Elektrificatie 1940
Elektrificatie 1940
Hallo,
Hoe kan ik ergens uitvissen wat de precieze toestand van de elektrificatie van het spoornet was aan de vooravond van WO2?
Welke lijnen waren buiten Brussel-Mechelen-Antwerpen nog voorzien voor elektrische tractie?
Dank u,
Walter
Hoe kan ik ergens uitvissen wat de precieze toestand van de elektrificatie van het spoornet was aan de vooravond van WO2?
Welke lijnen waren buiten Brussel-Mechelen-Antwerpen nog voorzien voor elektrische tractie?
Dank u,
Walter
Re: Elektrificatie 1940
Er waren er geen andere.eaw458 schreef:Hallo,
Hoe kan ik ergens uitvissen wat de precieze toestand van de elektrificatie van het spoornet was aan de vooravond van WO2?
Welke lijnen waren buiten Brussel-Mechelen-Antwerpen nog voorzien voor elektrische tractie?
Dank u,
Walter
Pas na de oorlog werd er verder geëlektrificeerd.
Re: Elektrificatie 1940
Voor de volledigheid: ook lijn 160 (Brussel-Leopoldswijk - Tervuren) was geëlektrificeerd sinds 1931. Maar die lijn behoorde niet tot het NMBS-net, maar was in 1925 in concessie gegeven aan de Société Générale des Chemins de Fer Économiques, die de lijn exploiteerde onder de naam 'Brussel-Tervuren' (BT). Meer info op http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#160
Re: Elektrificatie 1940
Dank u wel - dat is duidelijk.
Dan is dit fotootje van me, genomen door een Duitser op 5 juni 1940, zeker ergens langs de lijn Brussel-Antwerpen. Ik heb zo'n gevoel dat dit wel eens te Mechelen zou kunnen zijn:
Walter
Dan is dit fotootje van me, genomen door een Duitser op 5 juni 1940, zeker ergens langs de lijn Brussel-Antwerpen. Ik heb zo'n gevoel dat dit wel eens te Mechelen zou kunnen zijn:
Walter
Re: Elektrificatie 1940
Dat is zo goed als zeker de Vierendeelbrug over de Leuvense vaart, ten zuiden van het station Mechelen.
Die brug werd op 17 mei 1940 door het Belgisch leger gedynamiteerd, en in juli van dat jaar door Duitse genietroepen hersteld.
Zie https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ict/215618 en http://users.telenet.be/karel.roose/vie ... /info.html
Die brug werd op 17 mei 1940 door het Belgisch leger gedynamiteerd, en in juli van dat jaar door Duitse genietroepen hersteld.
Zie https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ict/215618 en http://users.telenet.be/karel.roose/vie ... /info.html
Re: Elektrificatie 1940
Inderdaad, Steven, maar welke brug kan het anders zijn?
De brug over de Leuvense steenweg: maar dan zou je iets van lijn 53 eronder moeten zien, en die brug is voor zover ik weet niet vernield tijdens de oorlog. En er waren geen andere Vierendeelbruggen op lijn 25...
De vaart lag vol puin, neem ik aan? Of de sluizen waren ook vernield, en het rak was leeggelopen?
Als iemand een betere uitleg weet, laat maar komen!
De brug over de Leuvense steenweg: maar dan zou je iets van lijn 53 eronder moeten zien, en die brug is voor zover ik weet niet vernield tijdens de oorlog. En er waren geen andere Vierendeelbruggen op lijn 25...
De vaart lag vol puin, neem ik aan? Of de sluizen waren ook vernield, en het rak was leeggelopen?
Als iemand een betere uitleg weet, laat maar komen!
Re: Elektrificatie 1940
Dank je wel.
De sluizen op de Leuvense vaart waren niet vernield omdat het ook in het militaire belang was om het kanaal niet te laten leeg lopen. Wel was het zo dat we waterhuishouding van vele waterlopen door allerlei omstandigheden al snel in de knoop kwam te liggen en er overal te lande een lage waterstand gerapporteerd werd.
