Ook DLC zoekt 100 nieuwe treinbestuurders

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Tim

Ook DLC zoekt 100 nieuwe treinbestuurders

Bericht door Tim »

Dillen & Le Jeune Cargo gaat de strijd aan met de NMBS-Groep om honderd treinbestuurders aan te werven. Beide beweren de treinbestuurders het meest in de watten te leggen.
WE zoeken 100 treinbestuurders'', zegt Jeroen Le Jeune, de algemeen directeur van Dillen en Le Jeune Cargo (DLC), de eerste private goederenmaatschappij die met de NMBS de concurrentie aanging.

Hij reageert daarmee via Belga op het bericht vandaag in deze krant dat de NMBS half september een grootse mediacampagne start om vooral jongeren warm te maken om voor de NMBS-Groep te gaan werken. De groep werft dit jaar alleen al 1.500 mensen aan. Het gaat daarbij wel niet alleen om treinbestuurders.

De strijd om de treinbestuurder belooft hard te worden. DLC en de NMBS-Groep vissen in dezelfde beperkte vijver van technische functies. ,,We weten ongeveer welke voorwaarden de NMBS zijn personeel biedt, en ik maak me sterk dat wij nu al betere voorwaarden bieden'', zegt Le Jeune in een gesprek met De Standaard . ,,We zullen onze voorwaarden volgende week op onze website publiceren. Zo kunnen kandidaten zelf uitmaken waar ze het best af zijn.''

,,Wie bij ons het globale pakket bekijkt, zal zien dat hij bij ons beter af is'', reageert Leen Uyterhoeven, woordvoerster van de NMBS-Holding. ,,Hij is bij ons zeker van zijn baan, ook als het even wat minder gaat in het goederenverkeer. Een grote groep als de NMBS biedt bovendien heel wat carrièremogelijkheden, ook voor treinbestuurders. Bij ons stijgt het loon bovendien jaar na jaar als gevolg van de anciënniteit zodat hij er na een paar jaar zeker financieel beter voorstaat dan bij DLC. Wij bieden sinds kort ook een hospitalisatieverzekering aan.''

Bij DLC werken oud-treinbestuurders, soms zelfs gepensioneerden, van de NMBS. ,,Maar er zijn ook al treinbestuurders die opnieuw de overstap naar de NMBS gemaakt hebben. Dat spreekt toch boekdelen'', zegt Uyterhoeven nog.

DLC telt op dit ogenblik ongeveer tachtig werknemers, onder wie veertig ervaren treinbestuurders en tien treinbestuurders in opleiding. Daar in één klap honderd treinbestuurders bij aanwerven is een grote stap. ,,Maar we hebben die mensen dringend nodig'', aldus Le Jeune. ,,We willen ze de komende zes maanden binnenhalen. Zodra ze aangeworven zijn, krijgen ze een interne opleiding van acht maanden.''

De trein wordt steeds belangrijker om de containers die in de Antwerpse haven toekomen naar het hinterland te brengen. ,,Steeds meer containers worden van de weg gehaald en op de trein gezet. De Antwerpse haven speelt daar een zeer actieve rol in'', zegt Le Jeune. ,,Momenteel moeten we bij gebrek aan personeel soms vragen weigeren.''

DLC ging in het voorjaar van 2002 als eerste private spoorwegmaatschappij de concurrentie aan met de goederenafdeling van de NMBS. Sindsdien is het bedrijf gegroeid als kool. ,,Het afgelopen boekjaar is onze omzet opnieuw met 70 procent gestegen'', zegt Le Jeune. ,,We hebben in het boekjaar dat afgesloten werd in juni een omzet gedraaid van ongeveer 24 miljoen euro.'' Naarmate het bedrijf groter wordt, verdwijnen de spectaculaire groeicijfers, maar de maatschappij rekent erop jaarlijks toch met 30 tot 35 procent te groeien.

De primeur van de winstcijfers voor het afgelopen boekjaar houdt Le Jeune voor de algemene vergadering die nog moet plaatsvinden. In het boekjaar dat liep tot juni 2005 boekte de spoorwegmaatschappij volgens de leverancier van bedrijfsinformatie Graydon 117.809 euro winst.

