Verdeling treinen Brussel-Centraal
Verdeling treinen Brussel-Centraal
Brussel-Centraal vanaf 14:00 tot 15:00
Spoor 1: XX:05 – XX:11 – XX:25 – XX:35 – XX:38 – XX:59
Spoor 2: XX:02 – XX:23 – XX:26 – XX:36 – XX:50 – XX:56
Spoor 3: XX:01 – XX:04 – XX:07 – XX:16 – XX:22 – XX:25 – XX:34 – XX:37 – XX:40 – XX:46 – XX:52 – XX:55
Spoor 4: XX:00 – XX:06 – XX:09 – XX:15 – XX:21 – XX:24 – XX:27 – XX:36 – XX:39 – XX:45 – XX:54 – XX:57
Spoor 5: XX:00 – XX:23 – XX:27 – XX:32 – XX:36 – XX:42 – XX:48
Spoor 6: XX:01 – XX:13 – XX:19 – XX:25 – XX:29 – XX:34
Spoor 1: 6
Spoor: 2: 6
Spoor 3: 12
Spoor 4: 12
Spoor 5: 6 (7)
Spoor 6: 6
De trein op spoor 5 van 14:23 is de trein naar Den Haag.
Iemand die deze slechte verdeling kan uitleggen. De kleinste vertraging zorgt direct voor problemen op spoor 3 en 4, in de maand juli verschillende keren mogen meemaken. Als je dan soms de tijd ziet die er tussen sommige treinen op de andere sporen zit, of worden de andere sporen meer gebruikt in de spits.
Spoor 1: XX:05 – XX:11 – XX:25 – XX:35 – XX:38 – XX:59
Spoor 2: XX:02 – XX:23 – XX:26 – XX:36 – XX:50 – XX:56
Spoor 3: XX:01 – XX:04 – XX:07 – XX:16 – XX:22 – XX:25 – XX:34 – XX:37 – XX:40 – XX:46 – XX:52 – XX:55
Spoor 4: XX:00 – XX:06 – XX:09 – XX:15 – XX:21 – XX:24 – XX:27 – XX:36 – XX:39 – XX:45 – XX:54 – XX:57
Spoor 5: XX:00 – XX:23 – XX:27 – XX:32 – XX:36 – XX:42 – XX:48
Spoor 6: XX:01 – XX:13 – XX:19 – XX:25 – XX:29 – XX:34
Spoor 1: 6
Spoor: 2: 6
Spoor 3: 12
Spoor 4: 12
Spoor 5: 6 (7)
Spoor 6: 6
De trein op spoor 5 van 14:23 is de trein naar Den Haag.
Iemand die deze slechte verdeling kan uitleggen. De kleinste vertraging zorgt direct voor problemen op spoor 3 en 4, in de maand juli verschillende keren mogen meemaken. Als je dan soms de tijd ziet die er tussen sommige treinen op de andere sporen zit, of worden de andere sporen meer gebruikt in de spits.
Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Dat is omdat de middelste sporen de doorrijsporen voor veel lijnen zijn, ondermeer van de L36 naar alle L50A en L96.
Luc Spriet heeft dat al gezegd: "Het is bij het maken van de dienstregeling zelfs belangrijk op welk spoor de trein in Brussel-Centraal toekomt"
Luc Spriet heeft dat al gezegd: "Het is bij het maken van de dienstregeling zelfs belangrijk op welk spoor de trein in Brussel-Centraal toekomt"

Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Inderdaad... en het voor/na Centraal moeten wisselen van sporen om toch maar een betere spreiding per spoor te krijgen, is vermoedelijk nog veel meer vertragingsgevoelig omdat je alles op die manier blokkeert.
Vergeet ook niet dat de sporen 1 en 2 ook gebruikt worden door Thalys en ICE, die niet in Brussel-Centraal stoppen maar dus wel e,oge capaciteit vragen.
Nog een klein element: Congres en Kapellekerk hebben geen perrons langs de sporen 1 en 2, dus treinen die daar stoppen kunnen er alvast niet op gezet worden. Maar dat zijn er tegenwoordig zo weinig dat dat niet echt een punt is.
Vergeet ook niet dat de sporen 1 en 2 ook gebruikt worden door Thalys en ICE, die niet in Brussel-Centraal stoppen maar dus wel e,oge capaciteit vragen.
Nog een klein element: Congres en Kapellekerk hebben geen perrons langs de sporen 1 en 2, dus treinen die daar stoppen kunnen er alvast niet op gezet worden. Maar dat zijn er tegenwoordig zo weinig dat dat niet echt een punt is.
Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Het is met een reden dat de roosters van Brussel-Zuid en -Noord worden aangepast met de bouw van het GEN. Lijn 36N is immers aangesloten op koker 1, lijn 50A moet daar nog op aangesloten worden.
Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Je neemt wel een hele slechte periode om te vergelijken. Kijk eens tussen 7u en 8u, dan zal je zien dat de verdeling eigenlijk heel goed isStijn91 schreef:Iemand die deze slechte verdeling kan uitleggen. De kleinste vertraging zorgt direct voor problemen op spoor 3 en 4, in de maand juli verschillende keren mogen meemaken. Als je dan soms de tijd ziet die er tussen sommige treinen op de andere sporen zit, of worden de andere sporen meer gebruikt in de spits.

