Laatste twijfels!!
Re: Laatste twijfels!!
Wij hebben ook een helpdesk, maar die bel ik enkel als ik het niet weet. De meeste defecten los ik zelf op binnen een tijdspanne kleiner dan 5 min. Bij een verplichting om elke keer die helpdesk te bellen (wat in Frankrijk het geval is) is de kans enkel groter dat de opgelopen vertraging groter is. Je moet die persoon bellen die moet onmiddellijk beschikbaar zijn, .... Helpen via de telefoon vereist dat de persoon aan de andere kant die trein van binnen en buiten 110% kent en de bestuurder perfect kan helpen en verstaat wat het probleem is op basis van de uitleg van de treinbestuurder.
-
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Laatste twijfels!!
De medewerkers van de helpdesk hebben alle mogelijke storingen en oplossingen in de computer staan. Sommige treintypes geven in Nederland op een diagnosescherm (SLT, VIRM) al de storing, storingscode (voor de helpdesk) en oplossing aan.
Hinderlijker is het dat machinisten in NL eigenlijk niets zelf meer mogen doen, in verband met "de veiligheid". Even een Hoogspanningszekering wisselen of rijrichtingwals goed leggen is er niet meer bij.
gr Peter
Hinderlijker is het dat machinisten in NL eigenlijk niets zelf meer mogen doen, in verband met "de veiligheid". Even een Hoogspanningszekering wisselen of rijrichtingwals goed leggen is er niet meer bij.
gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden
Re: Laatste twijfels!!
De rijrichtingwals is er hier beetje bij beetje aan het uitgaan (modern materieel met wisselstroommotoren hebben een ander systeem). Hem goed zetten heb ik tot nu toe enkel gezien tijdens opleidingen, nooit werkelijk nodig gehad als techniek op zich.
Re: Laatste twijfels!!
Operator besturing spreekt me zo niet aan. Ik houd van veel afwisseling in materiaal & lijnen. En ik vind het ook aangenamer om volk op mijn treinen te hebben, dat geeft je toch het gevoel dat je niet alleen bent. (Ben ondertussen al een tijdje lln. treinbestuurder op de HKV, fase 2 intussen.)Gerd schreef:
HLE 2302
Waarom zou je dan niet eerst als Operator Bestuurder Infra meedoen; de ingangstesten zijn iets minder streng, er is een serieus tekort binnen Infrabel en na een aantal jaren praktische ervaring kan je meedoen voor Treinbestuurder. Het voordeel dat je dan hebt is dat je de leerstof voor het overgrote deel al kent en dat je praktische ervaring hebt opgedaan. Lijkt mij dan ook 'eenvoudiger' om de jury te overtuigen.
Groeten Gerd
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Laatste twijfels!!
Vind het niet slecht dat we in België meer kennen van enkele depannages. Heb zelf wel eens te maken gehad met een defecte keerwals bij het klaarmaken 's morgens. Die wilde zich alleen nog maar in één richting wou zetten (en dus niet in de richting naar waar hij moest vertrekken). Geen depannage in de buurt toen die het voor mij had kunnen oplossen. Mijn trein is perfect op tijd uitgereden en als ik het niet had mogen oplossen dan had die trein enkel afgeschaft kunnen worden...
Bij desiro's kunnen we misschien zo goed als niks meer doen, maar zolang we met klassiekjes, 800'en, breaks en sprintertjes rijden is het maar beter dat we basisdepannage kunnen uitvoeren.
Bij desiro's kunnen we misschien zo goed als niks meer doen, maar zolang we met klassiekjes, 800'en, breaks en sprintertjes rijden is het maar beter dat we basisdepannage kunnen uitvoeren.
In België moeten we nog steeds een schroevendraaier en sleutel meenemen En die sleutel is wel al een paar keer van pas gekomen...Meesterpeter schreef:Op technische kennis vooraf wordt al helemaal niet getest. Dat was in de jaren '70 en '80 nog wel, toen kreeg je zelfs een schroevendraaier en schroefsleutel bij in dienst komen, nu heb je een GSM om de technische hulplijn te bellen !
-
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Laatste twijfels!!
Alleen opvallend dat de vraagsteller / topic-opener als sinds het plaatsten van de vraag al 2 weken niet meer on-line is geweest........
Misschien te druk met studeren voor zijn nieuwe uitdaging TB ?
(maar als je een vraag stelt alhier, ben je toch ook benieuwd naar de (vele) reactie ? )
Gr Peter
Misschien te druk met studeren voor zijn nieuwe uitdaging TB ?
(maar als je een vraag stelt alhier, ben je toch ook benieuwd naar de (vele) reactie ? )
Gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden
Re: Laatste twijfels!!
Misschien niet online, maar ik lees alles zorgvuldig mee hoor!Meesterpeter schreef:Alleen opvallend dat de vraagsteller / topic-opener als sinds het plaatsten van de vraag al 2 weken niet meer on-line is geweest........
