Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
(Belga) De raad van bestuur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) heeft maandagavond de oprichting goedgekeurd van een spooroperator, de nv Antwerp Railport. Dat meldt het havenbedrijf in een persbericht. Verder nam de raad van bestuur kennis van de waardering van de gronden van General Motors, die door experten op 43,6 miljoen euro wordt geschat. Het havenbedrijf stemde in met de aankoop.
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen heeft samen met chemiekoepel Essenscia en havenvereniging Alfaport een nieuwe spooroperator opgericht. Die zal zich toeleggen op het "aanpakken van uitdagingen zoals continuïteit en kwaliteit van het verspreid vervoer in de haven - het vervoer van de laatste kilometer". Daarmee wil het GHA de competitieve logistieke en industriële positie van de haven veiligstellen."
Momenteel zouden er vier opties op tafel liggen, van het louter coördineren van het verspreid vervoer tot een volledig uitgebouwde spoorwegonderneming. De uiteindelijke keuze hangt volgens het havenbedrijf af van "de betrokkenheid van de bedrijven en de sectoren, in het kader van verdere economische en industriële ontwikkelingen."
De raad van bestuur stemde ook in om via het voorkooprecht van het havenbedrijf de gronden van de voormalige Opel-site te kopen. Een commissie van onafhankelijke deskundigen heeft op vraag van de rechtbank de prijs vastgesteld op 43.600.000 euro. Dat is ruim de helft meer dan de circa 30 miljoen euro die het havenbedrijf in 2011 wenste neer te leggen voor het stuk grond van zo'n 90 hectare, maar heel wat minder dan de 90 tot 100 miljoen euro, die General Motors op basis van eerdere verkopen vooropstelde. (Belga)
Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
http://yahoo.skynet.be/nieuws/economie ... ator-goed
dinsdag 02 jul 2013
Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
Belgische variant van ( Rotterdam) Rail Feeding RFF???
Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
VanPeel-RailPeter Eijkman schreef:Belgische variant van ( Rotterdam) Rail Feeding RFF???

Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
ben eens benieuwd met wat en met wie ze gaan rond rijden



Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
Het heeft mij altijd verwonderd dat het zo lang geduurd heeft eer er zo'n operator kwam
Antwerpen gaat er toch altijd prat op dat er zo'n goede integratie met het spoor is, dus dan is zoiets zeker interessant.
Antwerpen gaat er toch altijd prat op dat er zo'n goede integratie met het spoor is, dus dan is zoiets zeker interessant.
Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
Waarschijnlijk met locs en TB's....Robin schreef:ben eens benieuwd met wat en met wie ze gaan rond rijden


Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
Eigenlijk zou de spoorweginfrastructuur zelf ook bij de haven moeten horen...pietje schreef:Het heeft mij altijd verwonderd dat het zo lang geduurd heeft eer er zo'n operator kwam
Antwerpen gaat er toch altijd prat op dat er zo'n goede integratie met het spoor is, dus dan is zoiets zeker interessant.
Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
En toch heeft dit initiatief geen enkele zin. Waarom? Heel eenvoudig: in heel Europa wordt de laatste 30 jaar de infrastructuur voor verspreid verkeer afgebouwd. Goederenkoeren en aansluitingen werden massaal opgebroken. Ook vandaag gaat dat proces nog verder (zie Oostenrijk en Oost-Europa). Wat heeft het dus voor zin om in Antwerpen dit verkeer te gaan ontwikkelen als de wagens op de bestemmingen in het hinterland niet meer bij de klant kunnen komen?pietje schreef:Het heeft mij altijd verwonderd dat het zo lang geduurd heeft eer er zo'n operator kwam
Antwerpen gaat er toch altijd prat op dat er zo'n goede integratie met het spoor is, dus dan is zoiets zeker interessant.
Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
Dat lijkt mij de logica zelve, maar de politiek is nog bijlange niet zover.K V B schreef:Eigenlijk zou de spoorweginfrastructuur zelf ook bij de haven moeten horen...pietje schreef:Het heeft mij altijd verwonderd dat het zo lang geduurd heeft eer er zo'n operator kwam
Antwerpen gaat er toch altijd prat op dat er zo'n goede integratie met het spoor is, dus dan is zoiets zeker interessant.
Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
als havenoperator zou het interessant zijn als hun de laatste km doen, alle wagons naar alle bedrijven brengen en ze ook ophalen en wegdoen naar het rangeerterrein waar een andere operator ze verder landinwaarts kan brengen.
Het enige nadeel zal zijn is dat het een grote papiermolen gaat worden, alle das toch mijn gedacht. Ook moet alles mooi op elkaar worden afgesteld zodat wagons geen dagen blijven staan ergens.
Het enige nadeel zal zijn is dat het een grote papiermolen gaat worden, alle das toch mijn gedacht. Ook moet alles mooi op elkaar worden afgesteld zodat wagons geen dagen blijven staan ergens.



Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
In de Verenigde Staten is het zo georganiseerd. Daar heb je in havens en industrieterreinen plaatselijke operastoren (shortlines) die betaald worden door de grote bedrijven om de laatste km te doen. En wees maar gerust dat die het efficiënt doen...Robin schreef:als havenoperator zou het interessant zijn als hun de laatste km doen, alle wagons naar alle bedrijven brengen en ze ook ophalen en wegdoen naar het rangeerterrein waar een andere operator ze verder landinwaarts kan brengen.
Het enige nadeel zal zijn is dat het een grote papiermolen gaat worden, alle das toch mijn gedacht. Ook moet alles mooi op elkaar worden afgesteld zodat wagons geen dagen blijven staan ergens.
In Europa bestaat het hier en daar ook al.
Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
K V B schreef:Eigenlijk zou de spoorweginfrastructuur zelf ook bij de haven moeten horen...pietje schreef:Het heeft mij altijd verwonderd dat het zo lang geduurd heeft eer er zo'n operator kwam
Antwerpen gaat er toch altijd prat op dat er zo'n goede integratie met het spoor is, dus dan is zoiets zeker interessant.
Het heeft mij verwondert dat de haven de "spoorcontainerterminals" niet "overkocht" om "logistics" te helpen.
Of zijn die nu het "snoepje " voor Railion ??
Of zijn die nu van Infrabel, waren ooit Cargo...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
Wat is de meerwaarde van dat systeem? Zijn die operatoren zoveel goedkoper?K V B schreef:In de Verenigde Staten is het zo georganiseerd. Daar heb je in havens en industrieterreinen plaatselijke operastoren (shortlines) die betaald worden door de grote bedrijven om de laatste km te doen. En wees maar gerust dat die het efficiënt doen...
In Europa bestaat het hier en daar ook al.
Re: Havenbedrijf keurt oprichting havenspooroperator goed
je kan dan 1 of meerdere kleine operatoren hebben die specifieke locs kopen voor die laatste km, daar waar de lijnoperatoren totaal andere locs kopen om de grote afstanden af te leggen. Je hebt dus een operator nodig die vooral rangeerlocs heeft, locs geschikt tot zowat 60 km/u zijn ideaal voor in de haven rond te rijden. Bij voorkeur diesels aangezien enorm veel kaaien en bundels zonder draad voorzien zijn.