carlos schreef:eigenlijk is de maximum capaciteit van een trein bestaande uit deze vernieuwe M5 rijtuigen veel te laag.
vroeger, voor de modernisatie kon je soms nog treinen zien met 10 en zelfs 11 rijtuigen M5; sinds de modernisering is 9 rijtuigen het maximum. (het vermogen van de centrale omvormer is ongewijzigd, maar het verbruik per rijtuig is hoger geworden)
Tel daarbij het verlies aan capaciteit op de bovenverdieping en een volledige trein M5 (9 rijtuigen) heeft nauwelijks meer capaciteit als een volledige trein M4 (11 rijtuigen).
Met 11 M5 in de oude versie? Mag je sterk vergeten. De oude omvormer kon max 8 rijtuigen van stroom voorzien, in extremis haalde ze het onderste uit de kan door 10 rijtuigen te gebruiken maar dat gaf al geregeld is problemen (uitval van de omvormer), want hij zat dan al ver over zijn max te werken. 11 rijtuigen in commerciële dienst hebben er normaal nooit rondgereden wegens onmogelijk te voeden voor die omvormer. Trouwens de vernieuwde M5 stuurrijtuigen hebben allemaal een nieuwe omvormer die veel stabieler werkt. De nieuwe zou dus beter en meer moeten aankunnen dan de oude en dus niet omgekeerd. Doch het feit dat je nu maar 9 rijtuigen M5 ziet als max samenstelling hoeft niets te maken te hebben met die technische eigenschappen maar eerder met het aantal samenstellingen dat men heden met M5 laat rijden.
Trouwens je verliest dan boven wel een paar zitplaatsen. Er zijn er op andere plaatsen wel gewonnen. Zoals het verwijderen van de tweede wc, hier win je dus al vier plaatsen. Er zijn links en rechts ook een aantal klapbanken geplaats. Dus het totale verlies aan zitplaatsen is minder groot dan je denkt.
Trouwens wat dat verbruik betreft zou ik nog niet zo zeker zijn, volgens mij steekt er nu misschien meer verlichting in maar met lampen die zuiniger zijn dan de vorige generatie. Verder steken er displays in maar met die LED-technologie kan ik me niet voorstellen dat het verbruik daarvan heel hoog zal zijn.