De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Geen probleem, al kan je die ook als je toestemming krijgt nog altijd uit motorstellen 188, 193, 196, 201, 203, 208 en 218 vijzen.
Re: De langst levende klassiekjes
Eerst maken dat de 204 effectief bewaard wordt, dan pas de bordjes regelen 

Re: De langst levende klassiekjes
Vreemd. Ecore had een contract om alle MR62-65 te slopen. En 204 hoort daarbij. Het MR staat trouwens al in Stockem, op enkele kilometers van de schrootboer. Enkel de 600 zou overblijven. Dus een initiatief van Technics? Ik denk het niet.
Re: De langst levende klassiekjes
Goed avond,
Ik heb een project om één AM 62 bij te houden , de '204' ,
Ik zoek hierbij nog mensen die zich interesseren om mee te doen, een kleine samenvatting ,
De verkoopprijs is 10.000 ( Bevestigd door mail )
De prijs voor asbest te verwijderen is nog niet teruggezonden.
We zoeken nog een standplaats.
En een investeerder.
Dank bij voorbaat
Ik heb een project om één AM 62 bij te houden , de '204' ,
Ik zoek hierbij nog mensen die zich interesseren om mee te doen, een kleine samenvatting ,
De verkoopprijs is 10.000 ( Bevestigd door mail )
De prijs voor asbest te verwijderen is nog niet teruggezonden.
We zoeken nog een standplaats.
En een investeerder.
Dank bij voorbaat
Re: Project AM 62 '204'
Die plaatjes lijken me het probleem inderdaad niet, veel kun je uit andere stellen halen (maar dan dus wel voor ze gesloopt zijn) en anderen al dan niet tegen relatief hoge kosten laten maken.
Re: De langst levende klassiekjes
188, 193, 196, 201, 203, 208 en 218
Deze reeks is deze morgen gepasseerd in Wetteren, komende vanuit de richting van Gent en gesleept door een 77.
Deze reeks is deze morgen gepasseerd in Wetteren, komende vanuit de richting van Gent en gesleept door een 77.
Re: De langst levende klassiekjes
Even wegdromen naar een nog niet zo lang afgelopen tijdperk
http://www.youtube.com/watch?v=G6TEiS1vEjw
http://www.youtube.com/watch?v=G6TEiS1vEjw
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Ik heb gisteren in wit klassiekje 662 gezeten op de IR q, van tijd tot tijd waren er geluiden te horen die me aan de roodjes deden denken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: De langst levende klassiekjes
De oudste in de 600 reeks (weet niet van buiten tot welk nummer) hebben inderdaad nog een sturing met weerstanden zoals de roodjes. De latere reeksen zijn met thyristoren uitgerust, wat een traploze aanzet mogelijk maakt zonder het typische geluid van de schakelwalsen.Dieselfreak schreef:Ik heb gisteren in wit klassiekje 662 gezeten op de IR q, van tijd tot tijd waren er geluiden te horen die me aan de roodjes deden denken.
Re: De langst levende klassiekjes
Dat zijn de MS 66 (601 - 640, 642 - 655, en 657 - 664). Raar genoeg zijn deze in twee tranches geleverd - de 601 - 640 zijn in 1966 gebouwd; de 641 - 664 zijn dan weer in 1970 gebouwd, tesamen met de MS 70THs (665 - 676), maar deze laatste kregen toen de thyristoren - bijgevolg worden de 641 - 664 als 'MS 66s' beschouwd, hoewel ze nominaal MS 70s zijn..LHOON schreef:De oudste in de 600 reeks (weet niet van buiten tot welk nummer) hebben inderdaad nog een sturing met weerstanden zoals de roodjes. De latere reeksen zijn met thyristoren uitgerust, wat een traploze aanzet mogelijk maakt zonder het typische geluid van de schakelwalsen.Dieselfreak schreef:Ik heb gisteren in wit klassiekje 662 gezeten op de IR q, van tijd tot tijd waren er geluiden te horen die me aan de roodjes deden denken.
641 & 656 zijn sindsdien afgevoerd (641 na het ongeval van Buizingen in 2010; 656 reeds in 1975 na een ongeval te Lillois).
