Maar als we dat incident in Buizingen niet hadden dan zal het hier toch ook veel later geweest zijn?Shrek schreef:Dan mag jij eens één dag mijn werk komen doen, is zien of je dan nog denkt dat het traag isStijn91 schreef:Bedankt voor de info, tegen 2022 het hele net ETCS, is dat niet traag?![]()
Er komt meer bij kijken dan enkel wat bakens in het spoor vijzen hoor![]()
En nee, 2022 is niet traag. We zijn zelfs bij de snelsten van Europa - enkel voorgegaan door Luxemburg.
De data van de andere Europese landen liggen veel meer richting 2030-2040.
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
Naar aanleiding van het kaartje dat enkele items geleden geplaatst werd, heb ik enkele vragen:
1. De groene gekrulde lijn ten noordwesten van Antwerpen, is dat de Liefkenshoektunnel?
2. De blauwe lijn ten westen van Lichtervelde ligt helemaal geïsoleerd t.o.v. de andere blauwe, groene en rode lijnen. Is er een speciale reden waarom men net dat stuk heeft genomen?
3. De blauwe lijn tussen Leuven en Luik is blijkbaar hogesnelheidslijn 2. Was het niet de bedoeling dat ETCS in eerste instantie op de goederencorridors geïnstalleerd zou worden?
1. De groene gekrulde lijn ten noordwesten van Antwerpen, is dat de Liefkenshoektunnel?
2. De blauwe lijn ten westen van Lichtervelde ligt helemaal geïsoleerd t.o.v. de andere blauwe, groene en rode lijnen. Is er een speciale reden waarom men net dat stuk heeft genomen?
3. De blauwe lijn tussen Leuven en Luik is blijkbaar hogesnelheidslijn 2. Was het niet de bedoeling dat ETCS in eerste instantie op de goederencorridors geïnstalleerd zou worden?
Re: ETCS in België.
Waarschijnlijk wel, maar het plan om de HST-assen en goederencorridors te voorzien bestond al voor Buizingen.Stijn91 schreef:Maar als we dat incident in Buizingen niet hadden dan zal het hier toch ook veel later geweest zijn?
1) Inderdaad, de liefkenshoektunnel krijgt vanaf dag 1 ETCS.Cipallieter schreef:Naar aanleiding van het kaartje dat enkele items geleden geplaatst werd, heb ik enkele vragen:
1. De groene gekrulde lijn ten noordwesten van Antwerpen, is dat de Liefkenshoektunnel?
2. De blauwe lijn ten westen van Lichtervelde ligt helemaal geïsoleerd t.o.v. de andere blauwe, groene en rode lijnen. Is er een speciale reden waarom men net dat stuk heeft genomen?
3. De blauwe lijn tussen Leuven en Luik is blijkbaar hogesnelheidslijn 2. Was het niet de bedoeling dat ETCS in eerste instantie op de goederencorridors geïnstalleerd zou worden?
2) Lichtervelde is de testlijn voor ETCS level 2. Zo'n geïsoleerde lijn maakt dat het veel eenvoudiger is om er wat mee te "spelen" zonder het treinverkeer te verstoren.
3) Neen, ook de internationale passagierscorridors zijn prioritair. Thalys, DB, Eurostar en anderen dringen zeer hard aan op het installeren van ETCS op hun trajecten. Zij willen immers zo snel mogelijk af van de kroko en TBL2.
Re: ETCS in België.
Naar ik ook heb gehoord is het goedkoper om de HSL2 om te zetten naar ETCS, dan om voor onbepaalde tijd een interface te ontwerpen tussen ETCS en TBL2 te Leuven, of in elk geval is het een verwaarloosbaar verschil. Maar Schrek weet ongetwijfeld het juiste antwoord. 

Re: ETCS in België.
Sterker nog, een transitie ETCS-TBL2 is gewoon onmogelijk in Leuvengroentje schreef:Naar ik ook heb gehoord is het goedkoper om de HSL2 om te zetten naar ETCS, dan om voor onbepaalde tijd een interface te ontwerpen tussen ETCS en TBL2 te Leuven, of in elk geval is het een verwaarloosbaar verschil. Maar Schrek weet ongetwijfeld het juiste antwoord.

