De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Hoi,
Gisteren en vandaag zag ik "Klassiekske" 154 samen met "Klassiekske" 600 en 984"Cityrail" op de Ltrein tussen Leuven en Hasselt.Deze combinatie zag ik telkens omstreeks 06u40 in Rotselaar.
Lukas
Gisteren en vandaag zag ik "Klassiekske" 154 samen met "Klassiekske" 600 en 984"Cityrail" op de Ltrein tussen Leuven en Hasselt.Deze combinatie zag ik telkens omstreeks 06u40 in Rotselaar.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: De langst levende klassiekjes
Het gekreun dat je (denk ik) bedoelt, hoor je als de compressor werkt (probeer er eens op te letten): is door de snelle verhoging van druk in de drukleidingen. Bij de oude (nu rode) stellen 130 (Ms 62 nummers onder 300) werkt de dynamo samen met de compressor door dezelfde 3kv-motor. Als de gewenste druk is bereikt, blaas de compressor verder naar de buitenlucht, je hoort een scherp gesis (sommoge stellen zijn aangepast en hoor je dat niet meer, maar de compressor blijft draaien, ietsje sneller, dat kan je horen. Vanaf de stellen 66, is de generator door een aparte 3kv motor aangedreven. Dat hoor je kant pakwagen SP II.nahoj schreef: Compressor+droger zit maar op één van de twee rijtuigen; ik vermoed het rijtuig met de 1e klasse, maar ik kan me nu wel vergissen.
Het gekreun zou komen van een klep/ventiel, heeft men mij verteld; ik ken er zelf het fijne niet van, en de uitleg ging misschien niet over hetzelfde geluid. Dus het blijft een mysterie
Onder het andere rijtuig kan je het 'kloppen' van de aanzetuitrusting (JH) horen. (traag bij oplopen bij het aanzetten, snel bij het uitschakelen. Vanaf de Thyristorstellen (664 of 665, niet meer zeker) hoor je het gezoem van de hakker en vooral de ventilator van de hakker (je kan horen aan de snelheid waarmee de ventilatoren draaien hoe sterk de tractiestroom is). Zo heeft elk stel zijn specifieke geluiden.
Bij een break hoor je bij het aanzetten heel goed de hakker, en de hakkerfrequentie die na een paar meter versneld. (eerst laag brommen, na een paar meter een hoger gebrom)
Re: De langst levende klassiekjes
Het is dit geluid dat ik bedoel:e49memling schreef:Het gekreun dat je (denk ik) bedoelt, hoor je als de compressor werkt (probeer er eens op te letten): is door de snelle verhoging van druk in de drukleidingen. Bij de oude (nu rode) stellen 130 (Ms 62 nummers onder 300) werkt de dynamo samen met de compressor door dezelfde 3kv-motor. Als de gewenste druk is bereikt, blaas de compressor verder naar de buitenlucht, je hoort een scherp gesis (sommoge stellen zijn aangepast en hoor je dat niet meer, maar de compressor blijft draaien, ietsje sneller, dat kan je horen. Vanaf de stellen 66, is de generator door een aparte 3kv motor aangedreven. Dat hoor je kant pakwagen SP II.nahoj schreef: Compressor+droger zit maar op één van de twee rijtuigen; ik vermoed het rijtuig met de 1e klasse, maar ik kan me nu wel vergissen.
