Inderdaad door het wegnemen van die opties gaan kleine vertraging die vroeger snel waren weggewerkt heden ten dage meestal enkel zorgen voor een domino effect en dus nog extra vertraging in de hand werken. Besparen is soms nodig maar alles met beperkte mate aub want anders is dat toch een mes dat in eigen vel zal snijden.dekooiker schreef:
Waar stefanic zeker een punt heeft is het verschralen van de exploitatiemogelijkheden.
Vroeger had je in Kontich aan elke kant een volledig trapezium.
Nu is er een doorsteek aan elke kant van het station.
Gisteren stond er eentje defect in Kontich en het duurde veel te lang voordat andere treinen wegkonden.
Met de oude situatie had er zich -op die ene trein na- nauwelijks vertraging voorgedaan!
NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
Elke wissel kost geld, onderhoud kost geld. Vroeger werden bij aanleggen van wisselstraten de aansluitende wissels in 'veiligheidsstand' gezet, dus weg van de aangelegde wisselstraat. Nu niet meer, of toch niet meer overal. Waarom? omdat elke wissel onderhoud moet krijgen in functie van het aantal bewegingen die hij maakt, en dat kost geld. (zeker wissels die aan grote snelheid kunnen genomen worden.) Dus dubbele verbindingen worden weggehaald, met de gevolgen, ingeval van een incident, die je beschrijft.dekooiker schreef: Waar stefanic zeker een punt heeft is het verschralen van de exploitatiemogelijkheden.
Vroeger had je in Kontich aan elke kant een volledig trapezium.
Nu is er een doorsteek aan elke kant van het station.
Gisteren stond er eentje defect in Kontich en het duurde veel te lang voordat andere treinen wegkonden.
Met de oude situatie had er zich -op die ene trein na- nauwelijks vertraging voorgedaan!
Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
Wachten op het 4 de spoorwegpakket van Europa en dan Arriva het laten proberen.In Nederland zijn ze er in gelukt op^door de NS ten dode opgeschreven lijnen.
Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
Uw opmerking heeft niets met de zaak te maken. Kontich (=L25), Mechelen (=L25), P-treinen zijn echt geen ten dode opgeschreven lijnen. Op die ten dode opgeschreven lijnen rijden de treinen juist wel stipt.neigezug schreef:Wachten op het 4 de spoorwegpakket van Europa en dan Arriva het laten proberen.In Nederland zijn ze er in gelukt op^door de NS ten dode opgeschreven lijnen.
Ook gaat het hier ten dele over de besparingen en maatregelen die Infrabel doorvoort, en die zullen natuurlijk nog altijd die ten dode opgeschreven lijnen moeten onderhouden.
Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
Wat dat ook wel zal meegespeeld hebben in de slechtere cijfers, is de 170 afgeschafte treinen. Deze zaten misschien niet zo vol, maar waren wel stipter.
Dit zal waarschijnlijk het minder gestaakt i.v.m. vorig jaar negatief gecompenseerd hebben in de stiptheidscijfers.
Dit zal waarschijnlijk het minder gestaakt i.v.m. vorig jaar negatief gecompenseerd hebben in de stiptheidscijfers.
Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
Dat principe zou overigens Buizingen vermeden, of in belangrijke mate minder ernstig gemaakt hebben, om maar eens een gevoelig onderwerp aan te snijden.e49memling schreef:Elke wissel kost geld, onderhoud kost geld. Vroeger werden bij aanleggen van wisselstraten de aansluitende wissels in 'veiligheidsstand' gezet, dus weg van de aangelegde wisselstraat.dekooiker schreef: Waar stefanic zeker een punt heeft is het verschralen van de exploitatiemogelijkheden.
Vroeger had je in Kontich aan elke kant een volledig trapezium.
Nu is er een doorsteek aan elke kant van het station.
Gisteren stond er eentje defect in Kontich en het duurde veel te lang voordat andere treinen wegkonden.
Met de oude situatie had er zich -op die ene trein na- nauwelijks vertraging voorgedaan!
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
nahoj schreef: Dat principe zou overigens Buizingen vermeden, of in belangrijke mate minder ernstig gemaakt hebben, om maar eens een gevoelig onderwerp aan te snijden.

