Een beetje aan de rand: hoe oud zijn de huidige installaties in Mol? Hoe lang kunnen ze zo ongeveer mee zonder groot onderhoud? Idem met MW41. Ook al is dat eerste stuk onder de draad gebracht, kan het nog wel een tijdje mee. (Staat er voor de HSL4 ook een 62'er klaar om te depanneren? Waar tankt die?)Steve schreef:Wat ongetwijfeld wel een reden zou kunnen zijn, is dat het weinig zin zou hebben (en proportioneel ook erg duur zou zijn) om een heel dieselbedrijf met materieel, onderhoud, brandstofbevoorrading enz te onderhouden voor het ene stukje dat dan nog overblijft, of twee mocht ook Mol - Neerpelt niet meteen aangepakt worden.
Electrificatie Herentals-Mol
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Steve, ik denk dan meer aan een omleiding voor goederentreinen minder voor reizigerstreinen want inderdaad dan kan je de door u aangehaalde stations niet bedienen.Steve schreef:In dat geval lijkt de voorkeur me toch vooral uit te gaan naar Neerpelt (-Hamont/Weert), niet?Bibke schreef:In mijn ogen heeft de elektrificatie Herentals - Mol enkel echt zin als men ook Mol - Hasselt onder brengt en/of Neerpelt Weert.
Mol - Hasselt heeft zeker nut bij problemen op de lijnen tussen Lier en Hasselt via Aarschot.
De mogelijke omleiding bij problemen op de lijnen 16/35 lijkt me toch van een beperkt nut te zijn, aangezien je groot deel van je aantrekkingspolen niet kunt bedienen (Heist, Aarschot, Diest, enzovoort). Enkel voor wie een langere afstand aflegt, zou zo'n omleiding nut hebben... maar of enkel dat opweegt tegen de kosten voor elektrificatie?
Wat ongetwijfeld wel een reden zou kunnen zijn, is dat het weinig zin zou hebben (en proportioneel ook erg duur zou zijn) om een heel dieselbedrijf met materieel, onderhoud, brandstofbevoorrading enz te onderhouden voor het ene stukje dat dan nog overblijft, of twee mocht ook Mol - Neerpelt niet meteen aangepakt worden.
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Electrificatie Herentals-Mol
hoeveel keer per jaar gebeurt dat een goederen wordt omgeleid 1 a 2x per jaar zoiets ,Bibke schreef:Steve, ik denk dan meer aan een omleiding voor goederentreinen minder voor reizigerstreinen want inderdaad dan kan je de door u aangehaalde stations niet bedienen.Steve schreef:In dat geval lijkt de voorkeur me toch vooral uit te gaan naar Neerpelt (-Hamont/Weert), niet?Bibke schreef:In mijn ogen heeft de elektrificatie Herentals - Mol enkel echt zin als men ook Mol - Hasselt onder brengt en/of Neerpelt Weert.
Mol - Hasselt heeft zeker nut bij problemen op de lijnen tussen Lier en Hasselt via Aarschot.
De mogelijke omleiding bij problemen op de lijnen 16/35 lijkt me toch van een beperkt nut te zijn, aangezien je groot deel van je aantrekkingspolen niet kunt bedienen (Heist, Aarschot, Diest, enzovoort). Enkel voor wie een langere afstand aflegt, zou zo'n omleiding nut hebben... maar of enkel dat opweegt tegen de kosten voor elektrificatie?
Wat ongetwijfeld wel een reden zou kunnen zijn, is dat het weinig zin zou hebben (en proportioneel ook erg duur zou zijn) om een heel dieselbedrijf met materieel, onderhoud, brandstofbevoorrading enz te onderhouden voor het ene stukje dat dan nog overblijft, of twee mocht ook Mol - Neerpelt niet meteen aangepakt worden.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Maar eens dat men daar terug dubbelsporig en elektrisch kan rijden zou het wel eens kunnen dat dat meer gebeurt.
Nu zijn het diesels die de omleiding kunnen maken en dan nog met oponthoud door de enkelsporige stukken.
Nu zijn het diesels die de omleiding kunnen maken en dan nog met oponthoud door de enkelsporige stukken.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
off topic:
Mol-Neerpelt-Weert zou eigenlijk terug dubbelspoor moeten worden (zoals voor 1948) + elektrificatie.
