Tijgernoot schreef:Dat Arriva (dus DB) de enige is met een bod kan een ieder met een beetje verstand van de grote spelers wel verklaren, alleen Arriva kan snel aan rijtuigen komen voor een dienst die dit jaar nog moet gaan rijden: In het Duitse Hamm in Westfalen heeft men een sporenbundel propvol overtollige rijtuigen: klein oplapbeurtje en je kan rijden.
Helaas staan op Stillstandsmanagement Hamm Rbf meer n-Wagen ("Silberlinge") dan bruikbare IC-rijtuigen. Hier en daar misschien nog eens een Interregio-rijtuig (Bimz), maar daarmee gaat men geen stammen kunnen vormen. Had men wat minder "Ost"-Bimz gesloopt en die opgefrist zoals de Tsjechen nu doen met hun ex-DDR rijtuigen, had men bruikbare rijtuigen met een deftig comfort zonder al te veel te kosten.
De lijst van afgestelde rijtuigen staat hier op de Draaischijf, maar in Hamm staan dus enkel n-Wagen en 1 Bomz (zitwagen van de nachttreinen). In Cottbus nog wat Bimz (waarschijnlijk de teruggekomen ICL van NS). Op de andere plaatsen (Nürnberg, Mukran) staat nu en dan zo eens een enkeling: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 31,5939485
In Frankfurt en Nürnberg afgelopen weekend toch een stuk meer dan een enkeling gezien. Ok, niet gigantisch veel, maar als er links en rechts wat te halen valt, heb je in totaal wel enkele stammen, niet?
Hallo,
Ze hebben in Duitsland al materiaal te kort om hun huidige Fernverkehrsnet fatsoenlijk in leven te houden. Als er dan nog ergens materiaal staat weg te roesten in een of andere bundel zie ik ze dat niet snel te reactiveren voor het buitenland...
Groeten.
Er staan echt heel veel rijtuigen aan de kant waar diensten mee gereden kunnen worden. Er is dan misschien wel een tekort aan locomotieven maar dat is wel op te lossen met een paar geleasede Vectrons of Taurii
deadlock schreef:Er staan echt heel veel rijtuigen aan de kant waar diensten mee gereden kunnen worden. Er is dan misschien wel een tekort aan locomotieven maar dat is wel op te lossen met een paar geleasede Vectrons of Taurii
Heeft DB niet nog een paar ICE-TD aan de kant staan?
De meeste ICE-TD's doen nu diensten naar Denemarken: (Berlin - ) Hamburg - Puttgarden - København en (Berlin - ) Hamburg - Flensburg - Aarhus, maar het is wel een beetje zonde om Den Haag - Brussel met dieseltreinen te rijden.
Ik denk ook niet dat de tunnels in Antwerpen en Brussel zijn gebouwd rekening houdend met dieseltreinen (afvoer van dieseldampen, ventilatie, e.d.)? Rekening houdend met de dieselprijs lijkt 't mij niet echt heel realistisch dat er gedieseld zou gaan worden tussen Den Haag en Brussel.
AlexNL schreef:Ik denk ook niet dat de tunnels in Antwerpen en Brussel zijn gebouwd rekening houdend met dieseltreinen (afvoer van dieseldampen, ventilatie, e.d.)? Rekening houdend met de dieselprijs lijkt 't mij niet echt heel realistisch dat er gedieseld zou gaan worden tussen Den Haag en Brussel.
Dat is geen enkel probleem hoor. Er hebben genoeg dieseltreinen in de Brusselse noord-zuid gereden. Enkel met stoomlocs krijg je daar een probleem.
Er passeren overigens nog steeds regelmatig dieseltreinen in de Brusselse NZV. De hulplocs voor het wegslepen van HST's passeren er zeer regelmatig (twee brullende 55'ers, dat is nogal iets anders dan zo'n ICE-TD ) en ik zie ook wel eens een technisch stel, een HLD 77 en dergelijke de pijp inkruipen.
De kogel is de kerk, Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden. De gevolgde route zal Den Haag - Delft - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Antwerpen - Mechelen - Brussel-Nationaal-Luchthaven - Brussel-Centraal - Brussel-Zuid zijn, de trein zal zonder verplichte reservering zijn en het prijspeil zal min of meer gelijk zijn aan dat van de oude Beneluxtrein. Het is de bedoeling dat deze trein per december 2015 gaat rijden, indien mogelijk eerder.
AlexNL schreef:De kogel is de kerk, Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden. De gevolgde route zal Den Haag - Delft - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Antwerpen - Mechelen - Brussel-Nationaal-Luchthaven - Brussel-Centraal - Brussel-Zuid zijn, de trein zal zonder verplichte reservering zijn en het prijspeil zal min of meer gelijk zijn aan dat van de oude Beneluxtrein. Het is de bedoeling dat deze trein per december 2015 gaat rijden, indien mogelijk eerder.
AlexNL schreef:De kogel is de kerk, Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden. De gevolgde route zal Den Haag - Delft - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Antwerpen - Mechelen - Brussel-Nationaal-Luchthaven - Brussel-Centraal - Brussel-Zuid zijn, de trein zal zonder verplichte reservering zijn en het prijspeil zal min of meer gelijk zijn aan dat van de oude Beneluxtrein. Het is de bedoeling dat deze trein per december 2015 gaat rijden, indien mogelijk eerder.
geen stop in Brussel Noord...
en ook niet in Berchem...
maw een trein gericht op buitenlanders die de schaarse binnenlandse capaciteit tussen Antwerpen en Mechelen opvreet...
Dat is de bedoeling. Of cabotage binnen Nederland is toegestaan zal afhangen van een onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt.
carlos schreef:geen stop in Brussel Noord...
en ook niet in Berchem...
maw een trein gericht op buitenlanders die de schaarse binnenlandse capaciteit tussen Antwerpen en Mechelen opvreet...
Maar tegelijkertijd een extra verbinding tussen Antwerpen en Brussel die de bestaande treinen op de route kan/zal ontlasten (als er tenminste iets wordt gedaan aan tariefintegratie met NMBS).