Het gekreun zou komen van een klep/ventiel, heeft men mij verteld; ik ken er zelf het fijne niet van, en de uitleg ging misschien niet over hetzelfde geluid. Dus het blijft een mysterie
Eerst hoort men bijna een minuut de 216 toen die op een zaterdag in december E691 ging verzekeren, dan de 212 toen die op 14 oktober E659 had verzekerd en dat de 228 in Lichtervelde, toen die op een vrijdag E672 verzekerde.
https://www.youtube.com/watch?v=Dv7M5CV2uUg
Ik dacht dat het de droger van de luchtdrukleiding was, omdat dit in de Humo stond:
Jan Hertoghs schreef dit op 30 januari 2012 in de driedelige reeks 'Het spoor kwijt', over de de bedreigde stopplaatsen van de NMBS:
In Namen blijf ik op de lijn 162 naar Aarlen, maar om mijn bestemming te bereiken, moet ik overstappen op een stoptrein. En dat betekent ook overstappen in een interieur dat zeker veertig jaar oud is. Er is nog dat harde grijze tablet aan het raam, er zijn de banken in donkergroene skai, en er is ook het weerzien met de dikke stalen knip van de twee schuifraampjes, je kan er juist één schuin hoofd doorsteken. En voor de ventilatie is er nog die robuuste hendel met zijn omwentiling van 'Fermé' naar 'Ouvert'. Ik denk dat ik straks ook nog eens naar het smalle en geelbruine verdwijngat van het toilet ga zien.
De trein staat ook een paar keer stil in stopplaatsen met woekerende bramen achter de cementen omheining. Bij zo'n stilstand is het vokomen stil in de coupé. Op één geluid na: om de paar seconden dreint zo'n klagerige kreun onder de vloer van het treinstel. Iedereen die met late of regionale treinen gereden heeft, ként dat steunende geluid. Ik heb het járen gehoord zonder te weten wat het was, maar nu weet ik het van een bevriende machinist: het is de droger van de luchtdrukleiding die zuchtend zijn werk doet!
En uit de hoogspanningskast komt ongeveer hetzelfde geluid, maar dat iets zuiverder.Onder het andere rijtuig kan je het 'kloppen' van de aanzetuitrusting (JH) horen. (traag bij oplopen bij het aanzetten, snel bij het uitschakelen.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: De langst levende klassiekjes
Van de motorstellen Benelux (MS57 als ik het wel heb, ik heb ze in Nederland ook wel als Mat'57 aangeduid gezien, de Benelux Hondekoppen dus) kan ik me een soortgelijk geluid herinneren! Onder het rijtuig 2e klasse met de pakwagen. Tijdens de rit niet zozeer dat gesis, maar ik herinner me scherp dat iets oplopende en daardoor zeer opvallende toerental wanneer de compressor onder de rijtuigvloer zijn regeldruk bereikt had. Je kon het niet missen.e49memling schreef:Bij de oude (nu rode) stellen 130 (Ms 62 nummers onder 300) werkt de dynamo samen met de compressor door dezelfde 3kv-motor. Als de gewenste druk is bereikt, blaas de compressor verder naar de buitenlucht, je hoort een scherp gesis (sommoge stellen zijn aangepast en hoor je dat niet meer, maar de compressor blijft draaien, ietsje sneller, dat kan je horen. Vanaf de stellen 66, is de generator door een aparte 3kv motor aangedreven. Dat hoor je kant pakwagen SP II.
En de herinnering komt terug: als de compressor weer lucht moest gaan leveren aan het hoofdreservoir, dan kreeg je ook heel opvallend zo'n geluid als wanneer iemand met een klopboor aanzet, waarbij door het zwaarder op de boor drukken het toerental iets inzakt.
De gewone binnenlandse Hondekoppen maakten deze geluiden niet.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: De langst levende klassiekjes
Dat is het relais dat de 'JH' (aanzetuitrusting onder het rijtuig systeem Jeumon-Heidemann= JH) stuurt (autorupteur). Die meet de stroom en als die onder een voorafingestelde waarde komt, geeft die opdracht aan de JH een stand hoger te gaan voor het uitschakelen van de aanzetweerstanden. Dat relais geeft het typische geluid dat uit HS-cabine komt. Bij het onderbreken van de tractiestroom tikt die dan weer de hele weg naar beneden. Rij je aan hoge snelheid en de tractie wordt hernomen tikt die dan ook ineens door tot het maximum.Retard schreef: En uit de hoogspanningskast komt ongeveer hetzelfde geluid, maar dat iets zuiverder.
