na dinant (komende uit namen)
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
na dinant (komende uit namen)
hallo hallo,
een simpele vraag maar weet het antwoord niet.
was voorbije zaterdag wat gaan mtb-en in de buurt van ciney en dinat en zag dat op lijn154 heel wat goedernverkeer is getrokken door dubbele tractie reeks 13.
Nu de vraag: waarheen rijden die meestal na Dinant: richting Aarlen, of Givet?
thanks,
o
een simpele vraag maar weet het antwoord niet.
was voorbije zaterdag wat gaan mtb-en in de buurt van ciney en dinat en zag dat op lijn154 heel wat goedernverkeer is getrokken door dubbele tractie reeks 13.
Nu de vraag: waarheen rijden die meestal na Dinant: richting Aarlen, of Givet?
thanks,
o
Re: na dinant (komende uit namen)
Die rijden de Athus-Meuselijn op, richting Bertrix - Virton - Athus / Rodange / Mont-Saint-Martin.
De lijn naar Givet is niet-geëlektrificeerd, buiten dienst en momenteel onberijdbaar.
Paul
De lijn naar Givet is niet-geëlektrificeerd, buiten dienst en momenteel onberijdbaar.
Paul
Re: na dinant (komende uit namen)
Richting Givet rijden er enkel nog bussen, de lijn is er in staat van ontbinding op vele plaatsen, ook verschillende bruggen zijn er aan vervanging toe. Best dus geen treintjes laten over rijden.
Re: na dinant (komende uit namen)
Waar rijdt lijn 154 dan over bruggen?
Bij mijn weten zijn het enkel kleine onderdoorgangen dat die overschrijdt.
Ben er nog niet zo lang geleden geweest en al bij al was de lijn nog in redelijke staat voor de tijd dat ze buiten dienst is.
Bij mijn weten zijn het enkel kleine onderdoorgangen dat die overschrijdt.
Ben er nog niet zo lang geleden geweest en al bij al was de lijn nog in redelijke staat voor de tijd dat ze buiten dienst is.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: na dinant (komende uit namen)
ik ben er (zie mijn site) in 2006 foto's gaan maken van de lijn zelf. Een prachtige wandeling maar schijn bedriegt. Ettelijke dwarsliggers zijn zeker aan vervanging toe, de staat van een paar kleine brugje (echt grote bruggen zijn er niet) is niet over heel de constructie te vertrouwen. Op verschillende plaatsen is de lijn bijna volledig ingenomen door moeder natuur (rekening mee houden dat we nu drie jaar verder zijn). Het is wel zo dat een deel van de lijn momenteel een paar keer per jaar in gebruik is door de brandweer van Dinant die er zijn oefeningen op doet met haar eigen spoorvoertuig.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: na dinant (komende uit namen)
ok, thanks,Paul schreef:Die rijden de Athus-Meuselijn op, richting Bertrix - Virton - Athus / Rodange / Mont-Saint-Martin.
De lijn naar Givet is niet-geëlektrificeerd, buiten dienst en momenteel onberijdbaar.
Paul
t wordt tijd dat ik de streek er eens ga verkennen, was helemaal niet mee dat heel dat stuk al onder draad is

weeral een rede om er eens op uit te trekken

grts
o
Re: na dinant (komende uit namen)
En nu worden de wissel naar Givet en bijhorende beheerde seinen ook weggenomen, waarmee de lijn dus helemaal begraven wordt.
Een een snelle reactivering zal er niet komen, toeristische uitbating is nu ook quasi uitgesloten.
Misschien wacht er nog een toekomst als Ravel?
Een een snelle reactivering zal er niet komen, toeristische uitbating is nu ook quasi uitgesloten.
Misschien wacht er nog een toekomst als Ravel?
Re: na dinant (komende uit namen)
Van de bestaande bedding een Ravel maken, zou mooi zijn. Goede aanvulling op de bestaande Ravel 2 waarin nu een stuk ontbreekt.
Maar toch jammer dat Dinant-Givet vandaag met het OV een hele onderneming is. Enfin, als Givet de eindbestemming is, valt het nogal mee, maar de aansluiting met de trein in Givet is onbestaande. Of toch wanneer ik er enkele jaren gelden heen ging, met de bedoeling om naar Charleville te trekken.
Qua industriële of andere economische activiteit heeft Givet even weinig te bieden als Dinant; in die zin vind ik het wel begrijpelijk dat het spoorverkeer is opgeheven, maar toeristisch is er echt wel potentie, me dunkt.
Maar toch jammer dat Dinant-Givet vandaag met het OV een hele onderneming is. Enfin, als Givet de eindbestemming is, valt het nogal mee, maar de aansluiting met de trein in Givet is onbestaande. Of toch wanneer ik er enkele jaren gelden heen ging, met de bedoeling om naar Charleville te trekken.
Qua industriële of andere economische activiteit heeft Givet even weinig te bieden als Dinant; in die zin vind ik het wel begrijpelijk dat het spoorverkeer is opgeheven, maar toeristisch is er echt wel potentie, me dunkt.
Re: na dinant (komende uit namen)
Een van de mooiste lijnen die ons land telt, de 154 ... gesloten gedeelte inbegrepen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: na dinant (komende uit namen)
Shrek, die wissel werd al enige maanden geleden uitgenomen, hoor.Shrek schreef:En nu worden de wissel naar Givet en bijhorende beheerde seinen ook weggenomen, waarmee de lijn dus helemaal begraven wordt.
Een een snelle reactivering zal er niet komen, toeristische uitbating is nu ook quasi uitgesloten.
Misschien wacht er nog een toekomst als Ravel?
Re: na dinant (komende uit namen)
Officieel is hij er nogBibke schreef:Shrek, die wissel werd al enige maanden geleden uitgenomen, hoor.Shrek schreef:En nu worden de wissel naar Givet en bijhorende beheerde seinen ook weggenomen, waarmee de lijn dus helemaal begraven wordt.
Een een snelle reactivering zal er niet komen, toeristische uitbating is nu ook quasi uitgesloten.
Misschien wacht er nog een toekomst als Ravel?


Re: na dinant (komende uit namen)
Nu snap ik h'mShrek schreef:Officieel is hij er nogBibke schreef:Shrek, die wissel werd al enige maanden geleden uitgenomen, hoor.Shrek schreef:En nu worden de wissel naar Givet en bijhorende beheerde seinen ook weggenomen, waarmee de lijn dus helemaal begraven wordt.
Een een snelle reactivering zal er niet komen, toeristische uitbating is nu ook quasi uitgesloten.
Misschien wacht er nog een toekomst als Ravel?Maar het zal niet lang meer zijn

Tsja, de papieren molen heeft niet gevolgd.
Re: na dinant (komende uit namen)
^^
Wordt de nummering van de lijnen dan ook aangepast? Tijdens een rit op 25 maart had ik opgemerkt dat de wissel aan Y Neffe uitgebroken was, maar dat de overgang van lijn 154 naar lijn 166 toch nog op die plek gebeurde.
Wordt de nummering van de lijnen dan ook aangepast? Tijdens een rit op 25 maart had ik opgemerkt dat de wissel aan Y Neffe uitgebroken was, maar dat de overgang van lijn 154 naar lijn 166 toch nog op die plek gebeurde.
Re: na dinant (komende uit namen)
Zou niet logisch zijn. Stel dat er een heropening komt van het stuk naar Givet dan moet het terug verplaatst worden.
Re: na dinant (komende uit namen)
Numering van een lijn passen ze zelden of nooit aan, ik zie er ook geen reden voor.