De Standaard, 19 Augustus 2013, 12:13 schreef:Nog geen toestemming voor Nederlandse trein naar Brussel
Treinexploitant Arriva krijgt voorlopig geen toestemming om met de zogenoemde Lage Landenlijn tussen Den Haag en Brussel te rijden. DVIS, de Belgische spoorveiligheidsinstantie, zit nog met vragen. Dat bevestigt de directeur van de instantie. Het project is daarmee echter niet van de baan.
Omdat Arriva nog niet over alle veiligheidscertificaten beschikt, kan spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel geen “rijpad” verkopen. De Lage Landenlijn is een project van Arriva, de gemeente Den Haag en Brussels Airport. Bedoeling is om tussen de 16 en 22 intercitytreinen per dag te laten rijden tussen Den Haag en Brussel, met verschillende tussenstops.
Bij DVIS valt te horen dat het niet ongewoon is dat er vragen of opmerkingen zijn bij een aanvraag. Als Arriva de veiligheidsinstantie overtuigende antwoorden geeft, dan kan een veiligheidscertificaat alsnog toegekend worden en kan er uiteindelijk wel toestemming verleend worden om op de Belgische sporen te rijden.
In een reactie zeggen de gemeente Den Haag en Arriva Nederland dat de plannen voor de Lage Landenlijn niet worden afgeblazen. Eerder was al gezegd dat het de bedoeling was de treinen pas in 2015 te laten rijden. Aangezien de rijpaden per jaar worden toegekend, zal volgend jaar opnieuw een aanvraag ingediend worden voor de dienstregeling van 2015. Dan zou alles wel in orde moeten zijn.
Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Aha! Dit artikel zegt al meer:


Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Shrek schreef:[
Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar wat er dan niet in orde was.
Ik ook, dat Arriva "een volle dochter van de DB" zijn papieren niet in orde zouden zijn verbaasd mij.
Als de onderhandelaars van de holding nog eens komen "leuren" met Logistics bij de DB krijgen zij die vraag waarschijnlijk ook.
Of Arriva vond het rijden voor 0 euro, want dat was toch hun "bod" , achteraf bekeken toch niet de moeite waard en hebben ze "Brussel" even gebeld.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Wat een speculaties weer, en wat een media-aandacht voor een onderdeel van de normale procedures...
Bron: Treinreiziger.nlArriva gaat door met plannen Lage Landen Lijn
Maandag 19 augustus 2013
Vervoerder Arriva mag voorlopig nog niet met de zogenoemde Lage Landen Lijn tussen Den Haag en Brussel rijden. De verantwoordelijke Belgische autoriteit (DIVS) heeft de eerste aanvraag voor een benodigd veiligheidscertificaat afgewezen. Daarmee zijn de plannen van Arriva echter niet van de baan. De vervoerder heeft nog een jaar de tijd om het benodigde veiligheidscertificaat te krijgen. In 2015 wil Arriva met de treindienst starten.
Arriva had de aanvraag voor het certificaat ingediend bij de Belgische Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), de nationale veiligheidsinstantie. De aanvraag is voorlopig afgewezen omdat er nog teveel vragen zouden zijn over onder meer de veiligheid.
Vervoerder Arriva zegt dat het besluit "niet geheel als een verrassing komt''. Het is immers nog niet bekend welke treinen mogelijk vanaf 2015 op het traject gaan rijden."De veiligheid staat geheel los van de afwijzing'', zegt een woordvoerster van Arriva. "We hebben de treinpaden voor het jaar 2014 vooral aangevraagd om te laten zien dat we serieus zijn als het gaat om de exploitatie van een treindienst tussen Den Haag en Brussel.''
De vergunningsaanvraag maakt volgens Arriva duidelijk welke eisen de Belgische spoorwegautoriteit aan onder meer veiligheid stelt. Daarmee denkt de vervoersorganisatie meteen een stuk sterker te staan bij een nieuwe aanvraag voor het jaar 2015. Pas in dat jaar willen Arriva, de gemeente Den Haag en de luchthaven Zaventem beginnen met de Lage Landen Lijn.
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Met wat zou Arriva die 'Lage Landen Lijn' gaan rijden? Met min. 3 gekoppelde GTW's over de HSL Zuid? 

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Het zou gaan om zesdelige Stadler FLIRT-3s, Arriva heeft al een tijdje geleden een bestelling voor 8 stellen geplaatst.LML schreef:Met wat zou Arriva die 'Lage Landen Lijn' gaan rijden? Met min. 3 gekoppelde GTW's over de HSL Zuid?


