Dus omdat jullie het op die manier doen, moet iedereen dat maar zo doen? Bovendien veronderstel je dat iedereen in de gelegenheid is om dat zo te doen. En dat er elders voloende toegankelijke informatie beschikbaar is, bv. een website is die handig genoeg is (wat momenteel zeker niet zo is). Over gsm-providers e.d. oordeel ik niet - en daar ging het hier ook niet over. Ik stel alleen vast dat door de huidige opzet van de automaten relatief veel mensen *zonder dat ze het in de gaten hebben* te veel betalen. Sommigen merken het achteraf en klagen erover. Anderen merken niks, totdat ik ze bv. vertel dat je ook op een weekenddag met een Benelux-weekend kunt reizen. Of dat je wel op zoek moet naar de Summer Deal, of het weekendbiljet, want de NMBS vertelt vertelt je niet dat dat goedkoper is.overweg13 schreef:Als je echt prijsbewust een treinbiljet koopt, dan beslis je niet over het type biljet als je aan de automaat staat. Dan heb je thuis een en ander al eens bekeken. Enfin, zo doen wij dat, maar wij zijn natuurlijk zestigers en niet zo goed thuis in de wereld van de informatica, het internet, ticketautomaten e.d.rvdborgt schreef:Op het moment dat veel reizigers de verkeerde keuze maken, dan is de opzet van de automaten per definitie verkeerd en niet reizigers-gericht. Dat heeft niets met domheid te maken maar met de opzet van de userinterface.
Het is helemaal niet zo moeilijk om die automaten een betere interface te geven. Het enige wat je moet doen is de ticketkeuze naar het einde verplaatsen van de dialoog. NMBS Europe kan dat online ook. Dan kun je de prijzen en bijbehorende voorwaarden vergelijken en kiezen.
Groetjes,
Rian