Bedoelt de reporter niet dat zagerige, metaal-achtige "meuuuuuuuuuuuuuuhhhh......meuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh....." dat je bij een stilstand onderaan het rijtuig hoort? En dan opeens 'boef' is het geluid weg en met een schok zet het stel dan weer aan.Bordensteker schreef:Ik denk dat ik weet wat je bedoelt: is dat zo'n geluid alsof iemand een grote zware houten lade onderin een oude houten kast dichtschuift (hout over hout schuivend)?Retard schreef:Dank u
Maar hetgeen wat in de Humo stond, dat een machinist gezegd had die dat gekreun van de droger komt, is dus waar?
Ik weet echter niet of het een onderdeel van de luchtdroger is, maar het zal wel niet de compressor zelf zijn, tenzij die bij het stilvallen ook een kreunend geluid maakt (hetgeen zou kunnen bij eentje die door een electromotor via een of meerdere V-snaren wordt aangedreven). Maar dan zou je dat geluid niet als een plotseling iets ervaren dat echt de stilte doorbreekt.
De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Ik zou het eerder als het gebalk van een stokoude ezel omschrijven, maar inderdaad. En een gemoderniseerd klassiekske maakt eerder het geluid van een loeiende koe.Bordensteker schreef:Ik denk dat ik weet wat je bedoelt: is dat zo'n geluid alsof iemand een grote zware houten lade onderin een oude houten kast dichtschuift (hout over hout schuivend)?Retard schreef:Dank u
Maar hetgeen wat in de Humo stond, dat een machinist gezegd had die dat gekreun van de droger komt, is dus waar?
Er zijn er ook zoals de 213 en 217 die het geluid van het getuf van een tracteurken uit de jaren 50 maken.
Ik weet echter niet of het een onderdeel van de luchtdroger is, maar het zal wel niet de compressor zelf zijn,
Inderdaad. En als het geluid stopt klinkt er een 'tsjsjsjsjsjsj' en er komt ook ergens vanonder (gecondenceerd) water uit.tenzij die bij het stilvallen ook een kreunend geluid maakt (hetgeen zou kunnen bij eentje die door een electromotor via een of meerdere V-snaren wordt aangedreven). Maar dan zou je dat geluid niet als een plotseling iets ervaren dat echt de stilte doorbreekt.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Kan iemand een lijst geven met alle rode klassiekjes die vandaag nog dienst doen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: De langst levende klassiekjes
Dat zou te maken kunnen hebben met een iets te kritisch afgestelde overdrukklep die als het hoofdreservoir vol is geraakt telkens bij elke arbeidsslag van een zuigercompressor even wat overdruk aflaat, in afwachting van dat een iets lager afgestelde drukschakelaar de compressor stillegt.Retard schreef:Er zijn er ook zoals de 213 en 217 die het geluid van het getuf van een tracteurken uit de jaren 50 maken.
Dit muzikale slot wijst op het aflaten van de achter de compressor verzamelde lucht onder hoge druk die men standaard aflaat omdat ze nog niet door de luchtdroger is kunnen passeren. Ik leer zelf ook weer wat bij, want ik heb me in het verleden vaak hevig gestoord aan stadsbussen die met de motor achterin geluidloos achter mij als nietsvermoedende fietser aan konden blijven rijden in een smalle straat met veel bushaltes en dan ineens keihard PSJSJSJSJSJSJSTT! doen als net op dat moment hun compressor afslaat. Claxonneren is minder erg dan dat plotselinge harde luchtgeluid, ik denk dat mijn hart dus niet alleen van het zuurstofrijk bloed naar mijn benen pompen zelf gehard geworden is destijds. Zal voor mijn brein ook wel een goede training geweest zijn.En als het geluid stopt klinkt er een 'tsjsjsjsjsjsj' en er komt ook ergens vanonder (gecondenceerd) water uit.
Terugkomend op het kreunende geluid: is dat er langdurig (een of enkele minuten) of een of enkele seconden?
Re: De langst levende klassiekjes
Hoe ik het ervaar: soms minutenlang, tijdens een stilstand.Bordensteker schreef:Terugkomend op het kreunende geluid: is dat er langdurig (een of enkele minuten) of een of enkele seconden?
Re: De langst levende klassiekjes
Alstublieft: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=40&t=9670Dieselfreak schreef:Kan iemand een lijst geven met alle rode klassiekjes die vandaag nog dienst doen?
Info komt voornamelijk van nahoj en soms van HijDieHetWeet.
Re: De langst levende klassiekjes
Op deze video van de TrainzDr3ver kan met tussen minuut 0:55 en minuut 1:55 als men goed oplet de droger horen kreunen van de 235. Het stopt net na de remmen zijn gelost door de typische 'tsjsjsjsjsjsj': https://www.youtube.com/watch?v=Z_5n4FmGUcEBordensteker schreef:Dat zou te maken kunnen hebben met een iets te kritisch afgestelde overdrukklep die als het hoofdreservoir vol is geraakt telkens bij elke arbeidsslag van een zuigercompressor even wat overdruk aflaat, in afwachting van dat een iets lager afgestelde drukschakelaar de compressor stillegt.Retard schreef:Er zijn er ook zoals de 213 en 217 die het geluid van het getuf van een tracteurken uit de jaren 50 maken.