Zo zijn er op de Leuvense vaart vanaf 10 mei heel wat lichters versast geworden richting Zennegat om te beletten dat den Duits ze zou gebruiken als noodbrug en dat water werd niet voldoende aangevuld.
Voor wie graag een beetje meer leest over mei '40 kan altijd even op mijn site rondsnuffelen http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/
Om in de sfeer van het spoor te blijven, haal ik er even snel de volgende pagina's uit:
Regiment Spoorwegtroepen
Militaire Dienst der Spoorwegen
Speciaal Korps der Spoorwegen, Telegraaf en Telefoon
Geneeskundige Evacuatiedienst
Dienst der Dagelijkse Ravitailleringstreinen
het zware spoorweggeschut van de IIde Groep van het Vde Regiment Legerartillerie
Groetjes,
Walter
De sluizen op de Leuvense vaart waren niet vernield omdat het ook in het militaire belang was om het kanaal niet te laten leeg lopen. Wel was het zo dat we waterhuishouding van vele waterlopen door allerlei omstandigheden al snel in de knoop kwam te liggen en er overal te lande een lage waterstand gerapporteerd werd.
Zo zijn er op de Leuvense vaart vanaf 10 mei heel wat lichters versast geworden richting Zennegat om te beletten dat den Duits ze zou gebruiken als noodbrug en dat water werd niet voldoende aangevuld.
Voor wie graag een beetje meer leest over mei '40 kan altijd even op mijn site rondsnuffelen http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/
Om in de sfeer van het spoor te blijven, haal ik er even snel de volgende pagina's uit:
Regiment Spoorwegtroepen
Militaire Dienst der Spoorwegen
Speciaal Korps der Spoorwegen, Telegraaf en Telefoon
Geneeskundige Evacuatiedienst
Dienst der Dagelijkse Ravitailleringstreinen
het zware spoorweggeschut van de IIde Groep van het Vde Regiment Legerartillerie
Groetjes,
Walter
Re: Elektrificatie 1940
Maar op de foto is toch duidelijk een weg met kasseien (kinderkopjes) te zien.Paul schreef:Inderdaad, Steven, maar welke brug kan het anders zijn?
De brug over de Leuvense steenweg: maar dan zou je iets van lijn 53 eronder moeten zien, en die brug is voor zover ik weet niet vernield tijdens de oorlog. En er waren geen andere Vierendeelbruggen op lijn 25...
De vaart lag vol puin, neem ik aan? Of de sluizen waren ook vernield, en het rak was leeggelopen?
Als iemand een betere uitleg weet, laat maar komen!
Re: Elektrificatie 1940
Dat is de straat die naast de vaart loopt. Verderop (juist boven de hoofden van de laatste mensen in de rij) zie je de bedding van de vaart. Je kunt goed zien dat het daar dieper is: het ingestorte deel van de brug rust op de beide oevers van de vaart, maar in het midden van de brug is er nog ruimte onder. In de vaart liggen puin en stenen en, als je goed kijkt, ook een beetje water me dunkt. En aan de overkant van de bedding een graskant, dat is de andere oever van de vaart. Met op die oever een huis.Bibke schreef:Maar op de foto is toch duidelijk een weg met kasseien (kinderkopjes) te zien.
Re: Elektrificatie 1940
In België stonden we erg achter op andere landen met de elektrificatie van het net. Zo bijvoorbeeld was de electrificatie al erg vergevorderd in Nederland, de eerste geëlektrificeerde spoorlijn daar (Den Haag - Rotterdam) was immers al in 1908 geopend.
Voor zover ik kan vinden, is er slechts gestaag geëlektrificeerd hier in België. De éérste spoorlijn was dus lijn 25, (we houden lijn 160 even buiten beschouwing) die bij de uitbreidingswerken aan het begin van de jaren dertig haar bovenleiding kreeg. Opvallend hierbij was dat het parallelspoor 27 (Brussel-Noord - Schaarbeek - Mechelen - Kontich - Antwerpen-Centraal via Mortsel Liersesteenweg) nog géén bovenleiding kreeg, dit gebeurde pas in 1950.
