Shrek schreef:Niet waar, 100 motorstellen V160 zijn inderdaad goedkoper dan 100 motorstellen V200, maar ik beweer enkel dat 100 motorstellen V200 goedkoper (of minstens even duur) gaan zijn als 50 van het ene en 50 van het andere.bobby schreef:Shrek schreef: .
En jawel, je gaat wèl een hele vloot V200 aankopen nèt omdat die goedkoper is dan een deel V200 en een deel V160.
Shrek, ik vrees dat dat wishfull thinking van uw kant is V200 motorstellen die goedkoper zijn dan V160...
Bovendien is het, om alle redenen die Steven hierboven heeft aangehaald, veel goedkoper met grote reeksen te werken dan met kleine.
Zelfs bij de Desiro's zijn ze alle 305 gelijk op een transfo na (die nog steeds makkelijk ingebouwd kan worden). Pakweg 100 Desiro's laten beperken in vermogen of max snelheid had geen enkele winst opgeleverd, dat zal ook niet gebeuren bij nieuw materieel.
We leven niet meer in de jaren 70-80 toen een specifiek ontwerp maken nog zomaar kon en betaalbaar was. Kleine reeksen als de 11,16, 18 of 12 zal je niet snel meer zien in België (en bij uitbreiding heel Europa)
als dat zo zou zijn waarom bestelt SBB dan zowat gelijktijdig Stadler KISS motorstellen (V160) en Bombardier Twindexx Express (V230)?