Helaas nietMeesterpeter schreef:
Misschien te druk met studeren voor zijn nieuwe uitdaging TB ?
Het is een lang verhaal geworden die aanwerving.
Tot en met het CPS ging alles zeer vlot, maar daarna??
Een puur pechverhaal/leg maar: ik denk eraan de hele nmbs-droom te laten varen.
Bij deze mijn dank aan Bpost, die mijn aanwervingsbrief destijds ergens anders postte (aanwerving weg!!!!)
-
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
- Locatie: Nederland
Re: Laatste twijfels!!
Wat een triest einde van een mooie droom............
Dit is wel heel spijtig !
Dit is wel heel spijtig !
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden
Re: Laatste twijfels!!
Dat is toch uw fout niet ? De datum van aanwerving kan toch perfect uitgesteld worden naar een verdere datum ?HLercules schreef: Helaas niet
Het is een lang verhaal geworden die aanwerving.
Tot en met het CPS ging alles zeer vlot, maar daarna??
Een puur pechverhaal/leg maar: ik denk eraan de hele nmbs-droom te laten varen.
Bij deze mijn dank aan Bpost, die mijn aanwervingsbrief destijds ergens anders postte (aanwerving weg!!!!)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Laatste twijfels!!
De trein verlaten om naar het toilet te gaan? Nog nooit een wc op de trein tegengekomen?Eimai schreef:Op het toilet natuurlijk Je mag gerust je trein verlaten als je de voorzorgen neemt om de trein te immobiliseren zodat je hem terugvindt op de plek waar je hem achterlaat. In de eindstations heb je meestal wel tijd genoeg, en als je echt moet gaan dan gaat niemand je scheef bekijken als je dat in een stopplaats onderweg doet. Als je echt met diarree zit dan meld je je beter gewoon ziek, want zo kan je ook niet rijden.En hoe en wanneer kunnen jullie jullie behoeftes doen tijdens de dienst?
Iedereen heeft wel eens een dagje dat de achterdeur steeds moet lozen!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Laatste twijfels!!
Als je nog zo'n trein meehebt waar de toiletten hun inhoud op de sporen lozen mag je dat niet in de stations...Dieselfreak schreef:De trein verlaten om naar het toilet te gaan? Nog nooit een wc op de trein tegengekomen?
-
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Laatste twijfels!!
Als het nu een noodzaak is In de zomer zal er wel wat geurhinder zijnEimai schreef:Als je nog zo'n trein meehebt waar de toiletten hun inhoud op de sporen lozen mag je dat niet in de stations...Dieselfreak schreef:De trein verlaten om naar het toilet te gaan? Nog nooit een wc op de trein tegengekomen?
Wat betreft die technische kennis, laat je daar niet door afschrikken hoor. Ik kom ook van ASO met beperkte technische achtergrond en ik ben ook door de selectie geraakt. Leer gewoon dat bundeltje goed en probeer het te begrijpen ('saaie' basismaterie natuurlijk, ga je wel ook nog nodig hebben in fase 0). Stel dat het echt niet lukt, laat dan zien dat je echt gemotiveerd bent om eraan te werken.
Tijdens de verdere opleiding zie je andere nuttigere dingen hoor (depannage etc.), en dat valt echt wel te begrijpen.
Re: Laatste twijfels!!
Wanneer een laureaat treinbestuurder niet raakt aangeworven, stelt men zichzelf dan geen vragen in Brussel?
Wordt deze persoon dan eens niet gecontacteerd door derden wat er aan de hand is?
Wordt deze persoon dan eens niet gecontacteerd door derden wat er aan de hand is?
Re: Laatste twijfels!!
Het lijkt mij fantastisch om als mcn aan de slag te gaan, maar mijn aanwerving online bij start people komt met een automatische no repley al terug... ik ben dan ook nog Hollander maar ik wil subiet verhuizen, en statica en electra leren enzo lijkt me ook geen probleem maar tot nu toe alleen nog maar administratieve ervaring vooral. Het lijkt me echt een hindernisbaan om nu nog bij de nmbs te geraken met zo n onpersoonlijk uitzendbureau er tussen.
Re: Laatste twijfels!!
Je hoeft toch niet via een uitzendbureau te gaan? www.despoorwegenwervenaan.bepauw schreef:Het lijkt mij fantastisch om als mcn aan de slag te gaan, maar mijn aanwerving online bij start people komt met een automatische no repley al terug... ik ben dan ook nog Hollander maar ik wil subiet verhuizen, en statica en electra leren enzo lijkt me ook geen probleem maar tot nu toe alleen nog maar administratieve ervaring vooral. Het lijkt me echt een hindernisbaan om nu nog bij de nmbs te geraken met zo n onpersoonlijk uitzendbureau er tussen.