Ze stonden er al enige tijd werkloos bij, maar nu zijn ze sinds vorige week actief: de oplaadpalen voor elektrische voertuigen.
Met mijn Twizy een keer naar het station gereden voor een test van het systeem.
Voor het opladen zijn nodig: een parkingticket (dat iedereen krijgt bij binnenrijden), uw parkeerabonnement (extern of NMBS werknemer) of uw MOBIB kaart dewelke aan het loket opgeladen kan worden met een laadoptie.
Bij het aansluiten moet men enkele stappen volgen, een systeem dat eigenlijk nog nergens actief was in België. Normaalgezien is het gewoon aansluiten en laden (en betalen!). Bij de NMBS heeft men er voor gekozen om de prijs van de stroom afhankelijk te maken van het uur van laden. Als je tijdens de spits arriveert en je wil binnen het uur terug vertrekken betaal je het maximumtarief, als je er 8 uren staat om naar je werk te pendelen bijvoorbeeld, dan geef je het voorziene vertrekuur in en zal de laadpaal laden over de middag bijvoorbeeld wanneer het elektriciteitsverbruik op het NMBS net minder is. Door het opgeven van het batterijpercentage kan de laadpaal tevens berekenen hoeveel hij dit mag spreiden aangezien de batterij natuurlijk liefst wel vol moet zijn. Als je een lege batterij hebt, en je staat vier uur in de parking zal je waarschijnlijk iets meer betalen dan als je er acht uur staat, omdat de laadpaal dan weinig keuze heeft om te laden in dalmomenten.
De laadpalen zijn voorzien van Type 2 stekkers en dus geen gewone 220V stekkers, voertuigen zoals een Twizy moeten dus zelf beschikken over een verloopstuk. De laadpalen kunnen tot wel 32A 3 fase laden, wat geschikt is voor snelladen (een Renault Zoe zou dan in 30 minuten 80% geladen kunnen worden). Afhankelijk van het type wagen dat men selecteert tijdens het proces weet de paal ook hoeveel ampere deze mag geven, al blijft er natuurlijk altijd een communicatie tussen wagen en laadpaal dewelke het maximale vermogen zal communiceren naar de paal.
Laden is momenteel nog gratis tot eind 2014!
Hierbij enkele foto's:
Oplaadpalen in B-parkings - Test in Antwerpen-Centraal
Re: Oplaadpalen in B-parkings - Test in Antwerpen-Centraal
Interessante reportage. Goed om zien dat ze met die spreiding van capaciteit testen aan het uitvoeren zijn. Stel dat elektrisch rijden gemeen goed wordt, dan gaan we er toch echt wel aan moeten wennen om het laden enigszins te plannen, we kunnen niet allen samen de wagen laden tijdens de werkuren zonder immense investeringen in het net. (en de distributiekost van stroom is nu al een hele hap in het geheel van de factuur die we jaarlijks ontvangen).
Tussen haakjes: ook op niveau -4 is er een laadpaal. Deze voedt de Mitsubishi i-MiEV van Cambio die ook deel uitmaakt van het Olympus project (overigens streng verboden deze aan een andere paal te voeden onderweg, ook al is het gratis). Bij gelegenheid moet ik die i-MiEV toch eens testen.
Tussen haakjes: ook op niveau -4 is er een laadpaal. Deze voedt de Mitsubishi i-MiEV van Cambio die ook deel uitmaakt van het Olympus project (overigens streng verboden deze aan een andere paal te voeden onderweg, ook al is het gratis). Bij gelegenheid moet ik die i-MiEV toch eens testen.
Re: Oplaadpalen in B-parkings - Test in Antwerpen-Centraal
Ik gebruik bijna altijd de imiev van Cambio in Antwerpen-Centraal. Rijdt bijzonder aangenaam!
Re: Oplaadpalen in B-parkings - Test in Antwerpen-Centraal
eigenaardig, mag NMBS elektriciteit voortverkopen ? Dat mag iedereen zomaar niet...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Oplaadpalen in B-parkings - Test in Antwerpen-Centraal
Ik heb hem gisteren ook eens getest en je hebt gelijk: bijzonder fijn wagentje is dat.Kristofke schreef:Ik gebruik bijna altijd de imiev van Cambio in Antwerpen-Centraal. Rijdt bijzonder aangenaam!
De NMBS laadpalen staan trouwens op de oude Cambio-plaatsen. Die waren helaas volledig werkloos.
Re: Oplaadpalen in B-parkings - Test in Antwerpen-Centraal
Infrabel mag dat, maar de nmbs niet voor zover ik weet.dentheo schreef:eigenaardig, mag NMBS elektriciteit voortverkopen ? Dat mag iedereen zomaar niet...
Maar er is natuurlijk de eigenaardige constructie waarin Infrabel elektriciteit koopt voor de nmbs...
Re: Oplaadpalen in B-parkings - Test in Antwerpen-Centraal
Antwerpen-Centraal valt toch onder de Holding?