BENELUX

groentje

Re: BENELUX

Bericht door groentje »

Tussen de retoriek en de feiten zit wel vaker een verschil bij de NMBS.
Stijn82

Bericht door Stijn82 »

Afbeelding
carlos

opnieuw volwaardige Benelux trein

Bericht door carlos »

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130927_00762712
NMBS voert Beneluxtrein opnieuw in

Vanaf eind volgend jaar zal er opnieuw een hogesnelheidstrein rijden van Amsterdam naar Brussel, net zoals de Beneluxtrein vroeger. Zestien keer per dag zal een trein het traject aandoen. Dat meldt de NMBS op een persconferentie.

<p>De persconferentie van de NMBS is volop aan de gang, maar er werd wel al gemeld dat de Beneluxtrein terugkomt en de Fyra zal vervangen. Vanaf eind 2014 zal de ‘nieuwe’ Beneluxtrein zestien keer per dag van Amsterdam naar Brussel sporen.

Reizigers zullen kunnen kiezen uit een hogesnelheidstrein en een intercity. Vanaf eind 2016 zal de IC-trein wel over een ander traject rijden, niet meer via Roosendaal.</p><p/><p>De NMBS en Nederlandse Spoorwegen moesten een alternatief bedenken nadat de Fyra van de sporen werd gehaald na meerdere problemen.</p
Steve

Re: opnieuw volwaardige Benelux trein

Bericht door Steve »

Eind VOLGEND jaar dus pas opnieuw de oude situatie, met dus nog steeds geen enkele tijdswinst? En pas over drie jaar via de HSL, terwijl het nu al zonder ál te veel gedoe zou kunnen? Pfff...
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Eurostar zal twee keer per dag via de kanaaltunnel op het traject Amsterdam - Brussel - Londen rijden.
Nu ben ik benieuwd hoe men de grenscontrole daar praktisch gaat doen...
Terminus

Bericht door Terminus »

Blijkbaar blijft het in de richting Londen met een overstap in Brussel (er komt dus een soort Eurostar-aanvoertrein), terugrit is geen probleem aangezien de controle in Londen gebeurt.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Steve schreef:Eind VOLGEND jaar dus pas opnieuw de oude situatie, met dus nog steeds geen enkele tijdswinst? En pas over drie jaar via de HSL, terwijl het nu al zonder ál te veel gedoe zou kunnen? Pfff...
Tijdwinst? Reken daar maar niet op.

De 'Benelux-plus' (stops: Amsterdam, Schiphol, Den Haag, Rotterdam, Breda, Noorderkempen, Antwerpen, Mechelen, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid) zal naar verwachting van NS 194 minuten over de route doen. Dat is 30 minuten méér dan wat de oude Beneluxtrein nodig had om van Amsterdam naar Brussel te sporen via Roosendaal.

Er is dus absoluut geen sprake van enige vorm van verbetering, maar van een sigaar uit eigen doos. Plaatsen als Dordrecht, Roosendaal en de provincie Zeeland komen er bovendien bekaaid vanaf, alleen de L-trein blijft over.

Ik vind het onbegrijpelijk dat ROVER en TreinTramBus blij zijn met dit voorstel.
rdv

Bericht door rdv »

Terminus schreef:Blijkbaar blijft het in de richting Londen met een overstap in Brussel (er komt dus een soort Eurostar-aanvoertrein), terugrit is geen probleem aangezien de controle in Londen gebeurt.
Dus 80 minuten verliestijd in Brussel.
En Amsterdam - Brussel zal dan via L28 moeten gaan, of gaan ze de kopsporen in Brussel-Zuid doortrekken (met een automatisch hekken)?
groentje

Bericht door groentje »

Gematigd blij, AlexNL. Maar het duurt inderdaad allemaal nogal lang vooraleer het terug in orde is, de rittijd is inderdaad belachelijk, en Roosendaal komt er te bekaaid vanaf. Het zal een verbetering worden ten opzichte van wat het nu is, maar daarmee is het dan ook gezegd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Ik vind het onbegrijpelijk dat ROVER en TreinTramBus blij zijn met dit voorstel.
"Overwegend positief". Blij gaat me te ver.
Er was informatie vooraf maar het "detail" 30 minuten reistijdverlenging was daarin verzwegen. En ondertussen moest er wel een persbericht klaar zijn voor direct na de persconferentie...
Niettemin is ook het huidige plan alleen maar tot stand gekomen door de continue druk uit de politiek en verschillende organisaties. Een jaar geleden was dit nog ondenkbaar geweest.

Het is nu zaak het voorgestelde plan de goede richting op te duwen. I&M heeft net de adviesaanvraag voor de noodzakelijke concessiewijziging ingediend. Het advies zal zeer waarschijnlijk een stuk genuanceerder zijn dan wat er in een persbericht op basis van (achteraf gebleken) onvolledige informatie past.

Groetjes,
Rian
LHOON

Bericht door LHOON »

AlexNL

Bericht door AlexNL »

groentje schreef:Het zal een verbetering worden ten opzichte van wat het nu is, maar daarmee is het dan ook gezegd.
Op de korte termijn is het een verbetering (al is het buitengewoon jammer dat het tot december 2014 moet duren voordat er weer 16 Beneluxtreinen per dag rijden), maar al vrij snel daarna wordt de situatie weer verslechterd. Het 'palet aan reismogelijkheden' biedt helemaal niet zoveel reismogelijkheden, maar biedt vooral een hoop nadelen.

