nahoj schreef:
En waarom zou NMBS speciaal een kleiner dwarsprofiel moeten aankopen voor een grote reeks voertuigen, of een kleine (en dus dure) speciale reeks, om enkele uitzonderingen (zoals Roosendaal en L37) te bedienen? Waarom kunnen de infrastructuurbeheerders die uitzonderingen niet wegwerken? Veel eenvoudiger, goedkoper èn comfortabeler (ruimere binneninrichting) voor de belastingsbetaler.
niemand zegt dat NMBS een kleiner dwarsprofiel dan het internationale moet nemen. M5, CFL-Dosto, CFL-2200 (AlstomCoradia duplex),SBB Twindexx Express (Bombardier), Stadler Kiss,... voldoen allemaal aan het internationale dwarsprofiel; voldoen niet: oa. NMBS M6 (te hoog),NS VIRM (te breed) VR Finland Intercity2 (veel te hoog)...
het aankopen van dubbeldekmaterieel dat buiten het standaard profiel komt is de uitzondering, en dus naar alle waarschijnlijkheid duurder dan materieel dat wel binnen het standaard profiel valt...