gysev schreef:kika schreef:Dus omdat jou vaste P-trein bij schrapping je slechts 15' minuten vertraging oplevert (plus eventuele aansluitingen) zou men
over het algemeen niet beter af zijn met een kwartiersfrequentie op de belangrijkste assen tussen de grote steden die in geval van extreme(re) omstandigheden verminderd wordt tot halfuursfequentie? Oftewel begrijp ik u niet goed, oftewel gaat u teveel uit van toevallig uw prima verbinding oftewel zijn we het niet met elkaar eens
Je moet mijn antwoord niet verdraaien. Als je beweert dat de oplossing van NS beter is (= preventief afschaffen van een groot deel van de treinen) dan die van de NMBS (omdat de reizigers vertraging oplopen wegens een overvol netwerk) ben ik niet akkoord want iemand wiens trein werd afgeschaft is ook in vertraging. Ook als die afschaffing "gepland" is uit schrik voor slecht weer. En dan zwijgen we nog over overvolle treinen en gemiste aansluitingen. Dus zijn we het inderdaad oneens: ik heb liever alle voorziene treinen met 20' vertraging dan (minstens) evenveel vertraging én slechtere reisomstandigheden. Ter info: ik werk in ploegen en neem dus nooit een P-trein - ik heb er dus ook geen belang bij dat die rijden
Wel en dan verschillen we toch van mening, ik treed kika volledig bij dat ik liever heb dat de NMBS grosso modo overal zijn frequenties verdubbelt als daar tegenover staat dat er in bepaalde omstandigheden een deel van die extra treinen preventief geschrapt wordt.
In theorie is uw redenering juist: als er een trein afgeschaft wordt hebben alle reizigers die die trein willen nemen direct een vertraging van een kwartier bij een kwartierfrequentie, maar je moet uitgaan van de praktische reiziger die nogal eens moet overstappen (in verschillende vervoersmodi) en die in het geval bij de NMBS bij een gemiste aansluiting regelmatig een grotere vertraging zal oplopen dan op een gelijkaardige verbinding in NL.
Dat daar tegenover staat dat er hooguit enkele keren per jaar een vertraging van een kwartier is omdat de kwartierfrequentie naar een half uur gewijzigd is. Over een heel jaar zal de reiziger in NL dus minder tijd verliezen dan hier.
het is trouwens niet een groot deel dat preventief afgeschaft wordt, het gaat slechts om een klein percentage van de treinen.
Bovendien maak je de fout dat je het Belgische net vergelijkt met dat van de NS. In België zit alles veel meer geconcentreerd op één stad én zijn er op de meeste hoofdlijnen heel wat meer rijpaden vrij te houden voor goederentreinen. Dan spreek ik nog niet over het veel grotere aantal lijnen met 4 sporen in NL. Cru gezegd: NS in de randstad is een metronet, de NMBS een spoorwegnet.
De NMBS zou in een deel van België ook een metronet moeten uitbaten, maar daar zitten we nog ver van af. Verder zouden meer doelgerichte investeringen in infra het probleem van de rijpaden al sterk kunnen verbeteren, maar dat is dan weer een andere discussie.