"De biljetreiziger is massaal overgestapt naar de rittenkaart", zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn. "In voorverkoop zijn de vervoerbewijzen gemiddeld 20 procent goedkoper dan de biljetten die de reizigers bij de chauffeurs van De Lijn kunnen aankopen", aldus Van de Vreken. Door goedkopere vervoerbewijzen in voorverkoop wil De Lijn stipter kunnen rijden.
Het voorverkoopnet van De Lijn kent ondertussen 2.930 winkelpunten. Dat is de helft meer dan de 2.000 die vooropgesteld waren. Krantenwinkels nemen 51 procent (1.493 winkelpunten) voor hun rekening, supermarkten 31,9 procent (936 winkelpunten) en andere verkooppunten, zoals copycenters, drankenhandels en geschenkwinkels 17,1 procent (501 winkelpunten). De Lijn heeft ook nog 251 verkoopautomaten, vooral in Antwerpen en Gent.
Intussen heeft De Lijn haar voorverkoopnet ook open gesteld voor andere distributiekanalen en bieden 471 benzinestations, videotheken en nachtwinkels vervoerbewijzen aan. "Er kwam veel meer interesse uit de sector dan we verwacht hadden", verklaart Van de Vreken de grote toename van het aantal verkooppunten. De Lijn zal ervoor blijven ijveren om het netwerk van voorverkooppunten verder te verfijnen zodat de openingstijden voor de reizigers zo ruim mogelijk zijn.
Uit de cijfers over het aantal ontwaardingen blijkt dat de verkoop op het voertuig sterk daalt. Eind juli namen de vervoerbewijzen uit de voorverkoop 59 procent van het totaal aantal ontwaardingen voor hun rekening. Drie weken voor de start van het voorverkoopnet was dat 4,7 procent. De groei van vervoerbewijzen uit voorverkoop is het grootst in de provincies Antwerpen, Oost- en West- Vlaanderen.
(Belga 13:45)
http://www.demorgen.be/telex/?news=own1156333864

