Ofyles2 schreef:
DB AG heeft hier ook echt schuld aan: ze hebben de liberalisering aangegrepen door internationale activiteiten aan te boren en binnenlandse te verwaarlozen.
Ken je nog NMBS-Colli pardon ABX logistics?
Zo werden klanten van DB de afgelopen jaren onder meer getrakteerd op:
[*]Uitval van materieel (met als uitschieters de ICE en de S-Bahn in Berlijn, Berlijn bestudeert nog of de plaatselijke vervoerder de exploitaite kan overnemen)
Een prachtvoorbeeld: de incompetentie en gebrek aan visie een doortastend beleid bij de verantwoordelijke politiekers geven een vrijbrief om te knoeien en aan te modderen. Als je zo lang wacht met de uitschrijving dat er quasi geen tijd meer is om treinen aan te kopen,… het leidt te ver om alle blunders op te sommen door de jaren heen. Reizigers kan ik enkel aanraden het winterplan van de S-Bahn op te volgen: „Wir klopfen auf Holz und glauben an das Gute auf dem Planeten.“ [
bron] Mocht een NMBS zin hebben in een stuk van de S-Bahntaart: zo'n 9euro per treinkilometer wordt bijgelegd door de overheid: een hele dikke boterham dus.
En als er wel een visie is, is die niet altijd even slim maar eerder gebaseerd op grootheidswaan zoals S21: een vermindering van de capaciteit van het station! Er zijn nog meer rariteiten zoals de kleine tunneldiameter tot eigenlijk het hele kostenplaatje dat stinkt naar: 'we moeten het goedgekeurd krijgen en ach kostenoverschrijdingen doe we dan achteraf.'
[*]Een ondoorgrondelijk en duur tarievensysteem, vooral op lange afstanden
Ook op kortere afstanden hoor. Ik kan zonder problemen 20 trajecten opsommen waar je niet zonder internet de prijs kan opzoeken/berekenen, zonder rare fratsen als fietsen of kinderen: gewoon volwassenen zonder verminderingen. En de helft van het bus-, tram- en treinpersoneel kan daar ook niet op antwoorden.
[*]Een nefast afslankingsbeleid onder het werkpersoneel (afgelopen zomer moest het treinverkeer rondom Mainz afgebouwd worden omwille van een tekort aan seinwachters)
Ook in Berlijn en Nürnberg speelt dat probleem, zij het minder extreem. Het zou me verbazen als het niet op nog meer plaatsen voorkomt. Gelukkig meestal beperkt tot ontevreden personeel dat overuren opbouwt en geen verlof kan nemen wanneer ze willen.
[*]Werken zoals jij daarnet benoemde, maar dan gaat het ook hier om achterstallig onderhoud door verwaarlozing
Zeker. Het is een samenspel met hoge werkloosheid, armoede, lokale stadsbeleid (niet alles is de verantwoordelijkheid van DB). En hoera voor het nieuwe 'winkelcentrum,' ik kan niet wachten op de volgende leegstaande 'zelfstandige' bakkerswinkel. Waarom slaagt NS veel beter in haar immobiliënbeleid, DB en NMBS gaan hier nogal vaak de mist in?
DB AG is overigens niet de enige Duitse multinational die in het buitenland geroemd worden om hun min of meer vlekkeloze dienstverlening, maar binnen de eigen landsgrenzen schutteren.
Ach. Van ver is het gras altijd groener. Siemens heeft goede afluisterapparatuur, centrifuges (hoi Iran), trage remmen (zei iemand Velaro), mooie fiasco's (dag BBC) en Marco Miller, chef veiligheid bij hun staat ook niet bekend voor zijn schone blaadje bij de Luxemburgers.
Maar terug naar de liberalisering. Wat misschien goedkoop lijkt voor DB om een ritje van Keulen te verlengen naar Brussel of Oostende, is dat misschien niet helemaal: extra veiligheidssystemen, meertalig personeel, voor eigenlijk maar een klein stukje. We gaan nog veel horen van cabotage.