De hele dag is natuurlijk afgestemd op de cruciale momenten en die zijn niet tussen 14u en 15u
Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Ik heb nu gewoon een willekeurig uur genomen.Shrek schreef:Je neemt wel een hele slechte periode om te vergelijken. Kijk eens tussen 7u en 8u, dan zal je zien dat de verdeling eigenlijk heel goed isStijn91 schreef:Iemand die deze slechte verdeling kan uitleggen. De kleinste vertraging zorgt direct voor problemen op spoor 3 en 4, in de maand juli verschillende keren mogen meemaken. Als je dan soms de tijd ziet die er tussen sommige treinen op de andere sporen zit, of worden de andere sporen meer gebruikt in de spits.![]()
De hele dag is natuurlijk afgestemd op de cruciale momenten en die zijn niet tussen 14u en 15u
Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Maar de dienstregeling wordt niet opgemaakt voor een willekeurig uur, maar afgestemd op de drukste momenten.Stijn91 schreef:Ik heb nu gewoon een willekeurig uur genomen.
De situatie gaat in de toekomst trouwens veranderen, dan komen de IC-E en IC-A ook op perron 1 en 2. In de spits zullen er dan enkele andere treinen verplaatsen naar perron 3-4 waarschijnlijk.
Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Hoi,
Ik heb vorige week gezien dat men in de buurt van Brussel Klein Eiland een nieuw viaduct aan het bouwen is.Ik vermoed dat men langs dit viaduct de treinen afkomstig van lijn 50A naar de sporen 3 tot 6 kan leiden in Brussel Zuid.
Ik herinner mij dat de IC K (Gent - Brussel - Genk) vroeger ook op de sporen 3 tot 6 aankwam in Brussel Zuid.Nu komen deze treinen aan op spoor 9 of 10.
Lukas
Ik heb vorige week gezien dat men in de buurt van Brussel Klein Eiland een nieuw viaduct aan het bouwen is.Ik vermoed dat men langs dit viaduct de treinen afkomstig van lijn 50A naar de sporen 3 tot 6 kan leiden in Brussel Zuid.
Ik herinner mij dat de IC K (Gent - Brussel - Genk) vroeger ook op de sporen 3 tot 6 aankwam in Brussel Zuid.Nu komen deze treinen aan op spoor 9 of 10.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Inderdaad. Dat was daar een aftakking. De L22xx reed er vaak ook af als ik meereed en dan kwam die in Brussel-Zuid op spoor 3. Het heeft een lange tijd geweest dat ze allemaal eraf reden, daarna wisselde het af. Ik heb lange tijd met de 2257 en de 2258 meegereden anderhalf jaar geleden. Het contrast was dan ook wel wat groot als ik dan in bordeaux (Sabena) klassiekje zat en dan bijvoorbeeld afstapte op perron 3 bijvoorbeeld. 





Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Dit is tussen 7 en 8u. Alles waar 6 min. en meer tussen zit kan men toch verminderen?
Spoor 1: XX:05 – XX:11 – XX:15 – XX:18 – XX:25 – XX:35 – XX:38 – XX:42 – XX:45 – XX:48 – XX:59
Spoor 2: XX:00 – XX:03 – XX:10 – XX:13 – XX:20 – XX:23 – XX:26 – XX:30 – XX:33 – XX:36 – XX:41 – XX:45 – XX:48 – XX:51 – XX:54 – XX:57
Spoor 3: XX:01 – XX:07 – XX:13 – XX:19 – XX:22 – XX:25 – XX:28 – XX:34 – XX:37 – XX:40 – XX:43 – XX:49 – XX:52 – XX:55 – XX:58
Spoor 4: XX:00 – XX:06 – XX:09 – XX:15 – XX:18 – XX:21 – XX:24 – XX:27 – XX:36 – XX:39 – XX:42 – XX:45 – XX:51 – XX:54
Spoor 5: XX:00 – XX:03 – XX:08 – XX:11 – XX:15 – XX:27 – XX:32 – XX:36 – XX:41 – XX:44 – XX:48 – XX:52 – XX:55
Spoor 6: XX:01 – XX:13 – XX:17 – XX:20 – XX:25 – XX:29 – XX:34 – XX:50 –XX:53 – XX:59
Spoor 1: 11
Spoor 2: 16
Spoor 3: 15
Spoor 4: 14
Spoor 5: 13
Spoor 6: 10
De IC K komt in Brussel-Centraal op spoor 2 als die naar Gent gaat, de IC E stopt op spoor 4 als die naar Blankenberge/Knokke gaat, maar toch moeten ze allebei L50A op, waar ligt daar dan de logica.
Spoor 1: XX:05 – XX:11 – XX:15 – XX:18 – XX:25 – XX:35 – XX:38 – XX:42 – XX:45 – XX:48 – XX:59
Spoor 2: XX:00 – XX:03 – XX:10 – XX:13 – XX:20 – XX:23 – XX:26 – XX:30 – XX:33 – XX:36 – XX:41 – XX:45 – XX:48 – XX:51 – XX:54 – XX:57
Spoor 3: XX:01 – XX:07 – XX:13 – XX:19 – XX:22 – XX:25 – XX:28 – XX:34 – XX:37 – XX:40 – XX:43 – XX:49 – XX:52 – XX:55 – XX:58
Spoor 4: XX:00 – XX:06 – XX:09 – XX:15 – XX:18 – XX:21 – XX:24 – XX:27 – XX:36 – XX:39 – XX:42 – XX:45 – XX:51 – XX:54
Spoor 5: XX:00 – XX:03 – XX:08 – XX:11 – XX:15 – XX:27 – XX:32 – XX:36 – XX:41 – XX:44 – XX:48 – XX:52 – XX:55
Spoor 6: XX:01 – XX:13 – XX:17 – XX:20 – XX:25 – XX:29 – XX:34 – XX:50 –XX:53 – XX:59
Spoor 1: 11
Spoor 2: 16
Spoor 3: 15
Spoor 4: 14
Spoor 5: 13
Spoor 6: 10
De IC K komt in Brussel-Centraal op spoor 2 als die naar Gent gaat, de IC E stopt op spoor 4 als die naar Blankenberge/Knokke gaat, maar toch moeten ze allebei L50A op, waar ligt daar dan de logica.
Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Misschien dat er dan een andere trein op het spoor vier staat? Naar Bergen, Quivrain? Naar Bergen Quevy? De L-trein naar Braine-Le-Comte?
Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Dat is toch al een veel mooiere spreidingStijn91 schreef:Dit is tussen 7 en 8u. Alles waar 6 min. en meer tussen zit kan men toch verminderen?
Spoor 1: XX:05 – XX:11 – XX:15 – XX:18 – XX:25 – XX:35 – XX:38 – XX:42 – XX:45 – XX:48 – XX:59
Spoor 2: XX:00 – XX:03 – XX:10 – XX:13 – XX:20 – XX:23 – XX:26 – XX:30 – XX:33 – XX:36 – XX:41 – XX:45 – XX:48 – XX:51 – XX:54 – XX:57
Spoor 3: XX:01 – XX:07 – XX:13 – XX:19 – XX:22 – XX:25 – XX:28 – XX:34 – XX:37 – XX:40 – XX:43 – XX:49 – XX:52 – XX:55 – XX:58
Spoor 4: XX:00 – XX:06 – XX:09 – XX:15 – XX:18 – XX:21 – XX:24 – XX:27 – XX:36 – XX:39 – XX:42 – XX:45 – XX:51 – XX:54
Spoor 5: XX:00 – XX:03 – XX:08 – XX:11 – XX:15 – XX:27 – XX:32 – XX:36 – XX:41 – XX:44 – XX:48 – XX:52 – XX:55
Spoor 6: XX:01 – XX:13 – XX:17 – XX:20 – XX:25 – XX:29 – XX:34 – XX:50 –XX:53 – XX:59
De IC K komt in Brussel-Centraal op spoor 2 als die naar Gent gaat, de IC E stopt op spoor 4 als die naar Blankenberge/Knokke gaat, maar toch moeten ze allebei L50A op, waar ligt daar dan de logica.

Die 6 minuten zijn bewust gedaan om wat buffer te creëren, zodat er bij vertraging nog een klein beetje speling is.
Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Je mag ook niet vergeten (met Thalys en ICE erbij), dat er maar 82 treinen in je schema staan, Stijn. Als de vakantieperiode gedaan is, zijn er zesennegentig treinen. Die vullen dan die gaten 

Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Dat is raar, ik dacht dat ik nochtans een periode in september had gekozen.Retard schreef:Je mag ook niet vergeten (met Thalys en ICE erbij), dat er maar 82 treinen in je schema staan, Stijn. Als de vakantieperiode gedaan is, zijn er zesennegentig treinen. Die vullen dan die gaten
Re: Verdeling treinen Brussel-Centraal
Wel, er is in ieder geval een moment dat het er zesennegentig zijn.Stijn91 schreef:Dat is raar, ik dacht dat ik nochtans een periode in september had gekozen.Retard schreef:Je mag ook niet vergeten (met Thalys en ICE erbij), dat er maar 82 treinen in je schema staan, Stijn. Als de vakantieperiode gedaan is, zijn er zesennegentig treinen. Die vullen dan die gaten