De 'JH'-klassiekjes die nog in dienst zijn, zijn dus:
MS 66 601 - 640
MS 70 642 - 655 & 657 - 664
De huidige 'Thyristor'-klassiekjes zijn dan weer:
MS 70TH 672
MS 73 684 - 706, 709 & 731 - 782
MS 73CR 960 - 970 (ex-MS 70TH 665 - 671 & 673 - 676)
MS 73CR 971 - 999 (ex-MS 73 677 - 683, 707 - 708, 710 - 715 & 717 - 730)
De Sabena-serie (MS 70AC 596 - 600) hadden ook Thyristoren.
Laatst gewijzigd door Trein30 op 23 dec 2013, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Re: De langst levende klassiekjes
Kleine technische opmerking: de schakeling om met thyristoren een motor aan te sturen heet een "chopper"! In het Nederlands vertaald als "hakker": de thyristoren zijn schakelaars die de spanning met hoge frequentie in- en uitschakelen, zodat de gemiddelde waarde van de motorspanning kan worden ingesteld en de stroom naar de motor kan worden geregeld.Trein30 schreef:Dat zijn de MS 66 (601 - 640, 642 - 655, en 657 - 664). Raar genoeg zijn deze in twee tranches geleverd - de 601 - 640 zijn in 1966 gebouwd; de 641 - 664 zijn dan weer in 1970 gebouwd, tesamen met de MS 70THs (665 - 676), maar deze laatste kregen toen de thyristoren - bijgevolg worden de 641 - 664 als 'MS 66s' beschouwd, hoewel ze nominaal MS 70s zijn..LHOON schreef:De oudste in de 600 reeks (weet niet van buiten tot welk nummer) hebben inderdaad nog een sturing met weerstanden zoals de roodjes. De latere reeksen zijn met thyristoren uitgerust, wat een traploze aanzet mogelijk maakt zonder het typische geluid van de schakelwalsen.Dieselfreak schreef:Ik heb gisteren in wit klassiekje 662 gezeten op de IR q, van tijd tot tijd waren er geluiden te horen die me aan de roodjes deden denken.
641 & 656 zijn sindsdien afgevoerd (641 na het ongeval van Buizingen in 2010; 656 reeds in 1975 na een ongeval te Lillois).
De 'chopper'-klassiekjes die nog in dienst zijn, zijn dus:
MS 66 601 - 640
MS 70 642 - 655 & 657 - 664
De huidige 'Thyristor'-klassiekjes zijn dan weer:
MS 70TH 672
MS 73 684 - 706, 709 & 731 - 782
MS 73CR 960 - 970 (ex-MS 70TH 665 - 671 & 673 - 676)
MS 73CR 971 - 999 (ex-MS 73 677 - 683, 707 - 708, 710 - 715 & 717 - 730)
De Sabena-serie (MS 70AC 596 - 600) hadden ook Thyristoren.
De oude types werken niet met een chopper, maar met aanloopweerstanden, aangestuurd via een mechanisme dat veelal met de naam "JH" wordt aangeduid (naar Jeumont-Heidmann, de oorspronkelijke fabrikant)
Meer info hierover (in het frans): http://fr.wikipedia.org/wiki/Jeumont-Heidmann
Re: De langst levende klassiekjes
Ik vreesde al dat ik iets mis had... >.<LHOON schreef:Kleine technische opmerking: de schakeling om met thyristoren een motor aan te sturen heet een "chopper"! In het Nederlands vertaald als "hakker": de thyristoren zijn schakelaars die de spanning met hoge frequentie in- en uitschakelen, zodat de gemiddelde waarde van de motorspanning kan worden ingesteld en de stroom naar de motor kan worden geregeld.
De oude types werken niet met een chopper, maar met aanloopweerstanden, aangestuurd via een mechanisme dat veelal met de naam "JH" wordt aangeduid (naar Jeumont-Heidmann, de oorspronkelijke fabrikant)
Meer info hierover (in het frans): http://fr.wikipedia.org/wiki/Jeumont-Heidmann
Bedankt voor de correctie!


Re: De langst levende klassiekjes
Even enkele onnauwkeurigheden wegwerken.
672 is inderdaad de enige overblijvende uit de reeks 70T, dankzij de cityrail-ombouw. Zo bestaat de reeks 74 ook uit nog maar één stel (709?).
De cityrails zijn gebouwd uit de reeksen 70T, 73 en 74 => reeksen 70C, 73C, 74C.