-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Van die bestelling heb ik eerlijk gezegd nog geen persbericht voorbij zien komen, iets wat Stadler toch bijna standaard wel de deur uit doet.
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Over de HSL Zuid gaat sowieso niet gereden worden, de LLL gaat over de route via RoosendaalLML schreef:Met wat zou Arriva die 'Lage Landen Lijn' gaan rijden? Met min. 3 gekoppelde GTW's over de HSL Zuid?
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
AlexNL schreef:@Den Haag - Rotterdam: ja.
@België: in theorie wel.
dan hebben ze er alle belang bij om in Brussel Noord en Antwerpen Berchem te stoppen, zodat ze extra inkomsten kunnen genereren door belgische reizigers te vervoeren...
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Ik denk dat DB een bestelling heeft lopen.... dat is toch hun moederbedrijf...als die er enkele in een andere kleur laat schilderen en van wat extra sensoren laat voorzien Memor, ATB...Tijgernoot schreef:Van die bestelling heb ik eerlijk gezegd nog geen persbericht voorbij zien komen, iets wat Stadler toch bijna standaard wel de deur uit doet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
dentheo schreef:Ik denk dat DB een bestelling heeft lopen.... dat is toch hun moederbedrijf...als die er enkele in een andere kleur laat schilderen en van wat extra sensoren laat voorzien Memor, ATB...Tijgernoot schreef:Van die bestelling heb ik eerlijk gezegd nog geen persbericht voorbij zien komen, iets wat Stadler toch bijna standaard wel de deur uit doet.
Stadler heeft tot op heden (volgens hun eigen referentielijst) nog geen enkel motorstel gebouwd dat werkt op en 1500VDC en 3000VDC.
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
De TiLO-Flirt's van de SBB (met 3kV) hebben anders een tijdje op halve kracht gereden op Genève-Bellegarde.
http://tirol-bahnbilder.startbilder.de/ ... flirt.html
http://www.flickr.com/photos/fototak/8409115972/
http://tirol-bahnbilder.startbilder.de/ ... flirt.html
http://www.flickr.com/photos/fototak/8409115972/
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Niets tegen de Flirt (vind ikzelf zelfs knappe treintjes), maar zijn die eigenlijk geschikt voor de LLL? Is toch wel een afstandje, Brussel-Den Haag, en die Flirts rijden toch (momenteel) stoptreindiensten in o.a. Zwitserland?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Kan toch ook gewoon een optie zijn? Arriva wilt die Lage Landen wel rijden, maar kan niks met die treinstellen aanvangen als ze geen groen licht krijgen van bvb. de veiligheidsinstanties. Zijn die Flirts geschikt voor zo'n afstand? Ik vind zelf van niet, maar spoorvervoerders en ik verschillen wel vaker van mening. Frankfurt a/m - Siegen moet iets van een 160km zijn dat je in 1 Flirt kan zitten, qua afstand vergelijkbaar met Brussel-Den Haag. Nu weten we uit andere draadjes op dit forum dat verschillende treinen anders worden gewaardeerd, en ja je kan de binneninrichting aanpassen aan de klant zijn wensen. Maar helaas zijn treinreizigers niet de klanten van Stadler
Ik vind het comfort vergelijkbaar met een Desiro: voldoende voor stoptreindiensten, maar niet als IC.

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
De Leo express in Tschechie rijdt ook met Stadlermaterieel van dit type.
De ICE op het Belgische spoor krijgen was destijds ook een grote miserie wat in Zwitserland kinderspel was.
Misschien gebruikt Arriva best Desiro's en vragen ze gezien het Europese standpunt best een rijpad van Amsterdam naar Brussel aan.
De ICE op het Belgische spoor krijgen was destijds ook een grote miserie wat in Zwitserland kinderspel was.
Misschien gebruikt Arriva best Desiro's en vragen ze gezien het Europese standpunt best een rijpad van Amsterdam naar Brussel aan.
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Het hangt er inderdaad maar van af van hoe je de trein bestelt. De SOB Flirts zijn een stuk comfortabeler (en hebben ook minder deuren) dan de SBB Flirts bijvoorbeeld. En de Noren rijden best lange afstanden met hun flirts. De LEO Flirts hebben ook best een goed interieur.neigezug schreef:De Leo express in Tschechie rijdt ook met Stadlermaterieel van dit type.
De ICE-3 heeft vziw geen toelating voor Zwitserland.De ICE op het Belgische spoor krijgen was destijds ook een grote miserie wat in Zwitserland kinderspel was.