ETCS in België
Re: ETCS in België.
Voor de liefhebbers van foto's even een beeldje gemaakt in de luchthaven op een desiro. Hier is de ETCS in dienst op Level 1, op de moment van de foto bevond het motorstel in de modus SR (staff responsible).
Re: ETCS in België.
http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... ridorc.pdf geeft weer welke baanvakken momenteel worden uitgerust met ETCS.
Delen van L73, L50A, L37 en L36 zullen er ook nog bijkomen voor 2015/2016. Daarmee heeft België een pak meer ETCS-kilometers dan Frankrijk en Duitsland samen
Delen van L73, L50A, L37 en L36 zullen er ook nog bijkomen voor 2015/2016. Daarmee heeft België een pak meer ETCS-kilometers dan Frankrijk en Duitsland samen
Re: ETCS in België.
Is L42 niet een optie? Dat scheelt ook weer gelijk bij de grensovergang omdat in het Groothertogdom alles nu met ETCS is uitgerust?
Re: ETCS in België.
"Nu" is veel gezegd, de ETCS ligt er overal al maar ze krijgen het rollend materieel niet rond en daarom mag het nog niet gebruikt worden. Er rijdt dus momenteel nog geen enkele trein ETCS in Luxemburg, en er is nog niet meteen zicht op beterschap.deadlock schreef:Is L42 niet een optie? Dat scheelt ook weer gelijk bij de grensovergang omdat in het Groothertogdom alles nu met ETCS is uitgerust?
In zo'n onzekere situatie gaan wij geen dure investeringen doen op een weinig-gebruikte lijn

L165 naar Luxemburg zal wèl eerstdaags worden omgebouwd naar ETCS, omdat het daar maar over 2 seinen gaat.
Re: ETCS in België.
Mwa, niet meteen. Op L42 zal zelfs eerst nog een beetje pseudo-ETCS komen...Steven schreef:De rest van het net volgt. Ook L42
Re: ETCS in België.
Ik vermeld geen data, gewoon het feit dat het wel zal volgen. Wanneer? Dat zien we wel als het er isShrek schreef:Mwa, niet meteen. Op L42 zal zelfs eerst nog een beetje pseudo-ETCS komen...Steven schreef:De rest van het net volgt. Ook L42



Re: ETCS in België.
De kaart spreekt over level 1. Wordt lijn 2 niet meteen level 2?Shrek schreef:http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... ridorc.pdf geeft weer welke baanvakken momenteel worden uitgerust met ETCS.
Delen van L73, L50A, L37 en L36 zullen er ook nog bijkomen voor 2015/2016. Daarmee heeft België een pak meer ETCS-kilometers dan Frankrijk en Duitsland samen
Re: ETCS in België.
Neen, lijn 2 wordt level 1.nahoj schreef:De kaart spreekt over level 1. Wordt lijn 2 niet meteen level 2?Shrek schreef:http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... ridorc.pdf geeft weer welke baanvakken momenteel worden uitgerust met ETCS.
Delen van L73, L50A, L37 en L36 zullen er ook nog bijkomen voor 2015/2016. Daarmee heeft België een pak meer ETCS-kilometers dan Frankrijk en Duitsland samen
De functionaliteiten van TBL2 en Level 1 komen immers zodanig goed overeen dat die omzetting niet zo heel moeilijk is. De LEU's van ETCS zijn dan ook nog eens connecteerbaar met de lijncoders van TBL2, waardoor het grootste deel van het werk eigenlijk al gedaan is.
Het zou een beetje zot zijn een heel nieuw RBC te programmeren als de elementen voor een Level 1 bij wijze van spreken voor het oprapen liggen

Re: ETCS in België.
Voorbije week heeft er voor het eerst in België een trein meer dan 100km gereden in ETCS. Dit hele traject (Dinant-Athus) zal dit jaar nog in dienst komen 

Re: ETCS in België.
Die link lijkt me niet meer te werken. Ik denk dat het over dit document ging: http://www.infrabel.be/nl/documenten/c- ... nning-etcsShrek schreef:http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... ridorc.pdf geeft weer welke baanvakken momenteel worden uitgerust met ETCS.
Delen van L73, L50A, L37 en L36 zullen er ook nog bijkomen voor 2015/2016. Daarmee heeft België een pak meer ETCS-kilometers dan Frankrijk en Duitsland samen
Trouwens, waarom wordt ETCS Level 2 niet gepushed om de capaciteit op het netwerk te verhogen op de drukste assen? Ik hoor vooral de implementatie van ETCS Level 1, maar dat komt uiteindelijk meestal niet verder in efficiëntie dan wat we nu hebben. Ik verwacht geen mirakels van Level 2, maar het feit dat de instructies onmiddellijk worden doorgestuurd via het GSM-netwerk wanneer de remcurve aangepast mag worden zorgt wel voor een vlottere doorstroming. Ik bekijk de huidige situatie zo'n beetje als een accordeonfile bij wagens.
Re: ETCS in België.
Dat is inderdaad de juiste kaart (hoewel ze niet helemaal correct is, L3 en L4 moeten er bij, net als Diksmuide-De Panne, Louvain-la-Neuve en de Josaphat-tunnel)Glodenox schreef:Die link lijkt me niet meer te werken. Ik denk dat het over dit document ging: http://www.infrabel.be/nl/documenten/c- ... nning-etcs
Trouwens, waarom wordt ETCS Level 2 niet gepushed om de capaciteit op het netwerk te verhogen op de drukste assen? Ik hoor vooral de implementatie van ETCS Level 1, maar dat komt uiteindelijk meestal niet verder in efficiëntie dan wat we nu hebben. Ik verwacht geen mirakels van Level 2, maar het feit dat de instructies onmiddellijk worden doorgestuurd via het GSM-netwerk wanneer de remcurve aangepast mag worden zorgt wel voor een vlottere doorstroming. Ik bekijk de huidige situatie zo'n beetje als een accordeonfile bij wagens.
Level 2 wordt wèl gepusht. Maar een nieuw seinsysteem aanschaffen en installeren gaat niet van vandaag op morgen.
De specificaties zijn al op punt gesteld en de onderhandelingen voor het contract met de mogelijke leveranciers zijn al bezig. Vanaf volgend jaar worden de concrete projecten dan opgestart waarna de uitrol zeer snel zal gaan.
Maar vandaag de dag is er enkel nog maar een contract voor level 1. Je kan toch niet verwachten dat we dan stilzitten en wachten tot level 2 er is?
Voor zware goederentreinen is het verschil tussen level 1 en level 2 trouwens zeer klein (gezien de lange remafstanden). De hoofdas voor de goederentreinen nu uitrusten in level 1 betekent dus bijna geen verlies in capaciteit.
Op lange termijn is het wèl de bedoeling om heel België op level 2 te zetten, maar daar zijn we vandaag dus nog niet aan toe.
Oja: vanaf dit weekend is er ETCS te vinden in de omgeving van Mechelen, L25,27 en 53 krijgen er een stukje ETCS bij

Re: ETCS in België.
Omdat het GSMr netwerk nog niet volledig gaten vrij is. Net zoals de drie grote gsm operatoren moet men voor de GSMr-mast een bouwvergunning hebben om dergelijke masten te mogen plaatsen. Vooral in Het Brusselse maar ook nog op verschillende andere plaatsen is het GSMr netwerk niet 100% dicht. Dus voorlopig is Level 1 de beste keuze tot je een voldoende dekking hebt met GSMr. Het is zelfs zo erg dat het Brusselse gewest zowat de strengste normen wereldwijd heeft ivm straling, leuk voor de bevolking maar minder praktisch om de masten op de juiste plaats te krijgen. Klachten van buurtbewoners en andere zaken brengen we dan nog niet aan als het over het plaatsen van die masten gaat.
Re: ETCS in België.
Maar dat is maar een detail hoor, een GSM-R mast bijplaatsen is geen al te grote moeilijkeid. Zeker de micro-cellen zijn in 1-2-3 gezet.Steven schreef:Omdat het GSMr netwerk nog niet volledig gaten vrij is. Net zoals de drie grote gsm operatoren moet men voor de GSMr-mast een bouwvergunning hebben om dergelijke masten te mogen plaatsen. Vooral in Het Brusselse maar ook nog op verschillende andere plaatsen is het GSMr netwerk niet 100% dicht. Dus voorlopig is Level 1 de beste keuze tot je een voldoende dekking hebt met GSMr. Het is zelfs zo erg dat het Brusselse gewest zowat de strengste normen wereldwijd heeft ivm straling, leuk voor de bevolking maar minder praktisch om de masten op de juiste plaats te krijgen. Klachten van buurtbewoners en andere zaken brengen we dan nog niet aan als het over het plaatsen van die masten gaat.
Het werkt trouwens andersom: als er beslist wordt een lijn uit te rusten met level 2 (bijvoorbeeld L73), dan wordt de GSM-R aangepast.
Re: ETCS in België.
Waarom is dan recent de lijst met zwarte gaten op het GSMr-net een aantal punten rijker geworden ipv armer


