Eerste (en tweede) bijzondere spot:
Een HLE 13 die 'verkeerd' voor een ram M5 stond. Hiervan heb ik er twee gezien, de locs 1345 én 1347:



Ik dacht al dat het zoiets zou zijn. Het zou wel handig zijn als alle locs en stuurstanden compatibel waren...Steve schreef:Die eerste foto, M5 en een 13: het M5-stuurstandrijtuig kan niet overweg met een HLE 13, maar enkel met de HLE 21, die echter te weinig vermogen heeft om zo'n lange en zware M5-stam comfortabel over de lijnen 161/162 te slepen. Concreet wordt de HLE 13 dus gewoon elke keer omgelopen, zoals met een groot deel van de P-treinen gebeurt. Het stuurstandrijtuig lijkt dan nutteloos maar moet er wel zijn, want het bevat de omvormer waar ook de andere rijtuigen gebruik van maken.
Ik had de neergelaten panto compleet gemist. >.<Steve schreef:Foto twee, de twee 13'en voor de M6-stam, is geen dubbeltractie of treinschakeling: de tweede loc rijdt met neergelaten panto's. Mogelijk is die in panne gevallen bij vertrek in Brussel-Zuid en is de andere er snel voor gehangen om toch nog enigszins op tijd te vertrekken. Ofwel ging het om een overbrenging van een loc, al gaan de M6-stammen gewoonlijk steeds tot Luxemburg en is het dus moeilijk om er ergens onderweg eentje af te zetten.
In dit geval is het niet zo problematisch: die P-trein staat toch de hele dag in de bundels nabij Brussel-Zuid, dus tijd en gelegenheid genoeg om de loc van kant te wisselen. Dat moet sowieso gebeuren bij de vele andere stammen zonder stuurstandrijtuig.Trein30 schreef: Ik dacht al dat het zoiets zou zijn. Het zou wel handig zijn als alle locs en stuurstanden compatibel waren...
Ik mag hopen dat dat niet de verklaring was: het zou nogal drastisch zijn om de hele trein te beperken tot Aarlen louter omdat er een loc moet worden overgebracht...Trein30 schreef: Ik had de neergelaten panto compleet gemist. >.<
IC 2114 werd gisteren beperkt tot Aarlen, de rit Aarlen - Luxemburg werd afgeschaft. Mogelijk dus een overbrenging naar Stockem?
... Ik denk eerder dat het iets te maken had met de 54 minuten vertraging waarmee de trein in Aarlen aankwam. Er was gisteren trouwens een zwaar probleem met de elektrische voeding in Aarlen (op een bepaald moment hoorde ik Emma zelfs de woorden "kabelbreuk" in de mond nemen), meer dan waarschijnlijk had de beperking dus daar iets mee te maken.Steve schreef:Ik mag hopen dat dat niet de verklaring was: het zou nogal drastisch zijn om de hele trein te beperken tot Aarlen louter omdat er een loc moet worden overgebracht...Trein30 schreef: Ik had de neergelaten panto compleet gemist. >.<
IC 2114 werd gisteren beperkt tot Aarlen, de rit Aarlen - Luxemburg werd afgeschaft. Mogelijk dus een overbrenging naar Stockem?
Daar wordt aan gewerkt.Trein30 schreef:Ik dacht al dat het zoiets zou zijn. Het zou wel handig zijn als alle locs en stuurstanden compatibel waren...