jotie schreef:Jeroen, er staan in Leuven wel degelijk twee oude automaten in de onderdoorgang,...
Hoi Jotie, ik had het over kant centrum van de tunnel Ik weiger pertinent om door de hele tunnel te wandelen om aan het andere uiteinde te gaan zoeken naar een ticket om vervolgens terug te wandelen.
jotie schreef:
Maar ja, wat verwacht je dan ook: TreinTramBus biedt aan om de nieuwe toestellen te testen en dat wordt door de NMBS geweigerd. De reiziger centraal stellen? Misschien een ideetje voor 2065? Voortdurend en zoveel mogelijk kansen missen om de reiziger nauwer te betrekken bij het spoorwegbedrijf lijkt wel de 'grote missie' van NMBS Mobility.
Maar vooral: waarom altijd weer het wiel zelf uitvinden. Als je een uitgekiende gebruikers interface wil zien hoef je maar even naar Nederland te reizen...
Zelfde modelletje staat bijna in heel Duitsland, in verschillende varianten. Verre van perfect, maar toch een heel stuk beter. Het maakt me een beetje droevig om alweer zo'n gemiste kans te zien.
apestaart schreef:Eigenaardig genoeg staan er in Brugge nergens nieuwe automaten, in de hall staan nog de 4 oude automaten volop in werking.
Die passen beter bij het middeleeuwse karakter van de stad...
Maar dan niet in het station. Want dat is waardevolle interbellum architectuur, en is ook om die reden een beschermd monument sinds juli 2012, omdat Brugge weinig gebouwen heeft uit die periode.
Daardoor moet ook De Lijn een andere, nieuwe luifel uitteken voor het stationsgebouw.
dentheo schreef:bedankt, ik kocht ze tot nog toe aan het loket..
Maar dat was niet genoeg om het open te houden
Troost je... zelfs een station als Schaarbeek, met 3 tot 4 keer meer reizigers dan Kalmthout (zowel tijdens de week als in het weekend), moet het tegenwoordig zonder loket doen.
K V B schreef:Maar vooral: waarom altijd weer het wiel zelf uitvinden. Als je een uitgekiende gebruikers interface wil zien hoef je maar even naar Nederland te reizen...
Dat is niet helemaal waar. Ook in Nederland moet je eerst kiezen wat voor ticket je wilt. Het aantal soorten tickets is echter wel veel beperkter, waardoor de keuze natuurlijk veel gemakkelijker wordt. Voor internationale tickets echter wordt deze aanpak ook al minder geschikt, getuige de klachten van reizigers die op de automaat achteraf gezien niet uit zichzelf het goedkoopste tickets hadden gekozen.
rvdborgt schreef:[Voor internationale tickets echter wordt deze aanpak ook al minder geschikt, getuige de klachten van reizigers die op de automaat achteraf gezien niet uit zichzelf het goedkoopste tickets hadden gekozen.
Groetjes,
Rian
Vermoedelijk zijn ze daar ook te dom of te nonchalant voor. Ik zie niet in waarom de reiziger wel bij de hand zou moeten worden genomen door de vervoersmaatschappijen, terwijl die ondertussen rustig bij een dure energieleverancier blijft en elke maand opnieuw euro's weggooit onder de vorm van niet-gebruikte belminuten e.a. omdat hij niet (tijdig) overstapt op een nieuwe gsm-operator of op een goedkoper contract.
Ik weet wel dat ik de schuld niet bij de andere zal leggen als ik zelf eerst niet voldoende heb nagekeken wat de goedkoopste formule is.
rvdborgt schreef:[Voor internationale tickets echter wordt deze aanpak ook al minder geschikt, getuige de klachten van reizigers die op de automaat achteraf gezien niet uit zichzelf het goedkoopste tickets hadden gekozen.
Vermoedelijk zijn ze daar ook te dom of te nonchalant voor. Ik zie niet in waarom de reiziger wel bij de hand zou moeten worden genomen door de vervoersmaatschappijen, terwijl die ondertussen rustig bij een dure energieleverancier blijft en elke maand opnieuw euro's weggooit onder de vorm van niet-gebruikte belminuten e.a. omdat hij niet (tijdig) overstapt op een nieuwe gsm-operator of op een goedkoper contract.
Ik weet wel dat ik de schuld niet bij de andere zal leggen als ik zelf eerst niet voldoende heb nagekeken wat de goedkoopste formule is.
De spoorwegen vertellen je niet van tevoren wat de goedkoopste formule is en onder omstandigheden moet je bij de huidige programmering van de automaten in Nederland al 3 verschillende tickets uitproberen (en dat betekent bijna alle stappen opnieuw doen) om te zien wat het goedkoopst is (NMBS wil ik niet eens tellen, dat zijn er meer). En dat werkt alleen als je daar de tijd voor hebt én als je je ervan bewust bent dat er verschillende mogelijkheden zijn die, afhankelijk van je omstandigheden, allemaal het goedkoopste kunnen zijn. Wat moet je kopen als je op een weekenddag als jongere van Nederland naar België op en neer gaat? Retour met jongerenkorting, weekendretour of Superdagretour? En wat als je daarbij nog een Voordeelurenkaart hebt?
Op het moment dat veel reizigers de verkeerde keuze maken, dan is de opzet van de automaten per definitie verkeerd en niet reizigers-gericht. Dat heeft niets met domheid te maken maar met de opzet van de userinterface.
rvdborgt schreef:
Op het moment dat veel reizigers de verkeerde keuze maken, dan is de opzet van de automaten per definitie verkeerd en niet reizigers-gericht. Dat heeft niets met domheid te maken maar met de opzet van de userinterface.
Groetjes,
Rian
En waar zit de fout dan bij de gsm-operatoren? En bij de energieleveranciers? Als je echt prijsbewust een treinbiljet koopt, dan beslis je niet over het type biljet als je aan de automaat staat. Dan heb je thuis een en ander al eens bekeken. Enfin, zo doen wij dat, maar wij zijn natuurlijk zestigers en niet zo goed thuis in de wereld van de informatica, het internet, ticketautomaten e.d. Tenslotte bewaren we ons spaargeld ook nog altijd in een kous, uiteraard prijsbewust gekocht, en betaald met papieren geld en muntjes, wat men tegenwoordig cash noemt...
inderdaad net zoals bij gsm, elektriciteit en gastarieven kan je de mensen onmogelijk tot bij de laatste stap ter hand houden. Mensen moeten ook nog voor zichzelf kunnen uitmaken wat voor hun het meest voordelige is. Het moet natuurlijk wel wat overzichtelijk te raadplegen zijn.
overweg13 schreef:En waar zit de fout dan bij de gsm-operatoren? En bij de energieleveranciers? Als je echt prijsbewust een treinbiljet koopt, dan beslis je niet over het type biljet als je aan de automaat staat. Dan heb je thuis een en ander al eens bekeken.
Ik begrijp je, Vic maar dan zou men als consument wél een performante website mogen eisen en ook dàt is bij de NMBS niet waar (zie het geklungel met de B-dagtrips).
Daarenboven zal de consument zijn profiel bij de energieleveranciers en gsm-operatoren voor langere tijd hetzelfde blijven terwijl dit bij treinreizen kan verschillen van bestemming, dag en zelfs uur van de reis.
Tot slot is het ook voor de buitenlander handig om ook aan de automaat adequaat te worden geholpen. Je weet op voorhand niet altijd bij welke maatschappij of in welk station je in het buitenland zal terechtkomen.