Minder treinen door rood licht
Minder treinen door rood licht
Uit 'De zondag' van 03/11/2013.
In het eerste semester van 2013 zijn in ons land 28 treinen voorbij een rood licht gereden. Dat is op jaarbasis minder dan in 2011 en 2012, toen respectievelijk 91 en 75 rode seinen gepasseerd werden. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille op een schriftelijke vraag van Jef Van den Bergh (CD&V). Er deden zich weliswaar geen ongevallen voor, maar in het eerste semester van 2013 werd wel 16 keer een eerste gevaarlijk punt bereikt, wat betekent dat een trein in de buurt van een wissel komt waar mogelijk een trein uit de andere richting nadert.
Ook dat aantal gaat in dalende lijn. In de eerste helft van 2011 en 2012 werd in respectievelijk 22 en 23 gevallen een gevaarlijk punt bereikt. De voornaamste oorzaken van seinoverschrijdingen zijn verstrooidheid, verkeerde interpretatie en externe verstoring of afleiding. Omdat treinbestuurders met minder ervaring meer risico lopen, worden ze de eerste vijf jaren extra opgevolgd.
In het eerste semester van 2013 zijn in ons land 28 treinen voorbij een rood licht gereden. Dat is op jaarbasis minder dan in 2011 en 2012, toen respectievelijk 91 en 75 rode seinen gepasseerd werden. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille op een schriftelijke vraag van Jef Van den Bergh (CD&V). Er deden zich weliswaar geen ongevallen voor, maar in het eerste semester van 2013 werd wel 16 keer een eerste gevaarlijk punt bereikt, wat betekent dat een trein in de buurt van een wissel komt waar mogelijk een trein uit de andere richting nadert.
Ook dat aantal gaat in dalende lijn. In de eerste helft van 2011 en 2012 werd in respectievelijk 22 en 23 gevallen een gevaarlijk punt bereikt. De voornaamste oorzaken van seinoverschrijdingen zijn verstrooidheid, verkeerde interpretatie en externe verstoring of afleiding. Omdat treinbestuurders met minder ervaring meer risico lopen, worden ze de eerste vijf jaren extra opgevolgd.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Minder treinen door rood licht
In het begin zijn ze nog tamelijk menselijk. Maar daar wordt scherp op toegezien; het moet niet te gek worden!
Re: Minder treinen door rood licht
Ik denk toch dat de seininrichtingsafdeling van infrabel hier een deel van de pluim op de hoed mag steken, onze bakens in de sporen zijn mee verantwoordelijk voor deze daling.
Met het volledige net op ETCS zou er nog 5% van het oorspronkelijke risico overblijven, dus grof genomen 3 seinoverschrijdingen per jaar is het doel
Met het volledige net op ETCS zou er nog 5% van het oorspronkelijke risico overblijven, dus grof genomen 3 seinoverschrijdingen per jaar is het doel
Re: Minder treinen door rood licht
Het is goed dat er een daling is, maar ik vind eigenlijk dat het streefcijfer 0 moet zijn/worden zeker met de technologie die we nu hebben.Shrek schreef:Ik denk toch dat de seininrichtingsafdeling van infrabel hier een deel van de pluim op de hoed mag steken, onze bakens in de sporen zijn mee verantwoordelijk voor deze daling.
Met het volledige net op ETCS zou er nog 5% van het oorspronkelijke risico overblijven, dus grof genomen 3 seinoverschrijdingen per jaar is het doel
Re: Minder treinen door rood licht
De 0 is niet te behalen vrees ik .. Trouwens hoe baseren ze zich op het cijfer ? Bij "normaal " werkende seinen of ook bij gestoorde seinen , Bv dat het sein A open stond ( Groen ) maar dat sein B door een storing gesloten stond ( rood ) ?
Re: Minder treinen door rood licht
Bij elke % meer daling nemen de kosten exponentieel toe, zodat naar 0 gaan oneindig veel geld kost.Stijn91 schreef:Het is goed dat er een daling is, maar ik vind eigenlijk dat het streefcijfer 0 moet zijn/worden zeker met de technologie die we nu hebben.
Dat gaan we dus niet doen.
Algemeen wordt aangenomen dat het veiligheidsniveau van ETCS voldoende is.
Re: Minder treinen door rood licht
Hoe wordt er geteld? Zit in zo'n streefcijfer bijvoorbeeld ook het niet ETCS-gedeelte? Die ene seinoverschrijding tijdens het rangeren of op een industrie-aansluiting waar er 5 meter te ver wordt gereden? Dan lijken me 3 seinoverschrijdingen per jaar toch best acceptabel en gezond verstand?
Re: Minder treinen door rood licht
Volgens mij maakt men de laatste jaren al onderscheid, nu heet het "in de hoofdsporen".
En alle klutsjes op rangeer,industrie en haventerreinen vallen er dan ook af.
En alle klutsjes op rangeer,industrie en haventerreinen vallen er dan ook af.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Minder treinen door rood licht
'volgens mij' wordt dikwijls door halve waarheid gevolgd.
Dat is hier ook het geval.
Niet om dentheo af te breken (want diens commentaren lees ik graag) maar gewoonweg omdat er een algemeen cijfer wordt gegeven.
Wie bij de NMBS-groep werkt zal misschien al wel gelezen hebben dat er ook nog eens opgesplitst wordt naar hoofdsporen, bijsporen, bundels, gevaarlijk punt al dan niet bereikt...
Dat nieuws wordt dikwijls niet meer meegenomen in de pers of naar politiek toe.
Nochtans is het wel erg relevant om de potentiële gevolgen te kunnen inschatten.
Dat is hier ook het geval.
Niet om dentheo af te breken (want diens commentaren lees ik graag) maar gewoonweg omdat er een algemeen cijfer wordt gegeven.
Wie bij de NMBS-groep werkt zal misschien al wel gelezen hebben dat er ook nog eens opgesplitst wordt naar hoofdsporen, bijsporen, bundels, gevaarlijk punt al dan niet bereikt...
Dat nieuws wordt dikwijls niet meer meegenomen in de pers of naar politiek toe.
Nochtans is het wel erg relevant om de potentiële gevolgen te kunnen inschatten.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Minder treinen door rood licht
Ja ik had het ergens anders gelezen dan in het eerste bericht in deze draad...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Minder treinen door rood licht
Je mag daar toch zeker NMBS Technics bij rekenen, naar mijn mening. Zonder antennes en elektronica aan boord, doen je TBL1+ en ETCS-bakens nietmendalle En van de privé-operatoren moeten we momenteel nog niet veel verwachten.Shrek schreef:Ik denk toch dat de seininrichtingsafdeling van infrabel hier een deel van de pluim op de hoed mag steken, onze bakens in de sporen zijn mee verantwoordelijk voor deze daling.
Met het volledige net op ETCS zou er nog 5% van het oorspronkelijke risico overblijven, dus grof genomen 3 seinoverschrijdingen per jaar is het doel