Ontsporing Wilsele
Re: Ontsporing Wilsele
Het is een 'vaste kruising' in die zin dat je daar niet van spoor kunt wisselen, maar het is vermoedelijk wel een kruising met verspringende tongen. Die zijn normaal gekoppeld aan de erachter liggende wissel. Dus als die wissel in afgebogen stand lag, zoals op de beelden te zien is, dan kon de kruising normaal gezien niet verkeerd liggen. Denk ik toch.dentheo schreef:Eigenaardig, ik zie het nu ook.
Vroeger was dat ooit een "vaste kruising" op mijn "tekening" (verouderd ?), die kon niet verkeerd liggen.
De wissel erachter ligt echter wel krom, om de trein uit Aarschot op het juiste spoor te leiden naar Mechelen ( zichtbaar naast gele containers) en dat zou dan weer eigenaardig zijn.
Re: Ontsporing Wilsele
Dat is nu een kruising met tongen geworden.dentheo schreef:Eigenaardig, ik zie het nu ook.
Vroeger was dat ooit een "vaste kruising" op mijn "tekening" (verouderd ?), die kon niet verkeerd liggen.
De wissel erachter ligt echter wel krom, om de trein uit Aarschot op het juiste spoor te leiden naar Mechelen ( zichtbaar naast gele containers) en dat zou dan weer eigenaardig zijn.
Wellicht zijn uw schetsen nog van voor de EBP-implantatie?
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Ontsporing Wilsele
Een kruising met tongen is meestal bedoeld om hogere snelheden toe te laten. Kruisingen met enkel vaste delen zijn meestal beperkt aan 40km/u.
Re: Ontsporing Wilsele
De eerste zin klopt helemaal.Paul schreef:Die zijn normaal gekoppeld aan de erachter liggende wissel. Dus als die wissel in afgebogen stand lag, zoals op de beelden te zien is, dan kon de kruising normaal gezien niet verkeerd liggen. Denk ik toch.
Over de tweede zin moet je vooral beseffen dat het de situatie nà het ongeval betreft.
Best mogelijk dat men een hulpelement opstuurde of met lorries (die zag ik toch) aan het rijden was en er een andere wisselstand vereist was.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Ontsporing Wilsele
Klopt, maar kruising met tongen heeft vooral iets te zien met snelheden en hoeken van kruisingen, normaal niets met EBP ????dekooiker schreef: Dat is nu een kruising met tongen geworden.
Wellicht zijn uw schetsen nog van voor de EBP-implantatie?
Zou die hoek veranderd zijn bij het leggen van de Stevaert verbinding ?
Wel een dure kruising voor een goederenlijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ontsporing Wilsele
Reizigersverkeer heeft er ook baat bij. Hoe hoger de gemiddelde snelheid van die trein die daar langskomt hoe minder die het andere verkeer er zal ophouden.
Re: Ontsporing Wilsele
De bocht uit Aarschot is helemaal 40.
Ik zie op de lijnfiche (2006) uit richting Leuven geen reductie, wel een 5 voor de overloopwissels.
Anders breng ik ze wel mee op de les, misschien lees ik ze verkeerd

Ik zie op de lijnfiche (2006) uit richting Leuven geen reductie, wel een 5 voor de overloopwissels.
Anders breng ik ze wel mee op de les, misschien lees ik ze verkeerd



Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ontsporing Wilsele
Ik dacht dat er op spoorlijn 50 en 50E thv Merelbeke ook gewone kruisingen liggen waar je aan 90 kmh over mag. Misschien zelfs 120 als ik me niet vergis.
Re: Ontsporing Wilsele
Sorry heeft niets met Wilsele Holsbeek te zien, mag in andere draad.
Ik mis misschien iets, maar ik zie niet zo direct een verschil in constructie tussen een puntstuk van een wissel en een puntstuk van een kruising met dezelfde "hoek".
De toegelaten snelheid kan dan ook rustig dezelfde zijn. Ik denk dat de meeste snelheidsbeperkingen opgelegd zijn door de erachter volgende, of voorafgaande gebogen wisselstand. Een wissel rechtdoor is toch ook niet altijd beperkt tot 40 kmh.
Op een HSL zijn de wisselhoeken veel kleiner, omdat men wissels van hoge snelheid wil leggen, die puntstukken vertonen dan zo'n groot "gat" dat men wel bewegende puntstukken moet hebben. Bij de kruisingen die daarop aansluiten heeft men hetzelfde probleem (dezelfde kleine hoek) en daarom ook bewegende puntstukken.
Een kruising heeft vier puntstukken, die aan klappen onderhevig zijn en sleet en onderhoud.
Zou dat zoveel minder zijn met vier bewegende puntstukken, motoren sensoren enz ? Dan zijn de vaste puntstukken (sleetvast staal) wel erg duur in onderhoud
Ik mis misschien iets, maar ik zie niet zo direct een verschil in constructie tussen een puntstuk van een wissel en een puntstuk van een kruising met dezelfde "hoek".
De toegelaten snelheid kan dan ook rustig dezelfde zijn. Ik denk dat de meeste snelheidsbeperkingen opgelegd zijn door de erachter volgende, of voorafgaande gebogen wisselstand. Een wissel rechtdoor is toch ook niet altijd beperkt tot 40 kmh.
Op een HSL zijn de wisselhoeken veel kleiner, omdat men wissels van hoge snelheid wil leggen, die puntstukken vertonen dan zo'n groot "gat" dat men wel bewegende puntstukken moet hebben. Bij de kruisingen die daarop aansluiten heeft men hetzelfde probleem (dezelfde kleine hoek) en daarom ook bewegende puntstukken.
Een kruising heeft vier puntstukken, die aan klappen onderhevig zijn en sleet en onderhoud.
Zou dat zoveel minder zijn met vier bewegende puntstukken, motoren sensoren enz ? Dan zijn de vaste puntstukken (sleetvast staal) wel erg duur in onderhoud
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ontsporing Wilsele
De beweegbare delen van kruisingen voor hoge snelheid zijn niet de puntstukken, maar tongen. Google anders even 'kruising tongen'.dentheo schreef:Sorry heeft niets met Wilsele Holsbeek te zien, mag in andere draad.
Ik mis misschien iets, maar ik zie niet zo direct een verschil in constructie tussen een puntstuk van een wissel en een puntstuk van een kruising met dezelfde "hoek".
De toegelaten snelheid kan dan ook rustig dezelfde zijn. Ik denk dat de meeste snelheidsbeperkingen opgelegd zijn door de erachter volgende, of voorafgaande gebogen wisselstand. Een wissel rechtdoor is toch ook niet altijd beperkt tot 40 kmh.
Op een HSL zijn de wisselhoeken veel kleiner, omdat men wissels van hoge snelheid wil leggen, die puntstukken vertonen dan zo'n groot "gat" dat men wel bewegende puntstukken moet hebben. Bij de kruisingen die daarop aansluiten heeft men hetzelfde probleem (dezelfde kleine hoek) en daarom ook bewegende puntstukken.
Een kruising heeft vier puntstukken, die aan klappen onderhevig zijn en sleet en onderhoud.
Zou dat zoveel minder zijn met vier bewegende puntstukken, motoren sensoren enz ? Dan zijn de vaste puntstukken (sleetvast staal) wel erg duur in onderhoud
Re: Ontsporing Wilsele
Nu het duidelijk is dat de trein door het rood reed kunnen we eens verder gaan analyseren.
Er zit 150 meter tussen sein en wissel, met een automatisch remsysteem had de trein *waarschijnlijk* stilgestaan en was hij nooit ontspoort.
Nu is het zo dat op die plaats infrabel nog geen TBL1+ heeft gelegd (dat is voorzien voor 2014). Maar eveneens heeft Crossrail geen TBL-installatie aan boord. Is het nog verantwoord om rond te rijden in locomotieven die niet eens remmen als je voorbij het rood bent ?
Er zit 150 meter tussen sein en wissel, met een automatisch remsysteem had de trein *waarschijnlijk* stilgestaan en was hij nooit ontspoort.
Nu is het zo dat op die plaats infrabel nog geen TBL1+ heeft gelegd (dat is voorzien voor 2014). Maar eveneens heeft Crossrail geen TBL-installatie aan boord. Is het nog verantwoord om rond te rijden in locomotieven die niet eens remmen als je voorbij het rood bent ?
Re: Ontsporing Wilsele
Dat is de schuld van degenen die besloten hebben om TBL1+ als tussenoplossing te kiezen.
Voor mij is dat een foute keuze geweest.
Het was een "Good Show" naar politici en publiek toe maar eigenlijk is het bedrog. Je haalt het zelf aan.
Voor mij is dat een foute keuze geweest.
Het was een "Good Show" naar politici en publiek toe maar eigenlijk is het bedrog. Je haalt het zelf aan.
Re: Ontsporing Wilsele
Maar een beetje verderop begint de ETCS-zone (had in dit geval nu wel geen verschil gemaakt). Maar ook de ETCS kan niet uitgelezen worden door de locomotieven van Crossrail. Daarvoor geldt het argument van de tussenoplossing natuurlijk niet.Bibke schreef:Dat is de schuld van degenen die besloten hebben om TBL1+ als tussenoplossing te kiezen.
Voor mij is dat een foute keuze geweest.
Het was een "Good Show" naar politici en publiek toe maar eigenlijk is het bedrog. Je haalt het zelf aan.