NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1331
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door rdv »

Shrek schreef:En voor ocharme zo'n detail zou jij tientallen miljoenen meer gaan uitgeven in de aankoop van treinen en dan ook nog eens de helft meer treinpersoneel betalen (2 TBG nodig op dubbeldek)?
Ben ik blij dat jij niet bij de spoorwegen werkt, wij proberen iets efficiënter om te gaan met de beschikbare middelen :wink:
Waarom zijn er 2 TBG nodig voor dubbeldek? Er is toch ook niet meer personeel in 2 of 3 gekoppelde Desiro's? Hier zie ik een veel grotere nood aan meer personeel (men kan niet van het ene stel naar het andere), dan in één dubbeldekstel, waar men wel snel naar boven/beneden kan.
bobby

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door bobby »

Shrek schreef:En voor ocharme zo'n detail zou jij tientallen miljoenen meer gaan uitgeven in de aankoop van treinen en dan ook nog eens de helft meer treinpersoneel betalen (2 TBG nodig op dubbeldek)?
Ben ik blij dat jij niet bij de spoorwegen werkt, wij proberen iets efficiënter om te gaan met de beschikbare middelen :wink:

Als NMBS-groep echt wil besparen dat men dan eens begint met zich te beperken tot hun core business.

dus geen nieuwe stations inclusief stationsomgeving meer, geen participaties in vastgoedprojecten meer.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

bobby schreef:Als NMBS-groep echt wil besparen dat men dan eens begint met zich te beperken tot hun core business.

dus geen nieuwe stations inclusief stationsomgeving meer, geen participaties in vastgoedprojecten meer.
Ook daar sla je de bal mis, die participaties brengen namelijk een hele hoop geld op...
carlos

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door carlos »

Shrek schreef:En voor ocharme zo'n detail zou jij tientallen miljoenen meer gaan uitgeven in de aankoop van treinen en dan ook nog eens de helft meer treinpersoneel betalen (2 TBG nodig op dubbeldek)?
Ben ik blij dat jij niet bij de spoorwegen werkt, wij proberen iets efficiënter om te gaan met de beschikbare middelen :wink:


Shrek

1 desiro kost 7,2 miljoen dollar (NMBS 305 stuks voor 2,2 miljard dollar!)

1 stadler kiss kost 10 miljoen dollar (CFL, 3 ledig, slecht 10 stuks besteld!)

dus 2 desiros kosten 4 miljoen dollar meer dan 1 KISS.

dus over goedkoper werken kan jij blijkbaar nog iets leren.


bron:
http://www.railway-technology.com/proje ... er-trains/
http://www.railway-technology.com/proje ... er-trains/
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

carlos schreef:dus 2 desiros kosten 4 miljoen dollar meer dan 1 KISS.
Hier ga je er verkeerdelijk vanuit dat je met 1 kiss hetzelfde werk kan doen als met 2 desiro's.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

carlos schreef: Shrek, niet mee eens: er zijn L-treinen waar men vanuit reizigersstandpunt veel beter af is met een 3 of 4-ledig dubbeldekmotorstel dan met 2 desiro's, gewoon omdat Infrabel de klantonvriendelijke beslissing heeft genomen in tal van stopplaatsen de perrons niet over elkaar te leggen. Dit impliceert dat lange treinen niet gewenst zijn door de reizigers omdat zij dan veel verder moeten stappen
voorbeelden van zo'n stopplaatsen: Mortsel, Boechout, Berlaar, Melkouwen, Begijnendijk.
Wat jij klantvriendelijk noemt heeft alles te maken met veiligheid. Het voorkomen dat reizigers over de sporen lopen om van perron te veranderen. Ook de overweg die daar ligt heeft er baat bij, want zo moeten de auto's minder lang wachten voor de gesloten overweg. De trein stopt namelijk net voorbij de overweg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

carlos schreef:
Shrek schreef:En voor ocharme zo'n detail zou jij tientallen miljoenen meer gaan uitgeven in de aankoop van treinen en dan ook nog eens de helft meer treinpersoneel betalen (2 TBG nodig op dubbeldek)?
Ben ik blij dat jij niet bij de spoorwegen werkt, wij proberen iets efficiënter om te gaan met de beschikbare middelen :wink:


Shrek

1 desiro kost 7,2 miljoen dollar (NMBS 305 stuks voor 2,2 miljard dollar!)

1 stadler kiss kost 10 miljoen dollar (CFL, 3 ledig, slecht 10 stuks besteld!)

dus 2 desiros kosten 4 miljoen dollar meer dan 1 KISS.

dus over goedkoper werken kan jij blijkbaar nog iets leren.


bron:
http://www.railway-technology.com/proje ... er-trains/
http://www.railway-technology.com/proje ... er-trains/
Jij gaat even goochelen op basis van wat andere betaald hebben voor hun materieel, maar de prijs voor een motorstel kan verschillen van aanbesteding tot aanbesteding. Hoe kan je dan met die cijfers een eerlijk vergelijk maken. De ÖBB had ook desiro's besteld en die verschillen al in prijs van de onze om maar een voorbeeld te geven. Om maar te zeggen dat je met die cijfers die jij hier gebruikt enkel een valse vergelijking maakt.
carlos

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door carlos »

Steven schreef:
carlos schreef:
Shrek schreef:En voor ocharme zo'n detail zou jij tientallen miljoenen meer gaan uitgeven in de aankoop van treinen en dan ook nog eens de helft meer treinpersoneel betalen (2 TBG nodig op dubbeldek)?
Ben ik blij dat jij niet bij de spoorwegen werkt, wij proberen iets efficiënter om te gaan met de beschikbare middelen :wink:


Shrek

1 desiro kost 7,2 miljoen dollar (NMBS 305 stuks voor 2,2 miljard dollar!)