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
er was vandaag nog een trein die de stiptheidscijfers zal doen dalen : geen nieuws natuurlijk
maar de reden wel : "door de slechte weersomstandigheden heeft de..."
ik stond met een collega meteoroloog op het perron te wachten en onze verbazing was natuurlijk zeer groot 
net terug van 8 dagen Rhätische Bahn, dan is de confrontatie met de NMBS toch een schok hoor



net terug van 8 dagen Rhätische Bahn, dan is de confrontatie met de NMBS toch een schok hoor

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
Was blijkbaar door dichte mist in de ruime omgeving rond Kortrijk. Bij mist kan een treinbestuurder beslissen om trager te rijden.
Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
ik had eigenlijk al een vermoeden dat het dat wasEimai schreef:Was blijkbaar door dichte mist in de ruime omgeving rond Kortrijk. Bij mist kan een treinbestuurder beslissen om trager te rijden.


Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
Onder ETCS of TBL2 is dat allemaal geen probleem, maar als je de seinen moet zien kan het wel helpen om wat trager te rijden bij mistKris G schreef:ik had eigenlijk al een vermoeden dat het dat wasEimai schreef:Was blijkbaar door dichte mist in de ruime omgeving rond Kortrijk. Bij mist kan een treinbestuurder beslissen om trager te rijden.maar 10 min vertraging daardoor lijkt me toch wat veel, de P ervoor genomen vanuit Munkzwalm (zelfde lijn) en zicht viel wel mee, maar er ging idd meer mist over West-Vlaanderen, ik dacht dat een trein op volle snelheid mag rijden bij mist > of is dit fout gedacht van mij?

Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
ik vroeg me idd af of je de seinen ook intern in de loc kan zien, indien dit het geval was zie ik weinig reden om te vertragen, maar ik kan me wel voorstellen dat het geen prettig zicht/gevoel is als je aan 120 km/u (max snelheid op die lijn dacht ik) "blind" door een grijze massa moet
Re: NMBS krijgt stiptheid trein niet op orde.
Tenzij je op een lijn met ETCS rijdt in België (of een hogesnelheidslijn) met materieel dat daar ook mee is uitgerust moet je alle informatie uit de seinen en borden halen (*), dus als je door de mist niks ziet is het bijgevolg geen pretje om daardoor te rijden... Seinen zijn soms maar heel even zichtbaar dus moet je volledig geconcentreerd blijven voor je uit kijken, en borden kan je zelfs missen als je twee seconden op je dienstfiche kijkt. Als het donker is is het nog lastiger omdat je dan tegen een witte muur zit te rijden verlicht door je eigen koplichten.
Dus ja, een treinbestuurder is vrij om te kiezen hoe hij daardoor wil rijden. De één zal er geen probleem mee hebben om zijn normale snelheid te rijden als hij van oordeel is dat het veilig kan, de ander heeft misschien niet zo veel ervaring of voelt zich niet helemaal op zijn gemak om voluit te rijden.
(*) maar zelfs met ETCS worden de stopplaatsen niet op de schermen in de stuurpost weergegeven, dus voor vooral stoptreinen zal mist nog steeds een probleem zijn, al is er dan tenminste geen risico op seinvoorbijrijdingen of rijden tegen te hoge snelheid.
Dus ja, een treinbestuurder is vrij om te kiezen hoe hij daardoor wil rijden. De één zal er geen probleem mee hebben om zijn normale snelheid te rijden als hij van oordeel is dat het veilig kan, de ander heeft misschien niet zo veel ervaring of voelt zich niet helemaal op zijn gemak om voluit te rijden.
(*) maar zelfs met ETCS worden de stopplaatsen niet op de schermen in de stuurpost weergegeven, dus voor vooral stoptreinen zal mist nog steeds een probleem zijn, al is er dan tenminste geen risico op seinvoorbijrijdingen of rijden tegen te hoge snelheid.