De oude JH-locomotieven hadden hetzelfde systeem, behalve, de "herneemstroom"= de stroom waarbij hoger geschakeld werd kon geregeld worden met de 'krachtbol' een verschuifbare handel rechts van het tractiebedieningswiel- je moet maar eens naar een foto kijken van de stuurtafel van één van die locomotieven 15-16-22-23-25-25.5-26-28
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Wat een slachtpartij! Aan dit tempo gaat nog dit jaar het laatste rode klassiekje voor de bijl. Binnenkort spreken de treinliefhebbers deemoedig over "die goede oude tijd, toen er nog rode klassiekjes reden."nahoj schreef:De man met de zeis kwam en nam met hem mede: 153, 175, 182, 213, 215, 247 en 253



Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: De langst levende klassiekjes
Het is ook de bedoeling dat eind dit jaar alle rode klassiekjes buiten dienst worden gesteld.Dieselfreak schreef:Wat een slachtpartij! Aan dit tempo gaat nog dit jaar het laatste rode klassiekje voor de bijl.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Wat zal dan rijden tussen Luik en Aken?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: De langst levende klassiekjes
Nahoj antwoordde hier reeds op:Dieselfreak schreef:Wat zal dan rijden tussen Luik en Aken?
Als er dan geen verschuiving plaats vind, zullen dat dan voornamelijk de stellen 636-664 worden, omdat deze in Kinkempois zitten.nahoj schreef:Op korte termijn zullen geen Desiro's de landsgrenzen oversteken (op eigen kracht).
De stoptreinen naar Aachen zullen vòòr het jaareinde overgenomen worden door de gemoderniseerde klassieke motorstellen 601-664.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Als de rode klassiekjes eruit zijn, wat zal dan het oudste materieel zijn dat nog met het oorspronkelijke interieur rondrijdt? De Varkensneuzen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: De langst levende klassiekjes
Vermoedelijk... Weet iemand of ze dar nog plannen mee hebben?Dieselfreak schreef:Als de rode klassiekjes eruit zijn, wat zal dan het oudste materieel zijn dat nog met het oorspronkelijke interieur rondrijdt? De Varkensneuzen?
Re: De langst levende klassiekjes
Worden van harte bedankt voor hun bewezen diensten: 157, 179, 181, 207, 599.
Re: De langst levende klassiekjes
Die worden gemoderniseerd.e49memling schreef:Vermoedelijk... Weet iemand of ze dar nog plannen mee hebben?Dieselfreak schreef:Als de rode klassiekjes eruit zijn, wat zal dan het oudste materieel zijn dat nog met het oorspronkelijke interieur rondrijdt? De Varkensneuzen?
Re: De langst levende klassiekjes
Er komen nog veel verschuivingen, ten gevolge de massale instroom van nieuw materieel (Desiro) en uitstroom van rode klassiekskes.Retard schreef:Nahoj antwoordde hier reeds op:Dieselfreak schreef:Wat zal dan rijden tussen Luik en Aken?
Als er dan geen verschuiving plaats vind, zullen dat dan voornamelijk de stellen 636-664 worden, omdat deze in Kinkempois zitten.nahoj schreef:Op korte termijn zullen geen Desiro's de landsgrenzen oversteken (op eigen kracht).
De stoptreinen naar Aachen zullen vòòr het jaareinde overgenomen worden door de gemoderniseerde klassieke motorstellen 601-664.
Re: De langst levende klassiekjes
Inderdaad.e49memling schreef:Vermoedelijk... Weet iemand of ze dar nog plannen mee hebben?Dieselfreak schreef:Als de rode klassiekjes eruit zijn, wat zal dan het oudste materieel zijn dat nog met het oorspronkelijke interieur rondrijdt? De Varkensneuzen?
Zie:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=6458 en
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=8339