Snelheidsseinen in Leuven
Snelheidsseinen in Leuven
Aan de uitritten van het station Leuven aan de noordzijde (kant Brussel/Mechelen/Aarschot) wemelt het tegenwoordig van de snelheidsseinen: permanente snelheidsbeperking, tijdelijke snelheidsbeperking (gele driehoek met zwarte bollen), herneming snelheid lager dan of gelijk aan refertesnelheid: gele driehoek met groene rand, groene driehoek met gele rand, groene driehoek met witte bollen, alles kan je er tegenwoordig zien.
Er is één sein waar ik vragen bij heb: een groene driehoek (punt naar boven) met witte bollen en het cijfer 6 erop. Dat betekent volgens mij: na een tijdelijke snelheidsbeperking, herneming van de refertesnelheid van de lijn. Maar er is volgens mij in of rond Leuven geen enkele lijn met refertesnelheid 60 km/u. Is dat sein wel reglementair? Zou dat geen groene driehoek (punt naar beneden) met gele rand moeten zijn?
Er is één sein waar ik vragen bij heb: een groene driehoek (punt naar boven) met witte bollen en het cijfer 6 erop. Dat betekent volgens mij: na een tijdelijke snelheidsbeperking, herneming van de refertesnelheid van de lijn. Maar er is volgens mij in of rond Leuven geen enkele lijn met refertesnelheid 60 km/u. Is dat sein wel reglementair? Zou dat geen groene driehoek (punt naar beneden) met gele rand moeten zijn?
Re: Snelheidsseinen in Leuven
is de 1 van dat bord gewoon niet te vuil en moet het niet 16 zijn. Altijd goed kijken. Tot welk spoor richt het bord zich?
Re: Snelheidsseinen in Leuven
Dat hangt er van af waar dit bord precies staat.
Dikwijls zijn er verbindingsbogen, vaak maar 500 meter lang maar met een eigen lijnnummer, bv L35/2 en L53/1.
Deze hebben dan ook hun eigen refertesnelheid die in vele gevallen niet echt hoog zal zijn.
Dikwijls zijn er verbindingsbogen, vaak maar 500 meter lang maar met een eigen lijnnummer, bv L35/2 en L53/1.
Deze hebben dan ook hun eigen refertesnelheid die in vele gevallen niet echt hoog zal zijn.
Re: Snelheidsseinen in Leuven
Waarom moet je eigenlijk weten dat dat de refertesnelheid van dat stukje lijn is ? 60 is toch 60 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Snelheidsseinen in Leuven
Bij BTS'en staan er wel regelmatig borden verkeerd, of vergeten ze de bakens aan te sluiten of iets dergelijks. Dan moeten we dat als treinbestuurder gewoon even melden.
Het uitzicht van de borden verschilt naargelang het over de refertesnelheid gaat of over een lagere snelheid.dentheo schreef:Waarom moet je eigenlijk weten dat dat de refertesnelheid van dat stukje lijn is ? 60 is toch 60 ?
Re: Snelheidsseinen in Leuven
Maar waarom moet je dat weten ? 60 blijft 60 wat ook de reden is van de beslissing.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Snelheidsseinen in Leuven
Omdat er nu eenmaal regels zijn en plannen zijn. Voor elke lijn heeft men max snelheden vastgelegd. Voor elke type snelheidverhoging en verlaging heeft men een bord gemaakt. De snelheidsverhogingen die gelijk zijn aan die referentiesnelheid maakt men nu eenmaal duidelijk door de groene driehoek.
Re: Snelheidsseinen in Leuven
Het is dus eigenlijk niets "meer waard" dan een gewoon verkeersbord met 60 erin .
Ik dacht dat die bollen jullie bijkomende"nuttige" informatie gaven.
Ik dacht dat die bollen jullie bijkomende"nuttige" informatie gaven.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Snelheidsseinen in Leuven
Ik vind het toch zeer nuttig om aan de kleur en de vorm van het bord te kunnen zien of het om een snelheidsbeperking gaat ofwel om een toestemming om de snelheid te verhogen, al dan niet tot de maximumsnelheid die op de hele lijn geldt.dentheo schreef:Het is dus eigenlijk niets "meer waard" dan een gewoon verkeersbord met 60 erin .
Ik dacht dat die bollen jullie bijkomende"nuttige" informatie gaven.
En ik vind het ook nuttig om te weten of het om een tijdelijke maatregel gaat (zwarte en witte bollen) ofwel om een permanente regeling... Niet?
Re: Snelheidsseinen in Leuven
Lijkt mij ook - het is niet voor niets dat dat soort seinen bestaat. Net zoals je op de weg ook snelheidsborden hebt met een "rappel" eronder.
Re: Snelheidsseinen in Leuven
Was ik vergeten aan te vullen. De bollen dienen inderdaad om het tijdelijk karakter van dat bord aan te duiden aangevuld met knipperlichten indien het een aankondiging betreft. Aan het eerste bord aangevuld met een krokodil en op het tweede bord nog eens een bis-bord.
Re: Snelheidsseinen in Leuven
Waarom ? Ga je anders niet trager rijden misschienPaul schreef:[
En ik vind het ook nuttig om te weten of het om een tijdelijke maatregel gaat (zwarte en witte bollen) ofwel om een permanente regeling... Niet?



Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Snelheidsseinen in Leuven
Die bollen hebben zeker hun nut, want ze vertellen ons dat de tijdelijke snelheidsbeperking daar opgeheven is. Als we in zo'n snelheidsbeperking opeens een hogere snelheid tegenkomen zonder die bollen, dan weten we dat ze dat bord waarschijnlijk zijn vergeten af te dekken. 't Is dus om te vermijden dat een trein te vroeg zijn snelheid zou optrekken.
Re: Snelheidsseinen in Leuven
@Paul: Dit bord is mij ook al opgevallen, ik zou een (tijdelijk) eindezonebord verwachten. Gelukkig heb ik nog niet de betrokken reisweg gevolgd
. Ik was van plan om de semes-schetsen eens te bekijken na mijn dienst, maar helaas is mij dat ontgaan.
