Vereenvoudiging
Vereenvoudiging
In de voorwaarden, de producten, de regelingen van de NMBS ten behoeve van cliënteel en personeel...
Wishful thinking?
Utopie?
Wie?
Wishful thinking?
Utopie?
Wie?
Re: Vereenvoudiging
Ten behoeve van personeel zal het er in ieder geval niet komen. Enkele erkende organisaties houden alle wijzigingen die met personeel te maken hebben compleet tegen.Railrunner schreef:In de voorwaarden, de producten, de regelingen van de NMBS ten behoeve van cliënteel en personeel...
Wishful thinking?
Utopie?
Wie?
De commerciële producten? Misschien...
Welke tarieven zouden volgens jou dan kunnen verdwijnen?
Re: Vereenvoudiging
In de plaats van "deals", passen, en dergelijke een systeem van (betalende) kortingskaarten zoals in de omringende landen. Dit is veel duidelijker voor de reizigers.Railrunner schreef:In de voorwaarden, de producten, de regelingen van de NMBS ten behoeve van cliënteel en personeel...
Wishful thinking?
Utopie?
Wie?
Bvb Carte Jeune, Senior, Weekend,... in Frankrijk, met specifieke kortingen voor elke doelgroep.
Bvb Carte jeune: -50% op lokale treinen en Intercités, min 25% en max 60% op tgv, 40% korting gegarandeerd in de 1e klas met carte senior,...
Voor personeel: veel meer restricties op de 1e klas. Nu is het vaak zo dat de eerste klas de personeelsafdeling is van de NMBS. Zo zat ik onlangs in een vernieuwde break naar Kortrijk met maar liefst 17(!!!) nmbs personeelsleden. Als betalende reiziger die de rust opzoekt (en ervoor betaalt) ben je dan serieus "in 't zak gezet", aangezien ze vaak niet erg sterk zijn in het fluisteren en discreet zijn..
Re: Vereenvoudiging
Verschillende kortingen op verschillende treinen, dat kan je bezwaarlijk een vereenvoudiging noemen hebenoit schreef: In de plaats van "deals", passen, en dergelijke een systeem van (betalende) kortingskaarten zoals in de omringende landen. Dit is veel duidelijker voor de reizigers.
Bvb Carte Jeune, Senior, Weekend,... in Frankrijk, met specifieke kortingen voor elke doelgroep.
Bvb Carte jeune: -50% op lokale treinen en Intercités, min 25% en max 60% op tgv, 40% korting gegarandeerd in de 1e klas met carte senior,...

Re: Vereenvoudiging
Volledig mee akkoord. Maar ik had het vooral op de tijdelijke productenShrek schreef: Verschillende kortingen op verschillende treinen, dat kan je bezwaarlijk een vereenvoudiging noemen he