Bron: De Standaard
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

100 treinbestuurders! :lol:

Waar gaan ze die steken! :lol: :lol: :lol: :P
Bert

Bericht door Bert »

Op den trein zeker :lol: :lol:
Trainspotterke

Eén machinist die verantwoordelijk is voor de tractie, één voor de rem en één voor de waakinrichting! :lol:
Bert

Bericht door Bert »

Trainspotterke schreef:Eén machinist die verantwoordelijk is voor de tractie, één voor de rem en één voor de waakinrichting! :lol:
En nog één als ze willen kaarten voor het rood :lol:
Tim

Bericht door Tim »

De waakinrichting is niet nodig, aangezien de pedaal van een Class66 maar uit 2 standen bestaat kan je er je boekentas opzetten en als je wat met de tractiehendel speelt kan je je beide voeten dus op de stuurtafel leggen :P
Trainspotterke

Wel, een andere machinist kan dan als pedicure ingezet worden! :lol:
Raf

Bericht door Raf »

Lejeune heeft volgens mij een beetje last van grootheidswaanzin :?
Naar mijn weten werken er maar met moeite 20 Belgische treinbestuurders.

In die paar jaar dat DLC bestaat hebben er misschien 40 gewerkt.

De grote multinational DLC met 12 locs werft 100 TB's aan...Laat me niet lachen... :x

Volgens mij heeft Lejeune een lijntje gesnoven voor hij aan dat interview begon.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Ik had volgend bericht in de verkeerde topic gepost :oops: , vandaar dat ik het nu hier neerzet:
Hallo,
Misschien gaan ze terug stoomlocs invoeren, heb je ineens 2 man tegelijk nodig :D
<Droom> Zou eigenlijk wel zalig zijn! </Droom>
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Ik heb ergens gehoord, dat het wel eens zou kunnen dat DLC het op een akkoordje heeft gegooid met Euro Cargo Rail (de succesvolle goederenvervoerder EWS uit het VK met een andere naam), die maar niet aan een licentie lijkt te raken, om hun vervoer te doen. Wie weet verkopen ze de boel wel aan ECR...
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Maar laten we even anders denken:
Welk leasingbedrijf heeft in korte tijd zo veel locs terbeschikking? Want, voor 20 Belgische TB's zijn er 12 locs dus zouden er voor 100 TB's 60 locs moeten bijkomen... Erg veel, niet? Nu, kapitaal zal wel niet echt een probleem zijn, gezien hun winst van 24 miljoen EUR, maar volgens mij wachten de meeste leasingbedrijven op hun bestellingen, dus zal dlc dat zeker mogen doen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Akkoord. Vergeet wel de 8 maanden durende opleiding niet, hé. Plus de aanwervingsperiode, die wellicht wel korter zal zijn dan bij de NMBS, maar toch...
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Trouwens, welke HLD's gaan er binnen 8 maand van de band rollen?
Gaan die super-diesels dan al klaar zijn?En dan nog, daar zijn al veel bestellingen voor....
De vooraard Class 66 zal wel ver op zijn zeker...
En is de Vossloh MAK G MAX BB 2000-of hoe heet die blokkendoos nu weer?(Niet dat ik hem lelijk vind hoor)- nog in productie?
De Diesel-prima is ook nog maar in de testfase, en daarna de bestelling voor SNCF.
Een Herculessen zie ik dit nu ook weer niet doen...
Traxx diesels zijn er ook nog niet...
Blijft over : E-locs (waar er ook al veel bestellingen geplaatst zijn) of tweede hands locs...
Zitten er veel fouten in mijn redenering?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Niet dat ik ze kan vinden. DLC lijkt inderdaad behoorlijk gulzig te zijn, maar goed, misschien hopen ze op deze manier een groter aanbod te krijgen aan kandidaat-treinbestuurders? Want het is een feit, DLC en NMBS vissen beiden in een vijver waar niet te heel veel visjes meer inzitten... Goed mogelijk zijn ze al blij als ze er 60 van vinden, van hun tb-ers...
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ofwel is dat omdat ze hun ontslagen al willen opvullen :lol: (heb hier dacht ik eens gelezen dat bij DLC elke maand een TB z'n ontslag indient, dus dan zitten ze even veilig hé :lol: ).
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie