Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door kika »

Steve schreef:Wat ongetwijfeld wel een reden zou kunnen zijn, is dat het weinig zin zou hebben (en proportioneel ook erg duur zou zijn) om een heel dieselbedrijf met materieel, onderhoud, brandstofbevoorrading enz te onderhouden voor het ene stukje dat dan nog overblijft, of twee mocht ook Mol - Neerpelt niet meteen aangepakt worden.
Een beetje aan de rand: hoe oud zijn de huidige installaties in Mol? Hoe lang kunnen ze zo ongeveer mee zonder groot onderhoud? Idem met MW41. Ook al is dat eerste stuk onder de draad gebracht, kan het nog wel een tijdje mee. (Staat er voor de HSL4 ook een 62'er klaar om te depanneren? Waar tankt die?)
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

Steve schreef:
Bibke schreef:In mijn ogen heeft de elektrificatie Herentals - Mol enkel echt zin als men ook Mol - Hasselt onder brengt en/of Neerpelt Weert.
Mol - Hasselt heeft zeker nut bij problemen op de lijnen tussen Lier en Hasselt via Aarschot.
In dat geval lijkt de voorkeur me toch vooral uit te gaan naar Neerpelt (-Hamont/Weert), niet?

De mogelijke omleiding bij problemen op de lijnen 16/35 lijkt me toch van een beperkt nut te zijn, aangezien je groot deel van je aantrekkingspolen niet kunt bedienen (Heist, Aarschot, Diest, enzovoort). Enkel voor wie een langere afstand aflegt, zou zo'n omleiding nut hebben... maar of enkel dat opweegt tegen de kosten voor elektrificatie?

Wat ongetwijfeld wel een reden zou kunnen zijn, is dat het weinig zin zou hebben (en proportioneel ook erg duur zou zijn) om een heel dieselbedrijf met materieel, onderhoud, brandstofbevoorrading enz te onderhouden voor het ene stukje dat dan nog overblijft, of twee mocht ook Mol - Neerpelt niet meteen aangepakt worden.
Steve, ik denk dan meer aan een omleiding voor goederentreinen minder voor reizigerstreinen want inderdaad dan kan je de door u aangehaalde stations niet bedienen.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Bibke schreef:
Steve schreef:
Bibke schreef:In mijn ogen heeft de elektrificatie Herentals - Mol enkel echt zin als men ook Mol - Hasselt onder brengt en/of Neerpelt Weert.
Mol - Hasselt heeft zeker nut bij problemen op de lijnen tussen Lier en Hasselt via Aarschot.
In dat geval lijkt de voorkeur me toch vooral uit te gaan naar Neerpelt (-Hamont/Weert), niet?

De mogelijke omleiding bij problemen op de lijnen 16/35 lijkt me toch van een beperkt nut te zijn, aangezien je groot deel van je aantrekkingspolen niet kunt bedienen (Heist, Aarschot, Diest, enzovoort). Enkel voor wie een langere afstand aflegt, zou zo'n omleiding nut hebben... maar of enkel dat opweegt tegen de kosten voor elektrificatie?

Wat ongetwijfeld wel een reden zou kunnen zijn, is dat het weinig zin zou hebben (en proportioneel ook erg duur zou zijn) om een heel dieselbedrijf met materieel, onderhoud, brandstofbevoorrading enz te onderhouden voor het ene stukje dat dan nog overblijft, of twee mocht ook Mol - Neerpelt niet meteen aangepakt worden.
Steve, ik denk dan meer aan een omleiding voor goederentreinen minder voor reizigerstreinen want inderdaad dan kan je de door u aangehaalde stations niet bedienen.
hoeveel keer per jaar gebeurt dat een goederen wordt omgeleid 1 a 2x per jaar zoiets ,
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

Maar eens dat men daar terug dubbelsporig en elektrisch kan rijden zou het wel eens kunnen dat dat meer gebeurt.
Nu zijn het diesels die de omleiding kunnen maken en dan nog met oponthoud door de enkelsporige stukken.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

off topic:
Mol-Neerpelt-Weert zou eigenlijk terug dubbelspoor moeten worden (zoals voor 1948) + elektrificatie.
Mol-Hasselt idem-dito (zoals voor 1990). Elektrificatie mag, maar deze lijn is eigenlijk meer geschikt voor light-rail/light-train.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Synrise

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Synrise »

LML schreef:
melle schreef:Maak van die 5 km maar gerust 2 km.
Dit spoor is niet buiten dienst en maakt zelfs nog deel uit van een andere industrielijn. (lijn 2XX)
Off topic:
Vanaf Y. Wolfstee is het richting Aarschot (Herentals => Morkhoven) nog steeds L29. De andere lijn die daar afsplitst is L207 (Herentals => Meerhout-Zittaart) langs het Albertkanaal. Op beide lijnen zien de bovenkant van de sporen nog mooi grijs (bereden dus). En dat komt zo: Als er een trein vanuit Herentals naar L207 wil, wordt deze opgeduwd tot op L29 (op dat stukje van enkele km). Van hieruit kan de tb terug op normale wijze (al slepend) L207 oprijden...

Maar naar het schijnt (ik heb het ook maar van 'horen zeggen') zou er een verbindingsboogje komen van een 100-tal m om heel deze operatie niet meer te moeten doen...

Tot zover deze lezing. Kunnen we nu eindelijk terug on topic gaan?
Ik heb hier een (opvallende) vraag over. Mag dat in deze topic? Zou niet weten waar anders :|
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

Synrise schreef:Ik heb hier een (opvallende) vraag over. Mag dat in deze topic? Zou niet weten waar anders :|
Doe maar. Als het fout is kan het wel omzetten.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Dieselfreak »

Met de elektrificatie tot Mol is het laatste wat grotere station waar geen draad hangt, verdwenen in België. Vandaag zijn er in heel het land nog slechts enkele bemande stations zonder draad. Op lijn 122 is er geen enkel meer, op lijn 86 is er alleen nog Ronse, hoewel in De Pinte boven het perron richting Oudenaarde ook geen draad hangt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door 260689 »

Dieselfreak schreef:Met de elektrificatie tot Mol is het laatste wat grotere station waar geen draad hangt, verdwenen in België. Vandaag zijn er in heel het land nog slechts enkele bemande stations zonder draad. Op lijn 122 is er geen enkel meer, op lijn 86 is er alleen nog Ronse, hoewel in De Pinte boven het perron richting Oudenaarde ook geen draad hangt.
En dan vergeet je de L58 Gent - Eeklo
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Dieselfreak »

260689 schreef:En dan vergeet je de L58 Gent - Eeklo
Daar is het alleen nog Eeklo en Wondelgem. Ten oosten van Mol zijn er nog nog enkele, zijn er op lijn 132 nog?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:
260689 schreef:En dan vergeet je de L58 Gent - Eeklo
Daar is het alleen nog Eeklo en Wondelgem. Ten oosten van Mol zijn er nog nog enkele, zijn er op lijn 132 nog?
Walcourt, Mariembourg en Couvin, en ik denk dat we ze dan wel ongeveer gehad hebben.
Met vriendelijke groet

overweg13
profke
Berichten: 631
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door profke »

Vandaag zijn er in heel het land nog slechts enkele bemande stations zonder draad
ik weet niet welke lijnen het zijn, maar voor zover ik weet zijn neerpelt en leopoldsburg bemand.
(en zonder draad) lommel dacht ik ook dat bemand was.


gaat men hamont, waar de trein gaat "keren", bemannen?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:Walcourt, Mariembourg en Couvin, en ik denk dat we ze dan wel ongeveer gehad hebben.
In Couvin zijn de loketten toch gesloten?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben gisteren naar Mol geweest. Van Herentals tot Mol staan er overal al palen. Van Geel tot kort voor Mol hangt de draad er al. In Mol zelf staan er wel palen, maar er hangt nog geen draad.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Synrise

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Synrise »

De doelstelling om de elektrische dienst te laten starten was toch 2015 he? Wat is men dan nog van plan om gedurende 2014 te doen? :)
Plaats reactie