1 stadler kiss kost 10 miljoen dollar (CFL, 3 ledig, slecht 10 stuks besteld!)

dus 2 desiros kosten 4 miljoen dollar meer dan 1 KISS.

dus over goedkoper werken kan jij blijkbaar nog iets leren.


bron:
http://www.railway-technology.com/proje ... er-trains/
http://www.railway-technology.com/proje ... er-trains/
Jij gaat even goochelen op basis van wat andere betaald hebben voor hun materieel, maar de prijs voor een motorstel kan verschillen van aanbesteding tot aanbesteding. Hoe kan je dan met die cijfers een eerlijk vergelijk maken. De ÖBB had ook desiro's besteld en die verschillen al in prijs van de onze om maar een voorbeeld te geven. Om maar te zeggen dat je met die cijfers die jij hier gebruikt enkel een valse vergelijking maakt.

Steven
hoe dan de cijfers zijn wat ze zijn, maar van jullie kant heb ik er nog geen gezien.

jullie beweren bijvoorbeeld dat grote reeksen goedkoper zijn, maar dat staat dan wel haaks tegen de cijfers van CFL.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Bij een grote bestelling trachten alle spoorwegbedrijven af te dingen op de prijs. Als jij iets in grote hoeveelheden gaat kopen in een winkel krijg je meestal ook een volumekorting. Zo werkt het nu eenmaal.
Die cijfers die jij brengt zijn juist op zich maar niet geschikt om te vergelijken, want dan zou je moeten vergelijken vanuit bestellingen die allemaal identiek zijn en dat waren ze niet.
pietmol

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietmol »

Steven schreef:Bij een grote bestelling trachten alle spoorwegbedrijven af te dingen op de prijs. Als jij iets in grote hoeveelheden gaat kopen in een winkel krijg je meestal ook een volumekorting. Zo werkt het nu eenmaal.
Die cijfers die jij brengt zijn juist op zich maar niet geschikt om te vergelijken, want dan zou je moeten vergelijken vanuit bestellingen die allemaal identiek zijn en dat waren ze niet.

Steven,

bij de klassieke openbare aanbesteding, wint de goedkoopste; er is dus geen onderhandelingsfase.


je weet dus nooit vooraf met welke leverancier je in zee zal gaan.

je kan in je lastenboek wel een maximumprijs schrijven, en hiervoor kan die CFL KISS-prijs zeer nuttig zijn.

Als er geen enkele leverancier een offerte indient die onder deze maximum prijs zit, dan mag je de 'ondehanderlingprocedure met bekendmaking' toepassen

bij deze procedure blijven wel de technische eisen, de timing,en de financieringsvoorwaarden van het oorspronkelijke lastenboek van toepassing, je kan in wezen dus enkel nog onderhandelen over de prijs
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Cipallieter schreef:
Doordat de perrons t.o.v. de rijrichting telkens achter de overweg liggen kan deze sneller geopend worden en is de wachttijd van het andere verkeer aan de overweg veel korter.
Klopt, maar heeft inderdaad als bijkomstigheid dat de reizigers van al die stations "achter" in de trein willen zitten.
Theo
Groeten vanop de Heide
carlos

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door carlos »

dentheo schreef:
Cipallieter schreef:
Doordat de perrons t.o.v. de rijrichting telkens achter de overweg liggen kan deze sneller geopend worden en is de wachttijd van het andere verkeer aan de overweg veel korter.
Klopt, maar heeft inderdaad als bijkomstigheid dat de reizigers van al die stations "achter" in de trein willen zitten.

concreet voor de L-trein Antwerpen Centraal - Leuven, betekent dit dat van de passagiers die in Antwerpen Centraal opstappen de passagiers met bestemmingen Berchem, Mortsel, Boechout, Berlaar, Melkouwen, Begijnendijk en Aarschot allemaal achteraan willen zitten. Enkel de passagiers voor Lier, Booischot en Wezemaal willen vooraan zitten. de passagiers voor Heist zullen 60% achteraan en 40% vooraan zitten.
Vandaar dat er achteraan de trein echt wel behoefte is aan dubbeldekmaterieel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Klopt, maar heeft inderdaad als bijkomstigheid dat de reizigers van al die stations "achter" in de trein willen zitten.
Maar moet je daarmee rekening houden als spoorwegmaatschappij? Als de reizigers het te druk vinden moeten ze niet eens een klasverhoging kopen, gewoon 50 meer lopen is voldoende...
carlos

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Klopt, maar heeft inderdaad als bijkomstigheid dat de reizigers van al die stations "achter" in de trein willen zitten.
Maar moet je daarmee rekening houden als spoorwegmaatschappij? Als de reizigers het te druk vinden moeten ze niet eens een klasverhoging kopen, gewoon 50 meer lopen is voldoende...
als dat de visie van NMBS is, dan mag het spoorverkeer snel geliberaliseerd en geprivatiseerd worden...
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

Ik zit in elk geval veel liever in enkeldeksmaterieel, dan in een dubbeldekker waar ik me moet bukken om mijn hoofd niet te stoten...
Plaats reactie