Dat wat die opleiding betreffende desiro klopt ook. Maar dit was met de instroom van HLE 18, instroom M6 allemaal identiek, zo nieuw is dat probleem dus niet. Mensen moeten nu eenmaal gewoon worden aan bepaalde handelingen om iets te gebruiken.
Ik doelde eerder op het algemeen onderhoud. Bij de Desiro's is dat uiteraard nog geen probleem. Maar als je kijkt naar de problemen met ander materieel dat die vroeger schijnbaar veel minder had kan ik alleen mijn hart vasthouden.nahoj schreef:Waar baseert u zich op?Shrek schreef:Met de stellen an sich is niet veel mis, maar het onderhoud...
Hoe kan het aan het onderhoud liggen bij stellen die pas uit de fabriek bollen? Zowat een kwart van de Desiro's in dienst heeft nog niet eens haar eerste onderhoudsbeurt bereikt! En de paar kleine systematische onderhoudswerken die dan moeten gebeuren, kùnnen eenvoudigweg nog geen aanleiding geven tot grote problemen.
Steven schreef:
Dat wat die opleiding betreffende desiro klopt ook. Maar dit was met de instroom van HLE 18, instroom M6 allemaal identiek, zo nieuw is dat probleem dus niet. Mensen moeten nu eenmaal gewoon worden aan bepaalde handelingen om iets te gebruiken.
How how, gewoonweg omdat de "basisfuncties" hetzelfde zijn wil niet zeggen dat men direct correct en veilig met zo'n machine kan rijden.pietmol schreef:Steven schreef:
Steven, die problemen van opleiding zouden voor een heel groot gedeelte vermeden kunnen worden als men bij het opstellen van het lastenboek een duidelijke beschrijving van de gewenste "cockpit" zou maken, zodat de verschillen tussen opeenvolgende aankopen veel kleiner zou zijn. Het komt mij zeer vreemd over dat NMBS bij Siemens HLE18 koopt, en de aankoop daarna zijn het Siemens desiro's en de treinbestuurders die een opleiding HLE18 gekregen hebben zijn niet instaat om met die desiro te rijden.
Je rijdt vandaag met een auto, en volgend jaar koop je een nieuwe, dan je moet toch ook geen nieuwe rijcursus gaan volgen. de basis functies zijn in quasi alle autos op dezelfde manier geimplementeerd.
Net uw voorbeeld met de HLE28 en HLE29 geeft aan dat er iets fout loopt met jullie procedures en opleidingen.Tom12 schreef:
How how, gewoonweg omdat de "basisfuncties" hetzelfde zijn wil niet zeggen dat men direct correct en veilig met zo'n machine kan rijden.
Een schoon voorbeeld daarvan: de HLE 28 & 29. Op zich quasi identiek behalve een aantal kleine maar erg belangrijke verschillen (verschil STM/Level 0, KVB, BS). Wat dus ook wil zeggen dat men voor beide types aparte opleidingen geeft en dat als je met een T28 kan rijden, dat je niet zonder opleiding met een T29 mag rijden.
Het is dan ook imho erg simplistisch om dat gelijk te schakelen met een auto. Het ligt complexer dan dat.
Steven schreef:pietmol daarin ben je verkeerd. Er zijn gewoon verschillen omdat die voertuigen nu eenmaal nog op verschillende netten rijden waarbij er nog steeds verschillende handelingen nodig zijn en nog steeds andere regels bestaan. Stel eerder gelijk met de luchtvaart. Iemand die met een Boeing 747 kan en mag vliegen zetten ze liefst niet spontaan op een airbus A380. Jij gaat een motorstel en een locomotief gelijkschakelen daar waar die altijd op heel veel vlakken verschillen. Je hebt al varianten in meerspanningsmaterieel en enkelspanningsmaterieel. Locs met GF en zonder GF koppeling. Blijf maar dromen dat je denkt ooit met 1 opleiding op alle types van treinen te mogen rijden.
Uniformiteit van bediening voor HLE18 en desiro? Die dingen werken zo compleet anders, maar stel dat je overal dezelfde stuurpost in kan steken, dan nog... Als treinbestuurder moet je echt wel meer kunnen dan tractie geven en remmen. We moeten weten hoe die dingen ongeveer werken en in mekaar zitten zodat we bij problemen kunnen ingrijpen. In de oudste klassiekjes moeten we zelf de JH kunnen draaien, in de 800 moeten we de eerste panto kunnen afzonderen om de tweede te gebruiken, in breaks moeten we de keerwals kunnen verzetten, in DMT's moeten we handmatig de frontdeuren kunnen draaien. Te weinig laagspanning? Dan kunnen we wel wat truukjes toepassen, afhankelijk van materieel, op 800 kunnen we schakelaars draaien, op een break andere schakelaars die anders werken, gemoderniseerde break is weer net wat anders, desiro's kunnen ook nog wat proberen als we net niet genoeg laagspanning hebben.pietmol schreef:Dat er verschillen zijn in de bediening van een HLE18 en van een Desiro dat heb ik nergens ontkend, maar ik heb wel gezegd dat alles begint bij het lastenboek: als je daar de uniformiteit van bediening niet nastreeft, dan zal je altijd met grote verschillen qua bediening zitten en zal je dus altijd grote kosten genereren mbt opleidingen en kosten qua gebrek aan flexibiliteit vwb inzet van treinbestuurders.
en dat heeft niets te maken met dromen maar met realiteitszin.
dan ben ik TB'er 2nahoj schreef: En Steven, dat jij persoonlijk nog geen problemen hebt gehad, is statistisch geen voldoende steekproef. Hoewel er veel over geklaagd wordt, en ze inderdaad steeds beter kunnen, zijn de betroubaarheidscijfers van het materieel van die aard, dat je best lang kan meerijden zonder iets te merken. Veel mensen doen nooit zoveel km met hun auto, voor ze een nieuwe kopen.