De TB moest wel eerst stoppen.tomdg schreef:Laat ons hopen dat dit niet waar is want het lijkt mij niet echt veiligBibke schreef:Ik heb dat gehoord in het begin van de 18-en van een TB die zei dat hij moest stoppen en vanaf dat moment nam Siemens over. Ze legden op afstand de loc ook plat, starten terug op en daarna kon hij verder rijden.
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
Ik heb hierover niets vernomen tijdens de gewone opleiding van de reeks 18 (heb les gehad van 1 van de instructeurs die de testritten gedaan heeft) en wij kregen enkel de melding dat er voor de werkplaatsen/fabrikant aansluitingen zijn in de machinekamer. Kan er ook zo op slag niets over terugvindenBibke schreef:De TB moest wel eerst stoppen.tomdg schreef:Laat ons hopen dat dit niet waar is want het lijkt mij niet echt veiligBibke schreef:Ik heb dat gehoord in het begin van de 18-en van een TB die zei dat hij moest stoppen en vanaf dat moment nam Siemens over. Ze legden op afstand de loc ook plat, starten terug op en daarna kon hij verder rijden.

Re: ETCS in België.
deadlock schreef:Nee, het is vooral in België veel erger dan in de rest van de wereld. En dit zijn beproefde technieken die decennia oud zijn (packet radio, multiplexing, encryptie, authenticatie, autorisatie). Ik merk vooral een gigantisch gebrek aan kennis bij de gemiddelde persoon die hier huiverig voor is. Met dezelfde technieken worden in de medische wereld al jarenlang levens gered.
QoS? Tegenwoordig helpt het zelfs tegen griepEn dan nog is het maar de vraag of je het kwetsbaar zou maken, daar heb je nog allerlei leuke technieken zoals QoS voor.


Vraagjes:
* De driehoek Antwerpen-Lier-Mechelen is voor 2014 gepland, is dat voor- of najaar?
* Welke trajecten komen erna, in het noorden?
* Is de Schuman/Josaphat tunnel direct goed voorzien?
Re: ETCS in België.
-Mechelen-Antwerpen is voorzien voor dit najaar, Lier komt pas over enkele jaren.kika schreef: Vraagjes:
* De driehoek Antwerpen-Lier-Mechelen is voor 2014 gepland, is dat voor- of najaar?
* Welke trajecten komen erna, in het noorden?
* Is de Schuman/Josaphat tunnel direct goed voorzien?
-Dit jaar Liefkenshoek en in 2015 heel Antwerpen (Berchem, Centraal, tunnel en ringspoor)
-Neen, die doen we tegelijk met Brussel-Ottignies
Re: ETCS in België.
Hoi,
Shrek,
Weet je al wanneer er ETCS geplaatst word op lijn 35?
Lukas
Shrek,
Weet je al wanneer er ETCS geplaatst word op lijn 35?
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: ETCS in België.
Dat is nog onduidelijk, omdat er daar zeer veel werk te doen is. Voor er ETCS komt moet de hele seininrichting vervangen worden. Dat wil zeggen: nieuwe seinketen, nieuwe wisselmotoren, nieuwe kabels,... Waarschijnlijk zal ook de afstand tussen de seinen veranderen. En dat allemaal van Lier tot in Hasselt.Lukas schreef: Weet je al wanneer er ETCS geplaatst word op lijn 35?
Het verleden heeft al aangetoond dat een datum plakken op zo'n gigantisch werk niet veel zin heeft. Maar het zal zeker niet voor 2018 zijn

Re: ETCS in België.
Het lijkt me dat ze het hier dan in de verkeerde volgorde aanpakken. Het lijkt me beter om eerst ETCS op de bestaande seineninrichting te installeren. Als dan de seininrichting zelf aan vervanging to is dan doek je die gewoon op en ga je over op ETCS L2.Shrek schreef:Dat is nog onduidelijk, omdat er daar zeer veel werk te doen is. Voor er ETCS komt moet de hele seininrichting vervangen worden. Dat wil zeggen: nieuwe seinketen, nieuwe wisselmotoren, nieuwe kabels,... Waarschijnlijk zal ook de afstand tussen de seinen veranderen. En dat allemaal van Lier tot in Hasselt.Lukas schreef: Weet je al wanneer er ETCS geplaatst word op lijn 35?
Het verleden heeft al aangetoond dat een datum plakken op zo'n gigantisch werk niet veel zin heeft. Maar het zal zeker niet voor 2018 zijn
Dat is alvast de SBB van plan. Er worden in Zwitserland geen modernisaties van seininstallaties meer gepland. Tussen nu en 2017 wordt overal ETCS geïnstalleerd. Dan, vanaf 2020 wil men systematisch, seinhuis per seinhuis, het hele net naar L2 ombouwen. Uiteindelijk zullen ergens tegen 2050 alle klassieke seinen weg zijn.
Re: ETCS in België.
Vergeet niet dat er in Zwitserland al een onstporing gebeurd is door een bug in de ETCS software... Weliswaar zonder erge gevolgenl. Maar het laat toch wel zien hoe belangrijk een rigoreus QA systeem is...kika schreef: Een gezonde dosis argwaan en goede afwegingen zijn wel op z'n plek, niet op de eerste de beste trein springen, eerst kijken waar hij naar gaat. En nu, vort, terug naar ETCS.
Re: ETCS in België.
Ik vind het net andersom...K V B schreef: Het lijkt me dat ze het hier dan in de verkeerde volgorde aanpakken. Het lijkt me beter om eerst ETCS op de bestaande seineninrichting te installeren. Als dan de seininrichting zelf aan vervanging to is dan doek je die gewoon op en ga je over op ETCS L2.
Dat is alvast de SBB van plan. Er worden in Zwitserland geen modernisaties van seininstallaties meer gepland. Tussen nu en 2017 wordt overal ETCS geïnstalleerd. Dan, vanaf 2020 wil men systematisch, seinhuis per seinhuis, het hele net naar L2 ombouwen. Uiteindelijk zullen ergens tegen 2050 alle klassieke seinen weg zijn.
De Zwitsers installeren nu een hele hoop dure hardware om die level 1 in dienst te krijgen. Over enkele jaren is die hardware niet meer bruikbaar en zit je met een enorme kapitaalvernietiging. Wij letten beter op de centjes en vervangen eerst de seinhuizen (die toch vervangen moesten worden) en plaatsen daarna meteen ETCS L2.
Re: ETCS in België.
Waarschijnlijk een dwaze vraag maar klopt het dat men verplicht ETCS moet zitten hebben om de liefkenshoek-tunnel te mogen betreden? Indien wel dan gaan de SO's nog een pakske werk hebben om die locomotieven te voorzien van ETCS (met een beetje chance lukt dat niet bij den T77/78Shrek schreef:-Mechelen-Antwerpen is voorzien voor dit najaar, Lier komt pas over enkele jaren.kika schreef: Vraagjes:
* De driehoek Antwerpen-Lier-Mechelen is voor 2014 gepland, is dat voor- of najaar?
* Welke trajecten komen erna, in het noorden?
* Is de Schuman/Josaphat tunnel direct goed voorzien?
-Dit jaar Liefkenshoek en in 2015 heel Antwerpen (Berchem, Centraal, tunnel en ringspoor)
-Neen, die doen we tegelijk met Brussel-Ottignies

Re: ETCS in België.
Neen, met TBL1+ mag je er ook in. Dus voor de 77'ers geen probleem.Tom12 schreef: Waarschijnlijk een dwaze vraag maar klopt het dat men verplicht ETCS moet zitten hebben om de liefkenshoek-tunnel te mogen betreden? Indien wel dan gaan de SO's nog een pakske werk hebben om die locomotieven te voorzien van ETCS (met een beetje chance lukt dat niet bij den T77/78).
De andere operatoren mogen inderdaad eens beginnen denken aan een ETCS-installatie.
Re: ETCS in België.
Schreef de ambtenaar, die mag spelen met belastingsgeld, tegen de operatoren die het moeten "verdienen" .De andere operatoren mogen inderdaad eens beginnen denken aan een ETCS-installatie.
Shrek, je bent op enkele jaren precies goed gebrainwashed ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
Schreef de man die niets geeft om veiligheid...dentheo schreef: Schreef de ambtenaar, die mag spelen met belastingsgeld, tegen de operatoren die het moeten "verdienen" .
Shrek, je bent op enkele jaren precies goed gebrainwashed ?
Alle operatoren (inclusief B-logistics) vragen zelf om ETCS, het zijn zij die geen fan zijn van TBL1+.
Wij laten hen de keuze tussen beide systemen...
En ik ben inderdaad goed gebrainwashed, ik denk nu vooral aan de veiligheid van de treinen. Vooroorlogse systemen als kroko zijn dus totaal not-done

Re: ETCS in België.
Dus eerst de seinen plus de seinhuizen vervangen, en dan later ETCS L2 installeren en relatief nieuwe seinen weggooien is efficienter dan eerst L1 installeren, en dan bij het vervangen van het seinhuis over te gaan naar L2 en al afgeschreven seinen weg te gooien?Shrek schreef: ]Wij letten beter op de centjes en vervangen eerst de seinhuizen (die toch vervangen moesten worden) en plaatsen daarna meteen ETCS L2.
Volgens mijn rekenkunde klopt er hier iets niet...
Re: ETCS in België.
Er liggen zelfs nog kroko's ook....Shrek schreef:Neen, met TBL1+ mag je er ook in. Dus voor de 77'ers geen probleem.Tom12 schreef: Waarschijnlijk een dwaze vraag maar klopt het dat men verplicht ETCS moet zitten hebben om de liefkenshoek-tunnel te mogen betreden? Indien wel dan gaan de SO's nog een pakske werk hebben om die locomotieven te voorzien van ETCS (met een beetje chance lukt dat niet bij den T77/78).
De andere operatoren mogen inderdaad eens beginnen denken aan een ETCS-installatie.