Ik blijf het met die stelling dus oneens. Je kunt de miserie die veroorzaakt wordt door vertragingen niet optellen, of vermenigvuldigen; dat is een puur individuele beleving. Om het cru te stellen: ik vind het veel erger dat ik als individu om 11:18 een aansluiting mis, dan dat er enkele honderden van mijn medeburgers drie uur vroeger te laat op hun werk komen. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.Dieselfreak schreef:Hoeveel treinen op tijd waren, zegt eigenlijk niet zo veel over hoe stipt het openbaar vervoer in de praktijk is. De meeste vertragingen komen net voor tijdens de drukste uren. Wat heb je eraan dat 80 % van de treinen op tijd rijdt, als die 20 % vertraagde 70 % van de passagiers vervoeren?
Wat uiteraard niet wegneemt dat de NMBS veel betere cijfers zou moeten kunnen voorleggen dan ze nu doen. Een oplossing ligt volgens mij in het verkorten van de rijtijden, maar het drastisch verlengen van de stilstanden in de stations. Want daar ligt precies de reden waarom treinen geleidelijk met kleine vertragingen beginnen te rijden (ik heb het nu bepaald over treinen richting Brussel en eventueel enkele andere grote stations); vanaf stations als Halle, Denderleeuw, Vilvoorde, Leuven, Braine-l'Alleud, Ottignies zijn die vertragingen niet langer "onschuldig" maar maken ze dat treinen elkaar echt grondig beginnen te hinderen. En voor je het weet zijn de vertragingen dan aangegroeid tot de zo typische 10 à 15 minuten die je zo vaak opgetekend ziet in de spitsuren.