NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Lukas
Berichten: 1689
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Lukas »

Hoi,

Dat de Desiro's goed materieel zijn heb ik al gemeld maar gisteren hebben de Desiro's mij nog positiever verrast:

Ik was gisteren onderweg met 3 Desiro's(Trein 2013) en bij aankomst in Mechelen hadden we een vertraging van 7 minuten.Deze vertraging werd volledig dicht gereden door dit trio dus ik hoef niet meer te vertellen dat ze supersterk zijn.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LHOON »

overweg13 schreef:
nahoj schreef: De volgende dubbeldekkers zullen een glazen plafond (benedenverdieping) / vloer (bovenverdieping) hebben :wink:
Begrijp me niet verkeerd, hé. Dat van die sociale controle vind ik serieus bij de haren getrokken. Zou er trouwens cijfermateriaal bestaan over crapulenstreken opgedeeld per materieeltype? Ik denk dat de verschillen statistisch te verwaarlozen zouden zijn...
In Amerika bestaat er sinds lang een oplossing voor de controleproblematiek in dubbeldekkers:


http://en.wikipedia.org/wiki/Bilevel_ra ... llery_cars
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5482
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

LHOON schreef:
overweg13 schreef:
nahoj schreef: De volgende dubbeldekkers zullen een glazen plafond (benedenverdieping) / vloer (bovenverdieping) hebben :wink:
Begrijp me niet verkeerd, hé. Dat van die sociale controle vind ik serieus bij de haren getrokken. Zou er trouwens cijfermateriaal bestaan over crapulenstreken opgedeeld per materieeltype? Ik denk dat de verschillen statistisch te verwaarlozen zouden zijn...
In Amerika bestaat er sinds lang een oplossing voor de controleproblematiek in dubbeldekkers:


http://en.wikipedia.org/wiki/Bilevel_ra ... llery_cars
En dan komt de overlast dus niet allen van reizigers voor en achter je, maar ook van die boven of onder je. Nee, bedankt, dan liever wat meer afgesloten ruimtes...
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

overweg13 schreef:Begrijp me niet verkeerd, hé. Dat van die sociale controle vind ik serieus bij de haren getrokken. Zou er trouwens cijfermateriaal bestaan over crapulenstreken opgedeeld per materieeltype? Ik denk dat de verschillen statistisch te verwaarlozen zouden zijn...
Ik dacht dat het vooral om het 'gevoel' ging van de reizigers: net zoals bijvoorbeeld camera's geen zak uitmaken voor de veiligheid maar louter dienen om de engheid van de wereld draaglijker te maken voor de brave zielen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Dieselfreak »

Het lijkt wel of tegenwoordig iedereen last heeft van claustrofobie. Altijd die sociale controle als argument tegen compartimentering, ik krijg het ervan op mijn heupen. We hebben geen recht meer op afgesloten ruimtes, want we zouden wel eens heel erge dingen kunnen doen. Nee hoor, alles wat we doen moet heel goed te zien zijn voor iedereen, dus worden we verplicht in een zaal te zitten. :x
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door The_Knitter »

Lukas schreef:Ik was gisteren onderweg met 3 Desiro's(Trein 2013) en bij aankomst in Mechelen hadden we een vertraging van 7 minuten.Deze vertraging werd volledig dicht gereden door dit trio dus ik hoef niet meer te vertellen dat ze supersterk zijn.
Ik reisde zondag met IC 2033 Antwerpen Berchem - Brussel Zuid, en trof ook een trio Desiro's (08508+08507+08???). Met -4 arriveerden wij in Mechelen, -3 in Vilvoorde en -4 in Brussel Noord. Ik had het idee dat de TB waar het kon naar de 160 km/h doortrok. Dit ervaar ik vaker, dat de IC te vroeg in de stations tussen Antwerpen en Brussel halteert in het weekend.
Dit kan natuurlijk 2 dingen betekenen:
1. De dienstregeling is erg ruim opgesteld (er zit ondanks de 160km/h een enorme speling in)
2. De TB trekt door naar 160, terwijl de dienstregeling gebaseerd is op 140 km/h

Mij maakt het niet zoveel uit dat ik bijna elke keer in het weekend overal te vroeg ben, maar des te meer opvallend is het. Dit heb ik niet zoveel meegemaakt met de M6'n destijds hier.