Hieronder de lijst met alle electrificaties tot en met 1960:
1935:
- Lijn 25 Brussel-Noord - Mechelen - Antwerpen-Centraal
1949:
- Lijn 124 Brussel-Zuid - Charleroi-Zuid
1950:
- Lijn 26 baanvak Schaarbeek - Linkebeek
- Lijn 27 Brussel-Noord - Mechelen - Antwerpen-Centraal
- Lijn 27A baanvak Antwerpen-Centraal - Y Schijn
- Lijn 27B Y Weerde - Y St-Katelijne-Waver
1952:
- Lijn 0 Brussel-Noord - Brussel-Zuid
1954:
- Lijn 36 baanvak Brussel-Noord - Leuven
- Lijn 50 baanvak Aalst - Denderleeuw
- Lijn 50A Brussel-Zuid - Oostende
- Lijn 51 baanvak Brugge - Blankenberge
1955:
- Lijn 28 Schaarbeek - Brussel-Zuid
- Lijn 36 baanvak Leuven - Luik-Guillemins
- Lijn 51A Brugge - Zeebrugge
1956:
- Lijn 50 baanvak Gent-St-Pieters - Y Ledeberg
- Lijn 53 baanvak Mechelen - Leuven
- Lijn 130 baanvak Namen - Jemeppe-Sur-Sambre
- Lijn 139 baanvak Waver - Ottignies
- Lijn 144 Gembloux - Jemeppe-Sur-Sambre
- Lijn 161 Schaarbeek - Namen
- Lijn 162 Namen - Sterpenich (- Luxemburg)
1957:
- Lijn 12 Antwerpen-Centraal - Essen - Roosendaal
- Lijn 139 baanvak Leuven - Waver
1959
- Lijn 130 baanvak Jemeppe-Sur-Sambre - Charleroi-Zuid
1960:
- Lijn 21 Landen - Hasselt
Het duurde dus effectief tot het midden van de jaren 50 voordat de elektrificatie goed op gang was.
Dit reflecteert zich ook in het elektrisch materiaal dat beschikbaar was: vanaf 1935 reden op lijn 25 twaalf stellen MS 35 (type 213); in 1939 kwamen daar nog eens acht stellen MS 39 (type 228) bij, de éérste 'echte' klassiekjes.
De vierledige stellen MS 35s deden dienst tot de jaren '60; vanaf 1967 werden acht stellen omgebouwd tot tweeledige poststellen MS 35 Post. Deze deden op hun beurt dienst tot het eind van de jaren '80; één ervan (stel 002) werd terug gerestaureerd tot een volwaardig stel MS 35.
De tweeledige stellen MS 39 deden dienst tot 1978. Daarvan werd ook één stel (stel 002 volgens de nummering van 1971, ofwel stel 14 in 1939) bewaard door de NMBS.
Wat locomotieven betrof, was het wachten tot 1949 voordat de type 101 (latere serie 29-I) in dienst kwam.
Voor zover ik kan vinden, is er slechts gestaag geëlektrificeerd hier in België. De éérste spoorlijn was dus lijn 25, (we houden lijn 160 even buiten beschouwing) die bij de uitbreidingswerken aan het begin van de jaren dertig haar bovenleiding kreeg. Opvallend hierbij was dat het parallelspoor 27 (Brussel-Noord - Schaarbeek - Mechelen - Kontich - Antwerpen-Centraal via Mortsel Liersesteenweg) nog géén bovenleiding kreeg, dit gebeurde pas in 1950.
