Hallo,
ik doe niet de A klasse maar de beroepsklaas.
Dus ik kan maximaal een A3 diploom of een Middelschooldiplom krijgen,
maar mijn droom is trijnbestuurder worden.
Bestaan er uitzonderingen om Trijnbestuurder te worden in belgïe ?
Ik excuseer mij nog voor mijn Nederland want ik woon in het Duitstaalig Gebit van Belgïe en spreek normalgezien Duits.
Hoop voor een Antwoord.
Dag en bedankt,
Frederic
De meest nabije depot is wellicht Welkenraedt, ofwel de NMBS-depot van Aken (goederen). Voor beide is een behoorlijke kennis van de 2 grootste landstalen noodzakelijk. Niets is onmogelijk, maar ik wil je waarschuwen dat het niet eenvoudig zal zijn.
nee, of je noodzakelijk tweetalig bent of niet hangt mede af van je depot. Al zal je het nodig hebben. Het grootste deel van de Vlaamse depots gaat de taalgrens over.
Beste Frederic,
Niets exuceren!!!
Een taal spreken is één, maar schrijven... zeer goed, proficiat
In dit België kunnen we nog zeer veel van elkaar leren als iedereen van goede wil is.
Ik wens je alvast een goede "trein bestuurder" toekomst toe;
Ja ich kann perfekt Deutsch schreiben und sprechen, das ist nicht das Problem aber ich würde gerne in Belgien als Lokführer arbeiten.
En dank u ik ga eens naar welkenradt of eupen gaan navraagen of ik daar verderkan kommen.
Een depot, ook stelplaats genoemd, is een station waar treinbestuurders (of treinbegeleiders, maar dat is hier niet van belang) beginnen en eindigen met werken. Daar staat het materieel meestal te wachten, daar hebben ze hun kleedruimte, lezen ze de laatste nieuwe berichten en bevelen, hangt uit welke hun volgende dienst zal zijn, etc. Elke bestuurder (of treinbegeleider) hangt af van 1 depot, en zal altijd zijn dienst daar aanvangen en beëindigen (de uitzonderingen zouden ons te ver leiden). Het kan gebeuren dat een bestuurder van depot Welkenraedt in Verviers begint, maar dan zal de rit naar Verviers tijdens zijn diensturen gebeuren, en dus ook betaald zijn.
De NMBS heeft 4 depots in jouw buurt: Welkenraedt, Aachen (Logistics), Luik en Gouvy. Maar het is niet zeker dat je zomaar kan beginnen in een station in jouw buurt, er worden immers mensen aangeworven voor waar de nood het hoogst is. En dat kan net zo goed Brussel-Zuid of Charleroi zijn... In dat geval zal je altijd beginnen werken vanuit Brussel-Zuid of Charleroi. Kleine depots, zoals Gouvy, zijn doorgaans geen evidentie om er binnen te geraken, er zijn niet veel bestuurders nodig, en meestal heeft men er voldoende mensen, en nog meer op de wachtlijst. Aachen is een depot van Logistics, de goederen, dus, en zo geweldig gaat het niet met de goederenafdeling van de NMBS. Met wat geluk begin je dus in Luik of misschien in Welkenraedt...
Voor de meeste depots heb je een goede kennis nodig van de landstalen, en wordt je opleiding in het Frans of het Nederlands gegeven. Geen Duits, dus. Onderschat dus niet de moeilijkheden die je nog tegemoet gaat, het wordt een enorme uitdaging. Toch, als je echt wel, is niets onhaalbaar. Veel succes, dus.