HLE 2302 schreef:Gisteren kreeg ik van een reiziger onder mijn voeten omdat de trein op tijd vertrokken was, zo is er altijd iets. Als het u in belgië niet aanstaat moet u maar eens in het zuiden van Frankrijk / Italië de treinen nemen, dan zal je weten wat slecht comfort & stiptheid is. Overvolle treinen, altijd en constant vertragingen van ongeveer 40 minuten.
Waarom werkt u dan zelf niet in die regio? Schijnbaar zijn de reizigers daar toch zoveel gewend dat ze alles pikken.

In Italië heb ik nog niet zoveel treinen genomen, in Frankrijk een heel stuk meer, er is een heleboel op aan te merken, maar het gaat ook vaak wél goed: van mijn laatste 15 treinen waren er 'maar' 4 overvol en slechts 2 met beperkte vertraging. Het is ook vaak een kwestie van wanneer, welke regio en welke lijn, zoals overal.
(Trein nummer 16 was afgeschaft en 17 had 50 minuten vertraging.)
Dat is nog wat anders dan hier in belgië. In belgië beperken grote vertragingen zich toch nog steeds tot de spits, en in de zomer (in de spits) is er gewoon absoluut géén plaats meer op L50A tussen Gent-St-Pieters & Brugge, De treinen rijden er letterlijk in 'file'.
Maar voor sommige mensen is het nooit goed, maar neem je wagen en ga 2 uur in de file gaan staan op drukke dagen naar de zee. Je zal er gegarandeerd langer over doen dan met de trein.

Mijn laatste 15 treinen in België waren er 9 met vertraging en slechts 2 tijdens de spits en geen enkele tussen Gent en de kust. Geen grote vertragingen, tot 17 minuten maar mijn gevolgvertragingen lopen dan wel makkelijk op tot 2,5 uur en meer. En zo is het altijd wat. Als de discussie gaat over 2 reizigerstreinen en welke voorrang moet krijgen, op welke er gewacht moet worden, prima. Maar als iemand botweg opmerkt dat de stiptheid van zo'n toeristentrein niet boeit, krijg ik plots (onterecht) begrip voor de NMBS die wilt dat haar werknemers hun mond houden in het openbaar. Ik ben het helemaal met u eens als u er voor pleit om met zo min mogelijk middelen zoveel mogelijk de stiptheid te verbeteren. Als dat wilt zeggen dat er af en toe treinen zijn waar er onredelijk veel middelen in zouden gestoken moeten worden waardoor er weer anderen onder leiden: jammer, laten we beginnen waar er meer eer te behalen valt. Ik zal eens vloeken. Waarom kan zo'n T-trein niet een iets ruimere rittijd krijgen? Zijn die zo onvoorspelbaar?
Retard: 2012 87,2% was je nog vergeten, het gaat de laatste 2 jaren dus in stijgende lijn.