Nadelengroep 1: Thalys en Eurostar als HST tussen Amsterdam en Brussel/Parijs/Londen/Lille
Het aanbod aan echte HST's tussen Amsterdam, Brussel, Frankrijk en Engeland kent nog meer nadelen dan Fyra naar Brussel:
1- Het prijsniveau ligt hoger: een enkeltje met Thalys is momenteel verkrijgbaar vanaf € 29, maar enige flexibliteit drijft de prijs snel ver op
2- Net zo in-/beperkt flexibel
3- Thalys biedt minder capaciteit (2/3e van een V250)
4- Veel van die treinen worden gedeeld met reizigers met andere bestemmingen waardoor de beschikbare capaciteit voor Nederland - België zal tegenvallen.

Nadelengroep 2: de vervangende Beneluxdienst, 'Benelux-plus'
1- De vervangende Beneluxdienst rijdt vanaf december 2016 en zal zigzaggend door het land gaan. Deze omwegen (waarbij onderweg een keer van rijrichting wordt gewisseld) zorgt ervoor dat de rit maarliefst 194 minuten gaat duren. De allereerste Beneluxtrein deed de rit tussen Amsterdam en Brussel - inclusief kopmaken in Antwerpen - in 178 tot 184 minuten. In 2012 deed de Beneluxtrein het in 164 minuten. Dit terwijl Jan en Piet Modaal juist een betaalbare, snellere treinverbinding was beloofd.
2- Er kan misschien wat tijd bespaard worden door tussen Amsterdam en Rotterdam te reizen met een trein over de hogesnelheidslijn en in Rotterdam over te stappen, maar in het meest gunstige geval bespaar je daarmee zo'n 30 minuten (afhankelijk van de aansluiting) waardoor de tijdwinst t.o.v. de oude situatie (met directe Beneluxtrein) op ongeveer 0 minuten uitkomt.

Nadelengroep 3: Nederlandse steden
1- In Nederland gaat de treindienst op de schop: de IC-serie Den Haag - Venlo zal over de HSL worden gestuurd. De gemeente Dordrecht raakt hierdoor een intercityverbinding met Brabant kwijt en is aangewezen op de stoptrein Den Haag - Breda, alwaar zal moeten worden overgestapt.
2- Zuidwest Nederland is alweer de pineut: na het wegvallen van de Beneluxtrein kwamen er veel klachten uit de regio's Dordrecht, Roosendaal en Zeeland. Een grote groep reizigers (die een redelijk snelle IC tot hun beschikking hadden) waren ineens aangewezen op een trage en vaak overvolle stoptrein. Zij hebben nu weer een IC-trein tot hun beschikking, maar vanaf december 2016 zullen ze weer in dezelfde situatie terechtkomen. Voor veel reizigers uit die regio is het alwéér een verslechtering.

Ik zie geen reden om blij te zijn met het vandaag gepresenteerde voorstel voor de middellange termijn. Eigenlijk zie ik helemaal geen reden om zelfs maar 'overwegend positief' te zijn over het voorstel. De situatie van voor december 2012 herstellen en het daarbij laten (afgezien van wat meer Thalyssen) lijkt mij een betere oplossing ten opzichte van wat vandaag is gepresenteerd.

Ik vrees dat ROVER en TTB niet volledig zijn geïnformeerd, of dat ze zich in de luren hebben laten leggen door de spoorwegen.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Er loopt inmiddels al een ander topic over de terugkeer van de Benelux, ik denk dat het handiger is om de discussies of samen te voegen (moderator? :)) of in dat topic voort te zetten.
groentje

Bericht door groentje »

Extra HST's zorgt wel voor meer mogelijkheden an sich. Er zijn zitplaatsen beschikbaar, en dus ook meer 'goedkope' zitplaatsen. Maar goed, HST's zijn geen basisvoorziening, en dat zal wel zo blijven. Gelukkig wordt het klassieke aanbod ook terug uitgebreid. Een klassiek aanbod dat, zelfs als het over de HSL gaat, geen reservering meer zou verplichten, heb ik me laten vertellen.

De Benelux'plus' is inderdaad een grap, en de stops in de Luchthaven en Den Haag kan ik ook alleen maar als concurrentje-pesten benoemen. Maar goed, de Benelux speelt in een andere klasse dan de HST's van deze wereld, snelheid is niet haar voornaamste streefdoel. Wel een goed evenwicht tussen comfort, prijs, en extra bestemmingen die rechtstreeks worden bediend.

Voor veel reizigers is Breda interessanter dan Roosendaal. Dat een omleiding over Breda in het nadeel is van Roosendaal en alles ten westen daarvan, daar ben ik me ook van bewust. Maar het is wel een verdedigbare keuze om Breda beter te gaan bedienen. En we zijn nog niet zo ver, de lobby om een snellere verbinding naar Roosendaal te bewaren, is nog niet voorbij.
Rob

Bericht door Rob »

In de BeneluxPlus zullen waarschijnlijk geen fietsen toegelaten zijn ?
Plaats reactie