En (als Nederlander) vind ik het rijcomfort van de Desiro uitermate hoog, het rijdt erg stil, trekt erg vlot op, en het schud en schommelt niet zoveel. Het zitcomfort vind ik daarentegen weer onder de maat, want de stoelen houden niks in.
De stopcontacten, de duidelijke omroep en infonformatieschermen vind ik een enorm pluspunt. Enige minpunt is dan de verkortingen die gebruikt worden bij zeeën aan ruimte: Brus Centrl, Antw Centrl enzovoorts. De ruimte is er, maar wordt niet benut.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door HLE 2302 »

The_Knitter schreef:
Lukas schreef:Ik was gisteren onderweg met 3 Desiro's(Trein 2013) en bij aankomst in Mechelen hadden we een vertraging van 7 minuten.Deze vertraging werd volledig dicht gereden door dit trio dus ik hoef niet meer te vertellen dat ze supersterk zijn.
Ik reisde zondag met IC 2033 Antwerpen Berchem - Brussel Zuid, en trof ook een trio Desiro's (08508+08507+08???). Met -4 arriveerden wij in Mechelen, -3 in Vilvoorde en -4 in Brussel Noord. Ik had het idee dat de TB waar het kon naar de 160 km/h doortrok. Dit ervaar ik vaker, dat de IC te vroeg in de stations tussen Antwerpen en Brussel halteert in het weekend.
Dit kan natuurlijk 2 dingen betekenen:
1. De dienstregeling is erg ruim opgesteld (er zit ondanks de 160km/h een enorme speling in)
2. De TB trekt door naar 160, terwijl de dienstregeling gebaseerd is op 140 km/h
Vergeet niet dat de uurregeling berekend is op een gesleepte trein en niet op een motorstel, en zeker geen motorstel met zo'n groot acceleratie vermogen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
AlexNL
Berichten: 2294
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

The_Knitter schreef:Enige minpunt is dan de verkortingen die gebruikt worden bij zeeën aan ruimte: Brus Centrl, Antw Centrl enzovoorts. De ruimte is er, maar wordt niet benut.
Noord'kempen..

Ik kan me één reden bedenken waarom de kleurenschermen in de trein verkorte versies tonen: dat ze gekoppeld zijn aan de matrixschermen bij de deuren en aan de buitenkant. Die displays kunnen de volledige tekst niet tonen in het gekozen formaat. Een ontkoppeling tussen de twee soorten displays zou dit euvel oplossen, maar ik kan me zo voorstellen dat dit geen hoge prioriteit heeft: de intentie van de tekst is tenslotte duidelijk.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

G'bergen is ook nog zo eentje.

Ik weet niet waarom maar de schermen van L5237 stonden op L1764, waarschijnlijk door het afschaffen van P8952 en L5237 als stoptrein reed en de stem dus alle haltes zeker zou afroepen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

bij elke treinnummer kan men de haltes manueel aanpassen, zowel verwijderen of toevoegen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:bij elke treinnummer kan men de haltes manueel aanpassen, zowel verwijderen of toevoegen.
Ook als die normaal enkel in Ninove en Geraardsbergen stopt maar vandaag door omstandigheden in elk station tussen Denderleeuw en Geraardsbergen.
jens123
Berichten: 236
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door jens123 »

Stijn91 schreef:G'bergen is ook nog zo eentje.

Ik weet niet waarom maar de schermen van L5237 stonden op L1764, waarschijnlijk door het afschaffen van P8952 en L5237 als stoptrein reed en de stem dus alle haltes zeker zou afroepen.
Ik deed vandaag de 5237, maar vermits mij bij aankomst aan de trein werd medegedeeld dat we omnibus moesten rijden, heb ik maar snel de code aangepast: en de 1764 was het eerste treinnummer dat mij te binnen schoot.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

jens123 schreef:
Stijn91 schreef:G'bergen is ook nog zo eentje.

Ik weet niet waarom maar de schermen van L5237 stonden op L1764, waarschijnlijk door het afschaffen van P8952 en L5237 als stoptrein reed en de stem dus alle haltes zeker zou afroepen.
Ik deed vandaag de 5237, maar vermits mij bij aankomst aan de trein werd medegedeeld dat we omnibus moesten rijden, heb ik maar snel de code aangepast: en de 1764 was het eerste treinnummer dat mij te binnen schoot.
Is er eigenlijk een optie in de Desiro dat men het originele treinnummer heeft, in dit geval de L5237 met alle halte zoals vandaag?
In Geraardsbergen koppelden ze dan 1 stel af zeker om als L5218 te rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:
Steven schreef:bij elke treinnummer kan men de haltes manueel aanpassen, zowel verwijderen of toevoegen.
Ook als die normaal enkel in Ninove en Geraardsbergen stopt maar vandaag door omstandigheden in elk station tussen Denderleeuw en Geraardsbergen.
Je kan gewoon haltes toevoegen in het lijstje van elke trein die het systeem kent.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:
Stijn91 schreef:
Steven schreef:bij elke treinnummer kan men de haltes manueel aanpassen, zowel verwijderen of toevoegen.
Ook als die normaal enkel in Ninove en Geraardsbergen stopt maar vandaag door omstandigheden in elk station tussen Denderleeuw en Geraardsbergen.
Je kan gewoon haltes toevoegen in het lijstje van elke trein die het systeem kent.
Kost me toch veel tijd denk ik dan.
Plaats reactie