Re: ETCS in België.
Ik was in verwarring door deze vraag
3. De blauwe lijn tussen Leuven en Luik is blijkbaar hogesnelheidslijn 2. Was het niet de bedoeling dat ETCS in eerste instantie op de goederencorridors geïnstalleerd zou worden?
Re: ETCS in België.
Onmogelijk lijkt me sterk, dit lijkt me toch vooral een softwareprobleem te zijn, waar een softwareoplossing voor gevonden kan worden. Maar goed, als je zegt dat het onmogelijk is, zal het zeker te duur zijn. En zoals ik al zei, op termijn moet TBL2 toch vermijden, dus waarom een dure tussenoplossing kiezen, als de definitieve oplossing je in het gezicht lacht?Shrek schreef:Sterker nog, een transitie ETCS-TBL2 is gewoon onmogelijk in Leuvengroentje schreef:Naar ik ook heb gehoord is het goedkoper om de HSL2 om te zetten naar ETCS, dan om voor onbepaalde tijd een interface te ontwerpen tussen ETCS en TBL2 te Leuven, of in elk geval is het een verwaarloosbaar verschil. Maar Schrek weet ongetwijfeld het juiste antwoord.
Re: ETCS in België.
Nee hoor, de standaarden (SRS ETCS) laten dat niet toe. We zouden al tot voorbij Bierbeek moeten gaan om dat reglementair te kunnen bouwengroentje schreef:Onmogelijk lijkt me sterk, dit lijkt me toch vooral een softwareprobleem te zijn, waar een softwareoplossing voor gevonden kan worden. Maar goed, als je zegt dat het onmogelijk is, zal het zeker te duur zijn. En zoals ik al zei, op termijn moet TBL2 toch vermijden, dus waarom een dure tussenoplossing kiezen, als de definitieve oplossing je in het gezicht lacht?

Re: ETCS in België.
Je vergeet Zwitserland. Het hele Zwitserse normaalspoornet krijgt ETCS tegen 2017. Vanaf zomer 2014 zullen beide noord-zuid corridors geheel van ETCS voorzien zijn, en hoeven doorgaande goederentreinen in principe geen Signum/Zub meer aan boord te hebben.Shrek schreef:Dan mag jij eens één dag mijn werk komen doen, is zien of je dan nog denkt dat het traag isStijn91 schreef:Bedankt voor de info, tegen 2022 het hele net ETCS, is dat niet traag?![]()
Er komt meer bij kijken dan enkel wat bakens in het spoor vijzen hoor![]()
En nee, 2022 is niet traag. We zijn zelfs bij de snelsten van Europa - enkel voorgegaan door Luxemburg.
De data van de andere Europese landen liggen veel meer richting 2030-2040.
http://www.uic.org/cdrom/2012/10_ERTMS- ... tammV3.pdf
Re: ETCS in België.
Owja, de Zwitsers was ik even vergeten. Maar de SBB moeten laten voorgaan is nu geen ramp lijkt mijK V B schreef:Je vergeet Zwitserland. Het hele Zwitserse normaalspoornet krijgt ETCS tegen 2017. Vanaf zomer 2014 zullen beide noord-zuid corridors geheel van ETCS voorzien zijn, en hoeven doorgaande goederentreinen in principe geen Signum/Zub meer aan boord te hebben.
http://www.uic.org/cdrom/2012/10_ERTMS- ... tammV3.pdf

Er is wel een klein probleempje met hun noord-zuid corridor: dat is allemaal baseline 3. De meeste treinen zijn nu uitgerust met 2.3.0d dus zal het nog even duren voor de treinen er echt gebruik van gaan maken.
Re: ETCS in België.
Dat zou wel eens snel kunnen gaan. Ik denk dat een loc die al ETCS heeft upgraden to baseline 3 makkelijker is dan er Eurozub in te bouwen.Shrek schreef: Er is wel een klein probleempje met hun noord-zuid corridor: dat is allemaal baseline 3. De meeste treinen zijn nu uitgerust met 2.3.0d dus zal het nog even duren voor de treinen er echt gebruik van gaan maken.
Re: ETCS in België.
Laten we in ieder geval hopen dat het rollend materieel snel op baseline 3 zit. Infrabel gaat immers een soortgelijke truc toepassen: TBL1+ vertalen naar ETCS LS op al de lijnen die tegen 2020 nog geen ETCS hebben.K V B schreef:Dat zou wel eens snel kunnen gaan. Ik denk dat een loc die al ETCS heeft upgraden to baseline 3 makkelijker is dan er Eurozub in te bouwen.Shrek schreef: Er is wel een klein probleempje met hun noord-zuid corridor: dat is allemaal baseline 3. De meeste treinen zijn nu uitgerust met 2.3.0d dus zal het nog even duren voor de treinen er echt gebruik van gaan maken.
Zo kunnen we de interoperabiliteit toch al garanderen zonder dat er "echte" ETCS gelegd moet worden.
Re: ETCS in België.
Shrek,
Hoe "hangen " die software versies samen. Lopen die gelijk op voor de baan en de loks ? Of moet alles naar beneden compatibel zijn ?
Je kan een lijn op een nacht vervangen, maar niet een land, en zeker NIET alle loks tegelijk.
Is dat in een tabel te vatten ? wat werkt met wat..
Hoe "hangen " die software versies samen. Lopen die gelijk op voor de baan en de loks ? Of moet alles naar beneden compatibel zijn ?
Je kan een lijn op een nacht vervangen, maar niet een land, en zeker NIET alle loks tegelijk.
Is dat in een tabel te vatten ? wat werkt met wat..
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide