kika schreef:Als je zo ontzettend bang bent om in het zak gezet te worden en dat er contractbreuk gepleegd gaat worden, dan schiet het niet op. De kans bestaat inderdaad dat een vervoerder failliet gaat of zich overbiedt (zei iemand HSL?). Daarom moet je inderdaad goed bedachte contracten en concessies opstellen en opvolgen. Als een vervoerder in de fout gaat, krijgt die een boete of minder subsidie. Als die iets ongeloofwaardigs voorstelt, dan ga je er niet mee in zee.
Bij zo'n dramatische afloop als wat jij schildert lijkt het me verstandiger om het contract te ontbinden, materieel en personeel (eventueel tijdelijk) over te nemen en een nieuwe concessie uitschrijven. Dat is dan een tegenvaller. Maar loop je nu niet wat hard van stapel? Het is waarschijnlijker dat de vervoerder eerst in kosten probeert te snoeien, want uhm 'extra subsidie of we vertrekken naar de Bahama's' is niet echt overtuigend.
in UK zijn er wel degelijk zo'n gevallen gebeurd!
vergeet niet dat het vaak om lijnen gaat die ook bij BR verlieslatend waren