Duitsers bieden flitstrein
Re: Duitsers bieden flitstrein
Met welk materiaal? DB heeft momenteel niet eens genoeg hogensnelheidstreinen voor het binnenlandse net...neigezug schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/2198 ... _.html[url][/url]
Re: Duitsers bieden flitstrein
Het is informatie uit een hoorzitting. Politiekers overtuigen. Berichtgeving door de Telegraaf. Je kan dat ook lezen als: indien we gevraagd gewezen zouden zijn in januari zouden we eventueel materieel beschikbaar hebben in december 2014. Als je over hetzelfde leest bij een andere nieuwsbron staat er bvb. 'De NS en de Belgische NMBS zetten in de hoorzitting vraagtekens bij de plannen van Arriva.'
Welk materieel? Dat moet of verbouwd worden, of onttrokken aan plaatsen waar er momenteel al tekorten zijn: er zijn geen motorstellen met een vmax van 200km/h (of meer) op overschot (allemaal ICE-vloot). Getrokken materieel? De locomotieven die zo'n vmax halen zijn allemaal ongeschikt voor België en Nederland (120-reeks, 101 + een paar Taurussen). Ik ben niet zo thuis in het gestroomlijnde stoommaterieel, maar ik heb mijn twijfels bij de installatie van boordsystemen
Dus misschien dat er een paar Flirts gekocht zouden kunnen worden met een vmax van 200km/h. Of dat ik nog bepaald materieel van DB over het hoofd zie. Maar al bij al klinkt het allemaal erg: zou, eventueel, misschien, behoort tot de mogelijkheden, mits etc. Komt nog bij dat ze er ook (politiek-economische) eisen bij zetten i.v.m. het hoofdrailnet in Nederland: vergeet het dus maar gauw.
Welk materieel? Dat moet of verbouwd worden, of onttrokken aan plaatsen waar er momenteel al tekorten zijn: er zijn geen motorstellen met een vmax van 200km/h (of meer) op overschot (allemaal ICE-vloot). Getrokken materieel? De locomotieven die zo'n vmax halen zijn allemaal ongeschikt voor België en Nederland (120-reeks, 101 + een paar Taurussen). Ik ben niet zo thuis in het gestroomlijnde stoommaterieel, maar ik heb mijn twijfels bij de installatie van boordsystemen

Dus misschien dat er een paar Flirts gekocht zouden kunnen worden met een vmax van 200km/h. Of dat ik nog bepaald materieel van DB over het hoofd zie. Maar al bij al klinkt het allemaal erg: zou, eventueel, misschien, behoort tot de mogelijkheden, mits etc. Komt nog bij dat ze er ook (politiek-economische) eisen bij zetten i.v.m. het hoofdrailnet in Nederland: vergeet het dus maar gauw.
Re: Duitsers bieden flitstrein
En waar gaan ze het personeel halen? Misschien vergeten ze even dat er nog iemand mee moet rijden ook? NS heeft nu al de grootste moeite om machinisten te vinden en op te leiden die naar België kunnen/mogen rijden.
Re: Duitsers bieden flitstrein
De huidige treinbestuurders van de ICE rijden toch ook in DE-BE-NL? Toegegeven, men zal er zowiso extra moeten bij opleiden, maar onvindbaar zijn ze niet denk ik...Hobbes schreef:En waar gaan ze het personeel halen? Misschien vergeten ze even dat er nog iemand mee moet rijden ook? NS heeft nu al de grootste moeite om machinisten te vinden en op te leiden die naar België kunnen/mogen rijden.
Re: Duitsers bieden flitstrein
Ja ok, maar ik denk dat de huidige ICE bestuurders ofwel Duitsland-België rijden, ofwel Duitsland-Nederland. Dus zouden ze Duitse bestuurders opleiden om tussen België en Nederland te gaan rijden of Nederlandse bestuurders? Of komen vissen in de Belgische vijver?Joris schreef:De huidige treinbestuurders van de ICE rijden toch ook in DE-BE-NL? Toegegeven, men zal er zowiso extra moeten bij opleiden, maar onvindbaar zijn ze niet denk ik...Hobbes schreef:En waar gaan ze het personeel halen? Misschien vergeten ze even dat er nog iemand mee moet rijden ook? NS heeft nu al de grootste moeite om machinisten te vinden en op te leiden die naar België kunnen/mogen rijden.
Niet vergeten dat het allemaal niet zo simpel is: men moet de regelgeving van Nederland kennen, de Belgische plus de HSL regelgeving (ETCS België én ETCS Nederland).
Dat is allemaal niet in orde op een paar maanden.
De huidige Nederlandse ICE bestuurders vallen trouwens mee onder NS Hispeed, dus zouden ze zichzelf gaan beconcurreren?
Het is toch allemaal wat ingewikkelder dan sommige mensen denken, en eerlijk gezegd: Dat die LLL er eind volgend jaar gaat zijn, daar heb ik ook mijn twijfels over.
Re: Duitsers bieden flitstrein
Die twijfels lijken me uiterst gezond: ook de nieuwe ICx bijvoorbeeld, daar wordt niet eens van uit gegaan dat die in België gaat rijden. Waar voordien enkele treinen Nederland compatibel zouden worden, is dat teruggebracht tot een 'optie'. Het is gewoon een politieke zet: als ons bedje (bijna) gespreid staat, dan kunnen we eens kijken wat we voor jullie kunnen betekenen. En als dat bedje niet klaarstaat, dan gaan we als een vermoeide peuter doen alsof we nog niet moe zijn en de hele wereld aankunnen. Het is natuurlijk ook niet makkelijk omdat er veel economische onzekerheden bestaan en tsjah, politiek, dat is niet makkelijk om mee samen te werken.