jaren gedaan (totdat ze deze rijtuigen nodig hadden voor ... het binnenlandse verkeer...)
spoorwegrealist
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

stefanic schreef:

Alstublieft STOP met fantaseren over de M6! Los van alle technische en fysische problemen hebben we nu al te weinig M6 om de binnenlandse reizigers te vervoeren. Men is nu al zinnens om op de IC-A M6 te gaan gebruiken (die we dan elders van treinverbindingen moeten gaan afsnoepen!). I11 zullen er dan wel -beperkt!!!- vrijkomen.
Dus geen denken aan dat we x rijtuigstammen M6 dan ook nog eens ver de grens over gaan sturen. Waarom moet trouwens NMBS met zijn materiaal overal over de grenzen rijden, en maar zorgen dat het compatibel is met de buitenlandse systemen? Laat de NS dan wat van haar rijtuigen ombouwen hé! Naar vrijeruimteprofiel moet dat al zeker lukken. En ze hebben het jaren gedaan (totdat ze deze rijtuigen nodig hadden voor ... het binnenlandse verkeer...)

vandaag zijn er idd te weinig rijtuigen M6

ik heb jarenlang met de Benelux mee gereden tussen Antwerpen Berchem en Brussel Noord. en op een bepaald moment besliste de NMBS om niet meer in Berchem, noch in Brussel Noord te stoppen.
Als reiziger was ik daarmee serieus "gesjost".
Als je een klachtenbrief instuurde gaf men als standaard antwoord dat het niet meer mogelijk was om in Berchem en BrN te stoppen omdat er onvoldoende capaciteit was op die trein; voorts was er onvoldoende capaciteit op de lijn om rond hetzelfde tijdstip een andere trein te laten rijden.

De vraag om dubbeldeksmaterieel te gebruiken is dus wel degelijk relevant.

of dat dit M6 moet zijn dat is een ander paar mouwen..


alleen hoe gaat NMBS dit probleem dat ondertussen al vele jaren bestaat OP KORTE TERMIJN oplossen?

bestaan er vandaag ergens dubbeldekrijtuigen die geschikt zijn voor Belgie en Nederland? (en die dan ook nog gehuurd kunnen worden?)
bobby

Re: Fyra.

Bericht door bobby »



Steve, prachtige foto.


vraagje...

wat voor apparatuur zit er in die korte snuit? waarom heeft men eigenlijk die korte snuit? had men de apparatuur niet kunnen zetten daar waar nu de cabine staat; en de cabine op de plaats van de korte snuit?
Laatst gewijzigd door bobby op 05 jun 2013, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B
Berichten: 3389
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

dentheo schreef: 1) wanneer men de zaak op voorhand vastlegt in twee aanbestedingsstappen kan men een voorselectie maken (als je dat wilt natuurlijk), men verliest dan misschien twee maand tijd.
Die twee aanbestedingsstappen zijn inderdaad een goed idee. SBB doet het zo bijvoorbeeld. Eerst moet de fabrikant zich kwalificeren, en dan mag hij mee doen aan de aanbesteding.
Plaats reactie