Dit muzikale slot wijst op het aflaten van de achter de compressor verzamelde lucht onder hoge druk die men standaard aflaat omdat ze nog niet door de luchtdroger is kunnen passeren. Ik leer zelf ook weer wat bij, want ik heb me in het verleden vaak hevig gestoord aan stadsbussen die met de motor achterin geluidloos achter mij als nietsvermoedende fietser aan konden blijven rijden in een smalle straat met veel bushaltes en dan ineens keihard PSJSJSJSJSJSJSTT! doen als net op dat moment hun compressor afslaat. Claxonneren is minder erg dan dat plotselinge harde luchtgeluid, ik denk dat mijn hart dus niet alleen van het zuurstofrijk bloed naar mijn benen pompen zelf gehard geworden is destijds. Zal voor mijn brein ook wel een goede training geweest zijn.En als het geluid stopt klinkt er een 'tsjsjsjsjsjsj' en er komt ook ergens vanonder (gecondenceerd) water uit.
Terugkomend op het kreunende geluid: is dat er langdurig (een of enkele minuten) of een of enkele seconden?
Re: De langst levende klassiekjes
Die "psjsjsj", dat is de luchtdroger, want dat is het condensatievocht dat onder druk wordt afgescheiden. Het loeiend geluid van die oude klassiekjes is de motor die de compressor en dynamo aandrijft: die motor zorgt er dus voor dat het hoofdreservoir met lucht gevuld wordt, en tegelijk dat de batterijen opgeladen worden. Behalve die psjsj maakt een luchtdroger geen geluid.
-
- Berichten: 801
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
- Contacteer:
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: De langst levende klassiekjes
Het gekreun is prachtig te horen op dat filmpje, dank je wel!
En bij 1:30 hoor je de deuren gaan sluiten; bij 1:36 worden de remmen gelost, en bij 1:40 hoor ik dat afblazen van lucht tussen de juist gestopte compressor en luchtdroger (of de eerste terugslagklep).
Nu nog iemand vinden die precies kan zeggen wat dat mysterieuze periodieke gekreun veroorzaakt.
En bij 1:30 hoor je de deuren gaan sluiten; bij 1:36 worden de remmen gelost, en bij 1:40 hoor ik dat afblazen van lucht tussen de juist gestopte compressor en luchtdroger (of de eerste terugslagklep).
Nu nog iemand vinden die precies kan zeggen wat dat mysterieuze periodieke gekreun veroorzaakt.
Re: De langst levende klassiekjes
Ze gaan allemaal binnenkort buiten dienst.Dieselfreak schreef:Gisteren zat ik in stel 227, helemaal vooraan in tweede klasse. Opvallend was, dat het plafond in lamentabele staat was:
(foto)
Wordt dit stel niet meer onderhouden? Gaat het binnenkort buiten dienst?
Het korte termijn onderhoud wordt nog gewoon uitgevoerd. Geen grote herstellingen meer.
Je foto toont duidelijk dat de laatste revisie van deze stellen al veel te lang geleden is...
Re: De langst levende klassiekjes
Is het dit niet?Bordensteker schreef:Nu nog iemand vinden die precies kan zeggen wat dat mysterieuze periodieke gekreun veroorzaakt.
Eimai schreef:Het loeiend geluid van die oude klassiekjes is de motor die de compressor en dynamo aandrijft: die motor zorgt er dus voor dat het hoofdreservoir met lucht gevuld wordt, en tegelijk dat de batterijen opgeladen worden.
Re: De langst levende klassiekjes
Onderstaande link geeft een betere weergave van het gekreun 
Eerst hoort men bijna een minuut de 216 toen die op een zaterdag in december E691 ging verzekeren, dan de 212 toen die op 14 oktober E659 had verzekerd en dat de 228 in Lichtervelde, toen die op een vrijdag E672 verzekerde.
https://www.youtube.com/watch?v=Dv7M5CV2uUg
Daartussen kun je mij ook op de knoppen van mijn oude GSM horen duwen.

Eerst hoort men bijna een minuut de 216 toen die op een zaterdag in december E691 ging verzekeren, dan de 212 toen die op 14 oktober E659 had verzekerd en dat de 228 in Lichtervelde, toen die op een vrijdag E672 verzekerde.
https://www.youtube.com/watch?v=Dv7M5CV2uUg
Daartussen kun je mij ook op de knoppen van mijn oude GSM horen duwen.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: De langst levende klassiekjes
Het ene geluid is het andere niet, maar je zou voor minder denken aan veevervoer van niet-inheemse diersoorten!
Ik stel vast dat ik nog geen hint heb. Ook geen hinde.
_________________
YouTube heeft intussen moeite met soortgelijke video's voor te stellen
Ik stel vast dat ik nog geen hint heb. Ook geen hinde.
_________________
YouTube heeft intussen moeite met soortgelijke video's voor te stellen
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Wat is trouwens het brommende geluid dat je bij het vertrekken van een klassiekje hoort?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.