Re: Vereenvoudiging
Verdwijnen...Shrek schreef:Ten behoeve van personeel zal het er in ieder geval niet komen. Enkele erkende organisaties houden alle wijzigingen die met personeel te maken hebben compleet tegen.Railrunner schreef:In de voorwaarden, de producten, de regelingen van de NMBS ten behoeve van cliënteel en personeel...
Wishful thinking?
Utopie?
Wie?
De commerciële producten? Misschien...
Welke tarieven zouden volgens jou dan kunnen verdwijnen?
Er zijn er zelfs die niet meer terug te vinden zijn.
Zoals bijvoorbeeld de '50% en 100% Belgische Verminderingen' in de Productfiches Internationaal Verkeer.
Dat stond voorheen onder 'TCV-verminderingen' maar sinds men daar een 'NRB'-onderdeel van afgesplitst heeft, lijken die reductie-formules niet meer terug te vinden te zijn.
Zie:
Treinen Zonder Reservering -> Sectie 'NRB - Benelux en Dichtbij' vs 'Klassieke treinen - Biljetten - TCV' (de Benelux viel voorheen onder die TCV-tarifiëring).
Maar dit is allemaal een beetje theoretisch...
Laatst gewijzigd door Railrunner op 06 feb 2014, 19:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Vereenvoudiging
Als per direct snoeien niet haalbaar is, kan het toch nog een stuk eenvoudiger. Even de prijs opzoeken van Maastricht-Namur: moet je een naam opgeven en zeventien lijstjes doorworstelen.. "zou Aalst carnavalsticket goedkoper of geldig zijn??" Van dat soort aanbiedingen en irrritante ellenlange dropdowns zijn niet alleen gebruiksonvriendelijk en onoverzichtelijk, 2/3e van wat er staat is niet relevant. Door daar al serieus in te snoeien en goed over na te denken, worden er al heel wat reizigers uit hun lijden verlost.
Re: Vereenvoudiging
En relevante producten worden niet altijd weergegeven. Zo wordt er voor een af-en-toe reiziger ts Dendermonde en Brussel enkel een RailPass gesuggereerd, terwijl 10 enkeltjes veel goedkoper zijn dan een Rail Pass.kika schreef:Als per direct snoeien niet haalbaar is, kan het toch nog een stuk eenvoudiger. Even de prijs opzoeken van Maastricht-Namur: moet je een naam opgeven en zeventien lijstjes doorworstelen.. "zou Aalst carnavalsticket goedkoper of geldig zijn??" Van dat soort aanbiedingen en irrritante ellenlange dropdowns zijn niet alleen gebruiksonvriendelijk en onoverzichtelijk, 2/3e van wat er staat is niet relevant.
Re: Vereenvoudiging
De onoverzichtelijkheid wordt medeveroorzaakt door de manier waarop kaartverkoopmodule is opgezet, zowle online als op de automaten (oud en nieuw). Je wordt geacht de tarieven te kennen want anders is het inderdaad een ellenlange zoektocht. Dat kan veel beter. Wat dat betreft is de internationale boekingsmodule beter. (Die heeft echter ook weer andere problemen...)kika schreef:Als per direct snoeien niet haalbaar is, kan het toch nog een stuk eenvoudiger. Even de prijs opzoeken van Maastricht-Namur: moet je een naam opgeven en zeventien lijstjes doorworstelen.. "zou Aalst carnavalsticket goedkoper of geldig zijn??" Van dat soort aanbiedingen en irrritante ellenlange dropdowns zijn niet alleen gebruiksonvriendelijk en onoverzichtelijk, 2/3e van wat er staat is niet relevant. Door daar al serieus in te snoeien en goed over na te denken, worden er al heel wat reizigers uit hun lijden verlost.
Groetjes,
Rian
Re: Vereenvoudiging
Snoeien in het aanbod, dat is in een aantal gevallen inderdaad raadzaam.kika schreef:Als per direct snoeien niet haalbaar is, kan het toch nog een stuk eenvoudiger. Even de prijs opzoeken van Maastricht-Namur: moet je een naam opgeven en zeventien lijstjes doorworstelen.. "zou Aalst carnavalsticket goedkoper of geldig zijn??" Van dat soort aanbiedingen en irrritante ellenlange dropdowns zijn niet alleen gebruiksonvriendelijk en onoverzichtelijk, 2/3e van wat er staat is niet relevant. Door daar al serieus in te snoeien en goed over na te denken, worden er al heel wat reizigers uit hun lijden verlost.
Het uitgangspunt van het creëeren van velerlei tarieven en varianten op tarieven is waarschijnlijk een beetje gestoeld op de in onze samenleving algemeen toegepaste commerciële marketingpraktijk van het 'Yielden van Behoeften' (zoals evenzeer in bijv. de Telecomsector gebeurt, maar ook bijvoorbeeld op Facebook).
Op den duur 'yield' je danig veel behoeften dat de klant, zeker de klant van leeftijd, door het bos de bomen niet meer ziet en van keuzestress last krijgt.
Laatst gewijzigd door Railrunner op 06 feb 2014, 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Vereenvoudiging
Vanmiddag even lopen gluren naar die nieuwe stautomaten en gezien de teksten die er op terug te vinden zijn kan ik alleen maar wachten tot die grote kolos van een NMBS wankelt en iemand haar een enorme rotschop geeft. Automatengebruik proberen op te dringen en dan tegelijkertijd je gegevens verpatsen? En vooral, beginnen met 'uw privacy is voor ons belangrijk'. Amehoela.

(Daar valt dus ook al 1 en ander te vereenvoudigen.)

(Daar valt dus ook al 1 en ander te vereenvoudigen.)
Re: Vereenvoudiging
Het lijkt mij zeer logisch dat ze de gegevens van uw aankoop gebruiken om het aanbod daarop af te stemmen. Dat gebeurt ook als je aan een loket koopt hoor 

Re: Vereenvoudiging
Er is een groot verschil tussen te kijken hoeveel rail passen er worden verkocht of key cards aan loket/automaat van erps-kwerps als het doorverkopen van o.a. persoonlijke reisgegevens aan derden. Er wordt niet aan een derde gevraagd om bvb. de reispatronen te vergelijken met de verkochte tickets, nee er staat dat ze op z'n minst de mogelijkheid willen hebben om je te profilen en dat vervolgens aan 7 marktonderzoekbureaus en een reisbureau verkopen. Gelukkig is er nog de mogelijkheid om cash te betalen, helaas maximaal 20 euro.Shrek schreef:Het lijkt mij zeer logisch dat ze de gegevens van uw aankoop gebruiken om het aanbod daarop af te stemmen. Dat gebeurt ook als je aan een loket koopt hoor
Re: Vereenvoudiging
Ook als je cash betaald worden die reisgegevens gebruikt hoor.kika schreef:Er is een groot verschil tussen te kijken hoeveel rail passen er worden verkocht of key cards aan loket/automaat van erps-kwerps als het doorverkopen van o.a. persoonlijke reisgegevens aan derden. Er wordt niet aan een derde gevraagd om bvb. de reispatronen te vergelijken met de verkochte tickets, nee er staat dat ze op z'n minst de mogelijkheid willen hebben om je te profilen en dat vervolgens aan 7 marktonderzoekbureaus en een reisbureau verkopen. Gelukkig is er nog de mogelijkheid om cash te betalen, helaas maximaal 20 euro.Shrek schreef:Het lijkt mij zeer logisch dat ze de gegevens van uw aankoop gebruiken om het aanbod daarop af te stemmen. Dat gebeurt ook als je aan een loket koopt hoor
Maar ik zie het probleem niet? Als een marktonderzoeksbureau graag weet hoeveel keycards er in Erps-Kwerps verkocht worden is dat toch niet erg?