Mol-Hasselt idem-dito (zoals voor 1990). Elektrificatie mag, maar deze lijn is eigenlijk meer geschikt voor light-rail/light-train.
Mol-Neerpelt-Weert zou eigenlijk terug dubbelspoor moeten worden (zoals voor 1948) + elektrificatie.
Mol-Hasselt idem-dito (zoals voor 1990). Elektrificatie mag, maar deze lijn is eigenlijk meer geschikt voor light-rail/light-train.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Ik heb hier een (opvallende) vraag over. Mag dat in deze topic? Zou niet weten waar andersLML schreef:Off topic:melle schreef:Maak van die 5 km maar gerust 2 km.
Dit spoor is niet buiten dienst en maakt zelfs nog deel uit van een andere industrielijn. (lijn 2XX)
Vanaf Y. Wolfstee is het richting Aarschot (Herentals => Morkhoven) nog steeds L29. De andere lijn die daar afsplitst is L207 (Herentals => Meerhout-Zittaart) langs het Albertkanaal. Op beide lijnen zien de bovenkant van de sporen nog mooi grijs (bereden dus). En dat komt zo: Als er een trein vanuit Herentals naar L207 wil, wordt deze opgeduwd tot op L29 (op dat stukje van enkele km). Van hieruit kan de tb terug op normale wijze (al slepend) L207 oprijden...
Maar naar het schijnt (ik heb het ook maar van 'horen zeggen') zou er een verbindingsboogje komen van een 100-tal m om heel deze operatie niet meer te moeten doen...
Tot zover deze lezing. Kunnen we nu eindelijk terug on topic gaan?

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Doe maar. Als het fout is kan het wel omzetten.Synrise schreef:Ik heb hier een (opvallende) vraag over. Mag dat in deze topic? Zou niet weten waar anders
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Met de elektrificatie tot Mol is het laatste wat grotere station waar geen draad hangt, verdwenen in België. Vandaag zijn er in heel het land nog slechts enkele bemande stations zonder draad. Op lijn 122 is er geen enkel meer, op lijn 86 is er alleen nog Ronse, hoewel in De Pinte boven het perron richting Oudenaarde ook geen draad hangt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
En dan vergeet je de L58 Gent - EekloDieselfreak schreef:Met de elektrificatie tot Mol is het laatste wat grotere station waar geen draad hangt, verdwenen in België. Vandaag zijn er in heel het land nog slechts enkele bemande stations zonder draad. Op lijn 122 is er geen enkel meer, op lijn 86 is er alleen nog Ronse, hoewel in De Pinte boven het perron richting Oudenaarde ook geen draad hangt.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Daar is het alleen nog Eeklo en Wondelgem. Ten oosten van Mol zijn er nog nog enkele, zijn er op lijn 132 nog?260689 schreef:En dan vergeet je de L58 Gent - Eeklo
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Walcourt, Mariembourg en Couvin, en ik denk dat we ze dan wel ongeveer gehad hebben.Dieselfreak schreef:Daar is het alleen nog Eeklo en Wondelgem. Ten oosten van Mol zijn er nog nog enkele, zijn er op lijn 132 nog?260689 schreef:En dan vergeet je de L58 Gent - Eeklo
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Electrificatie Herentals-Mol
ik weet niet welke lijnen het zijn, maar voor zover ik weet zijn neerpelt en leopoldsburg bemand.Vandaag zijn er in heel het land nog slechts enkele bemande stations zonder draad
(en zonder draad) lommel dacht ik ook dat bemand was.
gaat men hamont, waar de trein gaat "keren", bemannen?
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Electrificatie Herentals-Mol
In Couvin zijn de loketten toch gesloten?overweg13 schreef:Walcourt, Mariembourg en Couvin, en ik denk dat we ze dan wel ongeveer gehad hebben.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Ik ben gisteren naar Mol geweest. Van Herentals tot Mol staan er overal al palen. Van Geel tot kort voor Mol hangt de draad er al. In Mol zelf staan er wel palen, maar er hangt nog geen draad.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
De doelstelling om de elektrische dienst te laten starten was toch 2015 he? Wat is men dan nog van plan om gedurende 2014 te doen? 
