1 juli 2013 Colen (Kerniel)
1 juli 2013 Colen (Kerniel)
Op 1 juli stapten we in de buurt van Borgloon, in Colen. Volledig verslag op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ .
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: 1 juli 2013 Colen (Kerniel)
Dag Vic,Eigenlijk zouden we nu opnieuw via Landen terug kunnen, maar we opteren voor de IC via Diest en Aarschot. Dat gaat vlot tot net voor Leuven. Ik heb de indruk dat daar geleidelijk een onontwarbaar kluwen van kruisingen is ontstaan, en dat deze IC Tongeren - Knokke daar een niet te onderschatten rol in speelt. Misschien is het niet meer de moeite waard, maar hem Leuven voorbij laten rijden via lijn 35/2, zou misschien een bescheiden bijdrage aan de verbetering van de stiptheid kunnen leveren.
Ik ben de laatste om het belang van een snelle IC tussen Limburg en Brussel (via de bocht bij Leuven) te minimaliseren, maar in het huidige transportplan zou het simpelweg wijzigen van de IC E toch tal van andere pijnpunten veroorzaken. Zo zijn de twee resterende treinseries tussen Hasselt en Leuven (IC K via Landen en L via Aarschot) dermate slecht gespreid dat je de facto nog maar van een uurdienst zou kunnen spreken, om nog maar te zwijgen over de verdere verslechtering van de spreiding tussen Leuven en Brussel, zelfs al zou de IC O bijkomend stoppen te Leuven. Het mag niet de bedoeling zijn dat reizigers van/naar Leuven het slachtoffer worden, hetgeen in het huidige vervoersplan onafwendbaar zou zijn bij gebrek aan bijkomende middelen. De invoering van een IC door de bocht van Leuven kan dus enkel beschouwd worden in de context van een ruimere dienstregelingherziening, die m.i. al meteen zou moeten zijn doorgevoerd op het ogenblik dat de verbindingsbocht in dienst kwam, nu toch al ruim 6 jaar (!) geleden.
Betreffende de kruisingen rond Leuven en de stiptheid van de IC E, heb ik de indruk dat toch één en ander verbeterd is sinds december 2010. Herinner je dat de IC E toen enkele minuten verschoven werd, waardoor er op lijn 36N iets meer marge ontstond tussen de IC E en de IC F en tegelijk een aantal moeilijke kruisingen/invoegingen rond Leuven werden weggewerkt. Je merkt het verschil vooral op de ritten gaande naar Limburg. Voorheen diende de IC E, die in de Brusselse NZV in de middenkoker zit en dus tot Diegem over L36 rijdt, te Y. Diegem-Oost in te voegen op lijn 36N op slechts 3 minuten na passage van de IC F. Bij de minste vertraging die hieruit (quasi altijd) voortvloeide, kwam de IC E te Y. Herent (waar opnieuw naar L36 overgegaan werd) dan in conflict met de CR naar Leuven. Met een lichte vertraging doorrijden over lijn 36N tot Leuven was ook geen optie, want dan ontstond in de stationsuitrit van Leuven (toen nog voorzien vertrek richting Hasselt om xx.10) een conflict met de binnenrijdende IR f uit Mechelen (aankomst in Leuven om xx.13). Kortom, zelfs tijdens de daluren kon het op tal van punten mislopen. Tegenwoordig is er op lijn 36N echter een marge van 6 minuten tussen de IC E en de IC F. Bovendien blijft de IC E (althans tijdens de daluren) tot Leuven op lijn 36N, waarna van front gewisseld wordt op spoor 4. Dit maakt de IC E richting Limburg in en rond Leuven onafhankelijk van het CR- en IR o-verkeer op lijn 36 en vermindert dus het risico op vertragingen. Wat uiteraard niet wegneemt dat er nog voldoende andere bronnen van conflict overblijven...
Groeten,
Re: 1 juli 2013 Colen (Kerniel)
Bedankt, Yves, voor de uitvoerige toelichting. Het addertje zit in het laatste zinnetje van je tekst: er blijven voldoende bronnen van vertraging over, zelfs los van de treinen van de lijnen 36 en 36N. Ik heb altijd al de indruk gehad dat de problemen zich vooral concentreren rond het binnen- en buitenrijden op de lijnen 35 en 53. De toestand die je daar nu hebt is m.i. een schoolvoorbeeld van een niet-robuuste dienstregeling. De vraag blijft trouwens of de problemen opgelost geraken als het aantal treinen zo hoog blijft als nu het geval is...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 1 juli 2013 Colen (Kerniel)
Als er niet meer gekeerd moet worden door de IC-E zal er toch al een hoop problemen opgelost zijn. Doorrijden naar L36 richting Landen vraagt een veel kortere perronbezetting en geen kruising met het verkeer van/naar L53 en 35.overweg13 schreef:Bedankt, Yves, voor de uitvoerige toelichting. Het addertje zit in het laatste zinnetje van je tekst: er blijven voldoende bronnen van vertraging over, zelfs los van de treinen van de lijnen 36 en 36N. Ik heb altijd al de indruk gehad dat de problemen zich vooral concentreren rond het binnen- en buitenrijden op de lijnen 35 en 53. De toestand die je daar nu hebt is m.i. een schoolvoorbeeld van een niet-robuuste dienstregeling. De vraag blijft trouwens of de problemen opgelost geraken als het aantal treinen zo hoog blijft als nu het geval is...
Enkel aan de vertakking in Wilsele wordt het dan een stuk krapper.