Hieronder de lijst met alle electrificaties tot en met 1960:
1935:
- Lijn 25 Brussel-Noord - Mechelen - Antwerpen-Centraal
1949:
- Lijn 124 Brussel-Zuid - Charleroi-Zuid
1950:
- Lijn 26 baanvak Schaarbeek - Linkebeek
- Lijn 27 Brussel-Noord - Mechelen - Antwerpen-Centraal
- Lijn 27A baanvak Antwerpen-Centraal - Y Schijn
- Lijn 27B Y Weerde - Y St-Katelijne-Waver
1952:
- Lijn 0 Brussel-Noord - Brussel-Zuid
1954:
- Lijn 36 baanvak Brussel-Noord - Leuven
- Lijn 50 baanvak Aalst - Denderleeuw
- Lijn 50A Brussel-Zuid - Oostende
- Lijn 51 baanvak Brugge - Blankenberge
1955:
- Lijn 28 Schaarbeek - Brussel-Zuid
- Lijn 36 baanvak Leuven - Luik-Guillemins
- Lijn 51A Brugge - Zeebrugge
1956:
- Lijn 50 baanvak Gent-St-Pieters - Y Ledeberg
- Lijn 53 baanvak Mechelen - Leuven
- Lijn 130 baanvak Namen - Jemeppe-Sur-Sambre
- Lijn 139 baanvak Waver - Ottignies
- Lijn 144 Gembloux - Jemeppe-Sur-Sambre
- Lijn 161 Schaarbeek - Namen
- Lijn 162 Namen - Sterpenich (- Luxemburg)
1957:
- Lijn 12 Antwerpen-Centraal - Essen - Roosendaal
- Lijn 139 baanvak Leuven - Waver
1959
- Lijn 130 baanvak Jemeppe-Sur-Sambre - Charleroi-Zuid
1960:
- Lijn 21 Landen - Hasselt
Het duurde dus effectief tot het midden van de jaren 50 voordat de elektrificatie goed op gang was.
Dit reflecteert zich ook in het elektrisch materiaal dat beschikbaar was: vanaf 1935 reden op lijn 25 twaalf stellen MS 35 (type 213); in 1939 kwamen daar nog eens acht stellen MS 39 (type 228) bij, de éérste 'echte' klassiekjes.
De vierledige stellen MS 35s deden dienst tot de jaren '60; vanaf 1967 werden acht stellen omgebouwd tot tweeledige poststellen MS 35 Post. Deze deden op hun beurt dienst tot het eind van de jaren '80; één ervan (stel 002) werd terug gerestaureerd tot een volwaardig stel MS 35.
De tweeledige stellen MS 39 deden dienst tot 1978. Daarvan werd ook één stel (stel 002 volgens de nummering van 1971, ofwel stel 14 in 1939) bewaard door de NMBS.
Wat locomotieven betrof, was het wachten tot 1949 voordat de type 101 (latere serie 29-I) in dienst kwam.
Laatst gewijzigd door Trein30 op 19 nov 2013, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Elektrificatie 1940
Het waren vierledige stellen. En in 1938 werden twee extra rijtuigen toegevoegd, zodat het zesdelige stellen werden. Vijf ervan bleven in dienst tot augustus 1962; de zeven andere werden in oktober 1959 uit dienst genomen.Trein30 schreef:De drieledige stellen MS 35s deden dienst tot de jaren '60
Re: Elektrificatie 1940
Het is nogal ingewikkeld. Elk onderdeel van de vierdelige stellen uit 1935 droeg een apart nummer.Bibke schreef:Vraagje, Uit welk stel is dit poststel 002 ontsproten?
Poststel 002 is samengesteld uit onderdelen van twee verschillende stellen.
Namelijk het koprijtuig (Cx) van stel nr. 5: in 1935 nr. 7305, in 1948 hernummerd in 213.005
en het staartrijtuig (CDx) van stel nr. 4: in 1935 nr. 7716, in 1948 hernummerd in 217.004.
Dit poststel kreeg in 1967 het nr. 221.802, in 1974 het nr. 952 en ten slotte in 1986 het nr. 002...