Argentinie: Machinisten slapen en lezen tijdens rit

Plaats reactie
carlos

Argentinie: Machinisten slapen en lezen tijdens rit

Bericht door carlos »

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... -rit.dhtml

http://syndication.vmma.be/syndication? ... play=false#

Machinisten slapen en lezen tijdens rit

In Argentinië zijn videobeelden bekend gemaakt van machinisten die onoplettend zijn tijdens hun diensturen. Op de beelden is te zien hoe sommige treinbestuurders een boek lezen, sms'en en zelfs in slaap vallen terwijl hun trein in volle vaart over de sporen dendert. Na een reeks dodelijke treinongelukken in Argentinië liet minister van Transport Florencio Randazzo vorige maand camera's installeren in alle stuurcabines, omdat hij vermoedde dat de machinisten bij de ongevallen in de fout gingen. De videobeelden geven hem gelijk, veel Argentijnse machinisten springen te nonchalant om met de veiligheidsvoorschriften. De minister belooft daarom extra maatregelen. Machinisten moeten vanaf nu elke dag een medische test ondergaan en krijgen jaarlijks 100 uur bijkomende training. De bestuurders uit de vrijgegeven videobeelden zijn ondertussen allemaal ontslagen of op het matje geroepen. Gebeurt ook in Europa Ondertussen is bekend dat de machinist van het treinongeluk van vorige week in Spanje aan het telefoneren was en een kaart bestudeerde toen zijn trein aan veel te hoge snelheid uit de bocht vloog. Bij het ongeluk stierven 79 mensen.
DaDa

Re: Argentinie: Machinisten slapen en lezen tijdens rit

Bericht door DaDa »

Is het dan volledig verboden om iets te lezen tijdens hun lange treinreizen? Ik dacht altijd van wel, aangezien piloten dat ook mogen... Maar die zijn wel met 2.
Steve

Bericht door Steve »

DaDa schreef:Is het dan volledig verboden om iets te lezen tijdens hun lange treinreizen? Ik dacht altijd van wel, aangezien piloten dat ook mogen... Maar die zijn wel met 2.
Geen idee of de vraag serieus bedoeld is, maar voor alle zekerheid: natuurlijk moet een treinbestuurder met z'n volle aandacht bij het besturen blijven. Hij is meestal alleen, komt hopen seinen, wissels, overwegen e.d. tegen, en moet ook nog eens stations bedienen. Absoluut niet vergeljikbaar met piloten van grote toestellen die inderdaad steeds minstens met z'n tweeën zijn en dan ook nog eens de automatische piloot hebben (en zelfs dan nog betwijfel ik of ze zomaar maar wat aan het lezen mogen slaan).
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

DaDa schreef:Ik dacht altijd van wel, aangezien piloten dat ook mogen... Maar die zijn wel met 2.
Mogen piloten lezen terwijl ze aan het vliegen zijn??! :shock:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
loic1811

Bericht door loic1811 »

In de lucht heb je ook geen mensen dat ineens gaan oversteken .... :?
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

hle2127 schreef:In de lucht heb je ook geen mensen dat ineens gaan oversteken .... :?
Maar wel andere vliegtuigen, bergtoppen, luchtstromingen,... een piloot heeft het leven van honderden mensen in handen. Even niet opletten, kan fatale gevolgen hebben.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Trein30

Bericht door Trein30 »

In een vliegtuig heb je wel de zogenaamde "sterile cockpit rules" die dicteren dat onder een vluchthoogte van 10000 voet (3000 meter) de piloten zich enkel mogen bezig houden met het vliegen van het vliegtuig, en dat ze zelfs niet eens mogen praten over een ander onderwerp (dit trouwens na enkele ongevallen waar piloten al nonchalant pratend hun vliegtuig ergens ten velde of in de bomen parkeerden omdat ze compleet niet aan het opletten waren wat er voor hun neus aan de gang was). Daarbij hebben piloten dan ook nog eens beschikking over hulpmiddelen zoals de luchtverkeersleiding, TCAS (wat waarschuwt als ze te dicht in de buurt van ander verkeer komen) en GPWS (wat waarschuwt als ze te laag of te dicht bij terrein aan het vliegen zijn). Niet dat deze middelen onfeilbaar zijn, maar ze helpen wel.

Een tijdje geleden had een Argentijnse vriend van me enkele van m'n foto's gezien, en vertelde hij me enkele van zijn ervaringen op Argentijnse treinen. In zijn eigen woorden: "Soms is het er sneller om met de trein te reizen - als je het al overleeft!" Wat wel een beetje een idee geeft van de reputatie van de treinen daar: vuile, slecht onderhouden en overvolle treinen, frequente vertragingen (die nooit echt aangekondigd zijn), en elke week wel een ongeval ergens op het netwerk...
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie