Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door stefanic »

Synrise schreef:De doelstelling om de elektrische dienst te laten starten was toch 2015 he? Wat is men dan nog van plan om gedurende 2014 te doen? :)
Met draad alleen ben je niets! Er moet ook nog een nieuw onderstation komen, en ik had begrepen dat men daar achter zat op schema, zoals klassiek wegens bouwvergunningsproblemen.
spoorwegrealist
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

Ik heb gehoord dat er elektrisch gereden wordt vanaf dec. '15 (i.p.v. juni '15) maar, zoals algemeen geweten: hout vasthouden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door The_Knitter »

Ik was laatst ook al verbaast dat de werken vrij snel gaan.

Maar misschien is het al naar voren gekomen, maar wat is de gedachte er achter om Mol - Neerpelt wasdraadloos te laten?
Die paar kilometer erbij lijkt mij veel logischer, dan kan je Antwerpen-Neerpelt(- Hamont?) elektrisch rijden, en net als de weekenden een pendel op Mol - Hasselt, zou mij logisch lijken.
Hoe wordt eigenlijk dan de nieuwe treindienst daar? Kan je ter zijner tijd nog steeds rechtstreeks naar Neerpelt (- Hamont) dieselen, of moet je dan overstappen in Mol? Lijkt mij niet echt kostenefficiënt om Antwerpen - Mol onder de draad te dieselen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steve »

Het stuk Mol - Hamont zal wellicht ook wel volgen in de toekomst, alleen is het niet prioritair. Je kunt dezelfde vraag stellen voor het stuk Mol - Hasselt en de lijnen rond Gent. Ook het hele dossier rond de IJzeren Rijn zal invloed hebben (in het onwaarschijnlijke geval dat er de komende jaren belangrijke politieke beslissingen worden genomen op dat gebied, zal die elektrificatie wellicht slechts een formaliteit worden).

Overigens spreek je over meer dan "die paar kilometer erbij". Herentals - Mol is zo'n 20 km, terwijl Mol - Hamont er meer dan 30 is. Weliswaar grotendeels enkelspoor, maar toch.

Eerder in het topic kun je lezen dat de elektrificatie vooral een gevolg zal hebben voor de stoptreindiensten tussen Mol, Herentals en Antwerpen (en mogelijk ook P-trein naar bijvoorbeeld Brussel) en er ook een optimalisatie van het materieel beoogd wordt: daar kun je dan elektrisch materieel inzetten (dat er door de instroom van de Desiro voldoende is) en bijgevolg dieselstellen vrijmaken voor daar waar het nodig is, bijvoorbeeld de doorgaande IR (Hamont -) Neerpelt - Antwerpen. Die zou volgens de berichten ook gewoon behouden blijven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

Ik hoop op een splitsbare IC Brussel-Turnhout/Mol. Dat zou al heel wat overstapleed in Herentals besparen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

Ik heb vernomen van 2 onafhankelijke bronnen dat het de bedoeling is om Mol - Hamont tegen 2020 onder draad te hebben.
Dat zou ook de reden zijn van de achteruitstelling in tijd van de bouw van het onderstation in Mol.
De plannen van dat onderstation zouden aangepast worden om het stuk Mol - Hamont erbij te kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Ik heb vernomen van 2 onafhankelijke bronnen dat het de bedoeling is om Mol - Hamont tegen 2020 onder draad te hebben.
Dat zou ook de reden zijn van de achteruitstelling in tijd van de bouw van het onderstation in Mol.
De plannen van dat onderstation zouden aangepast worden om het stuk Mol - Hamont erbij te kunnen nemen.
Het onderstation ging daar sowieso al voor aangepast zijn hoor, de elektrificatie naar Neerpelt (en eventueel verder) was altijd al voorzien op termijn.
ronny
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ronny »

Shrek schreef: Het onderstation ging daar sowieso al voor aangepast zijn hoor, de elektrificatie naar Neerpelt (en eventueel verder) was altijd al voorzien op termijn.
Volgens de regionale zender RTV is de bouw van het onderstation door Infrabel al 2 keer uitgesteld om besparingsredenen. Nu zouden de werken in april beginnen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

Uit vrij goede bron heb ik vernomen dat dat alles te maken heeft met vergunningen.
Zodra die in orde zijn, kan de aannemer beginnen. Die zou al aangeduid zijn.
Cipallieter

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Cipallieter »

Ik hoorde vandaag van reizigers dat de werken stil zouden liggen.
Klopt dat?
260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door 260689 »

Met de nieuwe dienstregeling in december zou de IC verbinding Antwerpen - Mol met desiros gereden worden.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door stefanic »

260689 schreef:Met de nieuwe dienstregeling in december zou de IC verbinding Antwerpen - Mol met desiros gereden worden.
Had inderdaad geweest, als de draad er had gehangen (MET stroom op)...
spoorwegrealist
260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door 260689 »

stefanic schreef:
260689 schreef:Met de nieuwe dienstregeling in december zou de IC verbinding Antwerpen - Mol met desiros gereden worden.
Had inderdaad geweest, als de draad er had gehangen (MET stroom op)...
Bedoelde wel dienstregeling van 2015.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

260689 schreef:
stefanic schreef:
260689 schreef:Met de nieuwe dienstregeling in december zou de IC verbinding Antwerpen - Mol met desiros gereden worden.
Had inderdaad geweest, als de draad er had gehangen (MET stroom op)...
Bedoelde wel dienstregeling van 2015.
Ah, want alles is nog niet rond i.v.m. de bouw van het tractieonderstation van Mol.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door stefanic »

260689 schreef:
stefanic schreef:
260689 schreef:Met de nieuwe dienstregeling in december zou de IC verbinding Antwerpen - Mol met desiros gereden worden.
Had inderdaad geweest, als de draad er had gehangen (MET stroom op)...
Bedoelde wel dienstregeling van 2015.
Als je december 2015 bedoelt, ok.
spoorwegrealist
Plaats reactie