Voor alle duidelijkheid: ik beweer zeker niet dat er geen misbruik van gegevens bestaat. Ik kan het me niet meteen bij ons inbeelden, maar dat betekend natuurlijk niet dat het zo overal is. Ik denk dat als je slechts enkele personen hebt die zaken moet regelen op ICT-vak in een bedrijf, dat er veel makkelijker misbruik van macht kan gebeuren aangezien er minder sociale controle is. Bij ons zijn er meer dan 20 informatici in applicatieontwikkeling alleen al... Het enige dat we soms opvragen zijn onze eigen gegevens, omdat we zo snel kunnen detecteren of alles naar behoren functioneert (dit wordt natuurlijk ook gelogd, maar ik ga niet over mezelf gaan klagen

).
Bij ons weet ik ook dat alles goed gelogd wordt en dat de systeembeheerders nooit iets individueel op poten mogen zetten, wat het risico op misbruik enorm inperkt. Hoe dat elders gaat, weet ik natuurlijk niet.
Het feit is echter dat de tijd dat de overheid enkel de minder kwaliteitsvolle informatici kon afsnoepen van de privésector voor een groot deel achter ons ligt. Men heeft een structuur op poten gezet om goede mensen te vinden en dat begint zijn vruchten af te werpen.
De grootste privacy-problemen die mensen hebben komen volgens mij inderdaad voor uit mensen hun eigen acties. Daarnaast acht ik het echter niet onmogelijk dat er bijvoorbeeld individuen bij de gemeentes misbruik maken van de toegang tot de gegevens van het Rijksregister. Dit is echter geen nieuw gegeven: vroeger was dit ook mogelijk op papier en ik ben er zeker van dat het dan ook gebeurde. Nu gaat het gewoon een stuk sneller. Het is de taak van de overheid om dit soort excessen te detecteren en te bestraffen, maar voor zover ik weet is dit niets vergeleken met wat mensen zelf op straat gooien aan informatie (wat het nog altijd niet goed praat natuurlijk).
Een recent voorbeeld van waar het fout is gegaan op vlak van privacy: de NMBS had een bestand met quasi alle klantengegevens online gezet met als doel om een nieuwsbrief op te laten stellen voor iedereen. Dit bestand was echter publiek beschikbaar gesteld, waardoor iedereen die de juiste URL kende dit bestand kon opvragen en downloaden. Ik heb een sterk vermoeden dat Google Chrome hier voor iets tussen zit wegens eigen ervaringen, maar dit ter zijde... Dit was het allereerste dossier dat de Privacycommissie aan het gerecht heeft doorgespeeld.
Kan dit nog gebeuren? Zeker. Er zijn altijd mensen die niet nadenken over wat ze doen en dan gebeuren er zo'n fouten.
pietje schreef:Er moet in ieder geval op een open en transparante manier gecommuniceerd worden over wat er aan wie wordt meegedeeld, zodat iedereen kan zien dat er geen oneigenlijk gebruik is.
Dat gebeurd gelukkig ook. Je kan al die toelatingen bekijken in alle detail want de documenten staan gewoon online, maar ik moet wel toegeven dat de leesbaarheid en vindbaarheid ervan soms beter kan.