De sabena-stellen, reeks 70S, had gèèn thyristoren. Dat waren JH-stellen, net zoals de 70J.
Er zijn wel degelijk twee bouwseries. 6xx-664 worden onder gebracht in de reeks 70J, niet de reeks 66. Technisch is er echter geen, of zeer kleine en mij uit het hoofd onbekende verschillen.Trein30 schreef:Dat zijn de MS 66 (601 - 640, 642 - 655, en 657 - 664). Raar genoeg zijn deze in twee tranches geleverd - de 601 - 640 zijn in 1966 gebouwd; de 641 - 664 zijn dan weer in 1970 gebouwd, tesamen met de MS 70THs (665 - 676), maar deze laatste kregen toen de thyristoren - bijgevolg worden de 641 - 664 als 'MS 66s' beschouwd, hoewel ze nominaal MS 70s zijn..
Zoals LHOON al aangaf: 'chopper' is de Engelse vertaling van hakker. Hakkers zijn uitrustingen op basis van halfgeleiders, zoals thyristoren. De term 'chopper' hoort dus bij de thyristor-stellen, nìet bij de JH-stellen.Trein30 schreef:641 & 656 zijn sindsdien afgevoerd (641 na het ongeval van Buizingen in 2010; 656 reeds in 1975 na een ongeval te Lillois).
De 'chopper'-klassiekjes die nog in dienst zijn, zijn dus:
MS 66 601 - 640
MS 70 642 - 655 & 657 - 664
De 684-789 zijn onderverdeeld in de reeksen 73, 74, 78 en 79, met hier en daar kleine verschillen.Trein30 schreef: De huidige 'Thyristor'-klassiekjes zijn dan weer:
MS 70TH 672
MS 73 684 - 706, 709 & 731 - 782
MS 73CR 960 - 970 (ex-MS 70TH 665 - 671 & 673 - 676)
MS 73CR 971 - 999 (ex-MS 73 677 - 683, 707 - 708, 710 - 715 & 717 - 730)
De Sabena-serie (MS 70AC 596 - 600) hadden ook Thyristoren.
672 is inderdaad de enige overblijvende uit de reeks 70T, dankzij de cityrail-ombouw. Zo bestaat de reeks 74 ook uit nog maar één stel (709?).
De cityrails zijn gebouwd uit de reeksen 70T, 73 en 74 => reeksen 70C, 73C, 74C.
De sabena-stellen, reeks 70S, had gèèn thyristoren. Dat waren JH-stellen, net zoals de 70J.
Re: De langst levende klassiekjes
Nogmaals bedankt. Het is duidelijk weer eens avond voor mij... >.< Ik wou de verschillende sub-series niet vermelden omdat het dan ongelofelijk verwarrend werd, maar... tja, ze zijn ondertussen dus vermeld.nahoj schreef:Even enkele onnauwkeurigheden wegwerken.
709 is een 'speciaal geval' aangezien deze niet meer 'origineel' is - deze bestaat immers uit de overlevende rijtuigen van de 709 en 716.
- 709 werd gedeeltelijk vernield bij het ongeval te Pecrot in 2001, waarbij deze frontaal werd geramd door Sprinter (MS 86) 932.
- 716 werd dan weer het slachtoffer van het ongeval te Aiseau het jaar voordien, toen deze ten gevolge van een vandalenstreek ontspoorde en ongelukkigerwijs frontaal geramd werd door de vanuit de tegenovergestelde richting komende MS 75 819.
Door een speling van het lot werd bij de 709 het ABD-rijtuig volledig vernield, terwijl bij de 716 dit rijtuig net gespaard bleef. Er werd toen dus besloten om uit deze twee verongelukte stellen met de onbeschadigde rijtuigen één stel samen te stellen, de beschadigde stellen werden dus administratief herbenummerd als de '716' en uit de geschriften geschrapt. Bij deze herstelling werd de 'nieuwe' 709 meteen als éérste (en énigste) reeks 74 gemoderniseerd - de resterende stellen uit deze serie werden slechts op het laatst gemoderniseerd en meteen verbouwd als CityRail-stellen.


Re: De langst levende klassiekjes
Heeft er iemand een idee hoeveel plaatsen er zijn in een CR-klassiekje?